Citroën C3 -tyyppiviat

Citroënin C3:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Citroen C3

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja.

  • C3, C3 Aircross: Taka-akseli. JJN.
    Taka-akselin poikkipalkkiosaa ei ollut valmistettu rajoitetussa määrässä ajoneuvoja eritelmien mukaisesti (teräksen kovuus). Joissakin tapauksissa tämä saattaa johtaa halkeamiin ja melun syntymiseen taka-akselin poikkipalkissa. Aloitus 4.8.2023.
  • C3/C4 Cactus: Moottorin ohjainlaitteen ohjelmiston päivitys. HVX.
    Moottorin ohjainlaitteen ohjelmiston päivitys, jotta NOX-päästöt pysyvät raja -arvoissa. Aloitus 29.11.2021.
  • C3: Oikea vetoakseli. HVY.
    Oikean vetoakselin vaihtaminen sen mahdollisen rikkoutumisen takia. Aloitus2.12.2021.
  • Berlingo, C3, C4 Cactus, C4 Picasso, DS3: Moottorin ohjainlaite.
    Moottorin ohjainlaitteen ohjelmisto päivitetään. Aloitus 9.12.2022.
  • C4(C41), C4X, DS3 Crossback, Berlingo (K9): Auton ajoakuston ohjelmisto. JPD.
    Auton ajoakuston ohjelmisto päivitetään, jotta vanhan ohjelmiston aiheuttamalta mahdolliselta moottorin sammumiselta voidaan välttyä. Aloitus 19.1.2023.
  • e-C3, e-C4, e-C4X, e-Berlingo 4, e-Jumpy 4, e-Spacetourer, DS DS3: ECU-ohjelmiston päivitys.
    Autonvalmistaja on pyytänyt lataamaan ECU-ohjelmiston vähentääkseen mahdollisen mukavuuslaitteiden mahdollisesta vikaantumisesta johtuvan voimansiirron pysähtymisriskiä ja välttääkseen moottorin käynnistymättä jäämisen tai sammumisen riskin. Aloitus 18.5.2023.
  • C3: Ohjausakseli, vaarallisen vian mahdollisuus:
    Ohjauspylvään kiinnitys ei ehkä ole kunnossa ja voi johtaa ohjauksen menettämiseen. Kiinnityksen tarkastus ja tarvittaessa korjaus. Traficom, 10.1.2019.

Kaksi vanhempaa, mutta tärkeää takaisinkutsua:

  • Etupyörien suuntauksen tarkastus ja mahdollinen säätö HFV. Aloitus 2.6.2020, Traficom.
  • Auton ajovakaus voi kärsiä korin takaosasta puuttuneen vahvikkeen/lisäpainon vuoksi. Asennetaan puuttuva osa. Valmistusvuodet 2018–2019, ADAC 1/2020.

