Citroën C5 -tyyppiviat

Citroën C5:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Ei enää Saksan katsastustilastoissa ja Suomessakin vain vuosimallit 2010–2013, näitä lukuun ottamatta edellisvuosien tietoja.

Takaisinkutsuja

Vain syyskuu 2021–elokuu 2023 ilmoitettuja.

  • Ei takaisinkutsuja kyseisellä aikavälillä.

Muutama vanhempaa, mutta tärkeää takaisinkutsua:

  • C5 II 2008–2017, 2.0 Diesel: Moottorin ylikuumeneminen voi johtaa öljyn purkautumiseen ja auton hallinnan menetykseen. Valmistuminen 9.3.2012–30.4.2015, ADAC 3/2018.
  • C5 II 2008–2017: Moottorin ohjainlaitteen ohjelmisto. Kampanjan autojen moottorin jäähdytyksen toimintastrategia ja korkean lämpötilan hälytys saattavat olla puutteellisia ja johtaa moottorin ylikuumenemiseen, joissain tilanteissa jopa moottorivaurioon. Toimenpiteessä moottorin ohjainlaitteeseen ladataan uusin ohjelmistoversio, jotta jäähdytyksen toiminta saadaan varmistettua asianmukaiseksi. Traficom 2/2018.
  • C5 II, DS 5, 2.0 Diesel: Moottorin ylikuumeneminen, onnettomuusvaara. Ylikuumentuminen saattaa aiheuttaa öljyvuotoja ja ajoneuvon hallinnan menetystä. Valmistaja kutsuu kyseiset 2,0 l dieselit neuvot huoltoon, jossa moottorin käyntiohjelma päivitetään. Kyselyistä huolimatta valmistaja ei ole antanut tarkempia tietoja jatkotoimista. Päivitys on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Päivitys merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla GFJ. Valmistuminen 9.3.2012–30.4.2015. ADAC 2018.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei tilastossa (2018–2014), Traficom
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2013–2010), Traficom
  • Etuakselisto (2013–2010), Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013–2011), Traficom
  • Käyttöjarru (2012), Traficom
  • Valvontajärjestelmä (OBD) (2011, 2010), Traficom
  • Tekniikaltaan epäluotettava auto, kaikki tärkeimmät vikakohteet punaisella, Saksa
  • Ikääntyneen C5:n ostajan on varauduttava kalliisiin korjauksiin, Saksa
  • Isoja vikoja kaikissa vikaryhmissä, Saksa
  • Kaikenlaiset pyöräntuentaan ja niveliin liittyvät viat ovat yleisiä, Saksa
  • Kuluneet ja väljät ohjausnivelet, Saksa
  • Kuluneet raidetangonpäät, Saksa
  • Vetoakselien nivelet kuluvat haperoiden kumitiivisteiden vuoksi