Vanhempia takaisinkutsuja

  • (3.sukupolvi): Laturi ja ilmastointikompressori voivat irrota. Valm.aika: 27–29.11.2017. Generaattorin ja ilmastointikompressorin pultit on mahdollisesti 2018 kiristetty virheellisellä kiristysmomentilla, josta johtuu, että nämä saattavat irrota ajon aikana ja aiheuttaa vaaratilanteita muille tienkäyttäjille. Valmistaja kutsuu kyseisenä aikana valmistetut ajoneuvot takaisin kuitenkaan kyselyistä huolimatta kertomatta virheen aiheuttamista jatkotoimista, jotka ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 5/2018.
  • Ohjaus. Ohjauspylvään laakerin liikerajoitin voi olla viallinen. Voi johtaa välykseen. Ohjauspylvään tarkastus ja tarvittaessa vaihto. 44 autoa. Traficom, 27.8.2018.
  • Valmistusvirheen vuoksi saattaa esiintyä sivuturvatyynyn virhetoimintaa. Valm.aika: 4.1.–22.2.2017, ADAC 8/2017.
  • Alamittainen käynnistysmoottorin rele saattaa aiheuttaa palovaaran. Valmistaja on kutsunut kyseiset ajoneuvot tarkastukseen. Valmistusvuosi 2016, ADAC 6/2017.
  • Mahdollisesti epäsopivat komponentit hydrauliikkayksikössä saattavat vaikuttaa häiritsevästi hätäjarrutuksessa ja nopeassa kaistanvaihdossa. Hydrauliikkayksikkö vaihdetaan. Valmistusvuosi 2016, ADAC 6/2017.
  • C3 Aircross, sisäjohtosarja: Kampanjaan kuuluvissa autoissa on matkustajan puolen jalkatilassa väärin sijoiteltu johtosarja, joka voi aiheuttaa ajan myötä johtojen hankaumaa. Kampanjassa muutetaan johtosarjan kulkua sekä johdot tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan, Traficom 5/2017.
  • Sähkörele. Kyseisten autojen käynnistysmoottorin sähköreleen sisäinen komponentti saattaa olla ei-vaatimusten mukainen ja aiheuttaa käynnistysmoottorin tuhoutumisen ylikuumenemisen seurauksena. Myöskään tulipalon riskiä ei voi kokonaan sulkea pois. Joissain harvinaisissa tapauksissa, jos auto on parkkeerattu vaihde kytkettynä, käynnistysmoottorin tahaton kytkeytyminen voi aiheuttaa auton liikkumisen itsestään. Toimenpiteessä kyseinen rele tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan, Traficom 4/2017. Kampanja valmistunut.
  • Apurunko, Traficom 2014, kampanja valmistunut 2014, Traficom.
  • Alatukivarsien ruuvit. Etupyörien kolmioalatukivarsien ruuveissa voi olla vikaa. Ruuvit vaihdetaan, Traficom 2014.
  • Takaluukun kaasujouset saattavat pettää, pieni erä vm. 2011, ADAC 2011.
  • Pysäköintijarrun liikevara liian pitkä, ADAC 2011.
  • Jarrupolkimen kiinnitys: Kyseisissä autoissa jarrupolkimen ja jarrutehostimen välisessä yhteydessä voi olla vikaa. Toimenpiteessä tarkastetaan kiinnityksen asianmukaisuus, ja tarvittaessa vaihdetaan sekä poljin että tehostin, Traficom 2010.
  • Etujousituksen tukivarren kiinnitys löystyy, Vosa 2008.
  • Sähkölaitteiden ohjausyksikön mahdollinen häiriö (lataus, valot, lasinpyyhkimet), ADAC 2008.
  • Laturin heikko kiinnitys, mahdollinen hihnavaurio, ADAC 2007.
  • ABS-jarrujen tietokone, jarrutustehon heikkeneminen akkujännitteen alentuessa Traficom, ADAC 2006.
  • Etujousitus, vaarallinen vika: jouset voivat katketa, tuen asentaminen etujousien katkeamisen varalta, jotta katkennut jousi ei voisi iskeytyä renkaaseen ja aiheuttaa hallinnan menetystä, Traficom, ADAC 2005.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ohjausnivelet ja -tangot (2018, 2017, 2005), Traficom
  • Etuakselisto (2017, 2011, 2009–2002) ,Traficom
  • Käyttöjarru (2017, 2009, 2008), Traficom
  • Ei tilastossa (2016), Traficom
  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2013), Traficom
  • Valvontajärjestelmä (OBD) (2011, 2008–2004), Traficom
  • Renkaat ja vanteet (2011), Traficom
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2009), Traficom
  • Jarruvalo (2007, 2006), Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2004–2002), Traficom
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2003, 2002), Traficom

III (3. sukupolvi) 2016 ->:

  • Uudehko malli, vähän katsastusten tilastotietoja, silti runsaasti vikoja.
  • Jarrulevyt ja jarrupalat kuluneet, Saksa
  • Öljyvuotoja, Saksa
  • Runsaasti valovikoja, Saksa
  • Pakoputkisto ruostuu, Saksa
  • Katkenneita jousia, Saksa

Vanhempia katsastuksessa havaittuja vikoja:

  • Akselistoissa, jousituksessa ja iskunvaimentimissa on keskimääräistä enemmän vikoja, Saksa
  • Katkenneita jousia, Saksa
  • Vetoakselit heikkolaatuiset, Saksa
  • Alimitoitetut jarrulevyt kuluvat nopeasti, Saksa
  • Jarrulevyt ruostuvat, Saksa
  • Pakoputkiston laatu katastrofaalisen kehno, kolmivuotiaissa ongelmia 23 kertaa enemmän kuin keskiarvoautossa, Saksa
  • Pakoputkiston kiinnitys pettää ja äänenvaimennin vuotaa, Saksa
  • Öljyvuotoja, Saksa
  • Moottorinohjauksessa sähkövikoja, Saksa
  • Suuntavaloissa ja takavaloissa vikoja, Saksa
  • Öljyvuotoja, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

Ei selkeitä vikakohteita (C3 III, 3. sukupolvi 2016->).

Vanhempia tielle jättäviä vikoja

  • C3 ei mukana uusimmissa ADAC-raporteissa.
  • Laturi (2015)
  • Sytytyspuola rikki (2007–2011, 2013).
  • Jäähdytysnesteen lämpötila liian korkea (2012).
  • Akku (2011-2012)
  • Jakohihna (2010-2011)
  • Polttonesteen suihkutussuutin rikki (2008–2009).
  • Jousi katkennut (2007–2009).
  • Käynnistysmoottori rikki (2007–2008).
  • Automaattivaihteisto rikki (2008).
  • 1. sukupolven mallissa oli tärkeä takaisinkutsu: Etujousitus, vaarallinen vika: jouset voivat katketa, tuen asentaminen etujousien katkeamisen varalta, jotta katkennut jousi ei voisi iskeytyä renkaaseen ja aiheuttaa hallinnan menetystä (2005) Traficom, ADAC). Rakenne korjattu 2. ja 3. sukupolven C3-malleihin.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

III (3. sukupolvi) 2016 ->:

  • Moottorin öljylaadun kanssa oltava tarkkana. 1.2 Puretech -bensiinimoottoreissa moottorivaurioita väärän öljylaadun käytön vuoksi: Jakopään hammashihna on öljykylvyssä. Väärän öljylaadun käyttö voi tuhota jakohihnan ennenaikaisesti ennen suositeltua vaihtoväliä, seurauksena hihnan rispaantumista ja öljynpaineen laskua, seurauksena voi olla moottorivaurio. Öljynlisäyksen ja öljynvaihdon kanssa oltava tarkkana, jotta varmasti käytetään moottorin valmistajan, PSA:n, hyväksymää öljylaatua.
  • Sisustuksen kovamuoviset osat antavat halvan vaikutelman.
  • Moottorin ohjauslaitteessa vikoja.
  • Moottorin ylikuumeneminen, sylinterikannen vikoja.
  • Laturivikoja.
  • Ohjauslaitteiston nivelet kuluvat.
  • Korin ja sisustuksen hälyäänet, erityisesti kolisevat äänet.
  • Takaisinkutsuja: Dieselin korkeat Nox-arvot ja hiukkassuodattimen ongelmat. Ilmastoinnin kompressorin viat. Korin takaosan vahvikkeessa ongelmia, mikä voi heikentää auton hallittavuutta.

II 2009–2016:

  • Laatu kohentunut, mutta edelleen valituksia heikosta viimeistelystä, öljyvuodoista ja pakoputkiston vioista, AB.

I 2003–2009:

  • Laaja valikoima erilaisia sähkölaitevikoja: etenkin laturi, sähkötoimiset ikkunannostimet, moottorinohjausjärjestelmä ja sytytyspuola oikuttelevat, ADAC, AB.
  • Öljyvuotoja, AB.
  • Bensiini, moottorin polttonestesuuttimet oikuttelevat, ADAC.
  • C3 Pluriel Cabrio -avoauto: Kattomekanismin kurja viimeistely, tuulen suhinat ja vesivuodot ärsyttävät, ADAC, AB.
  • Yksittäistapauksina sylinterikannen tiivisteen vuotoja, AB.
  • Liian korkea jäähdytysnesteen lämpötila, ADAC.
  • Yksittäistapauksina moottorinohjausjärjestelmän häiriöitä, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.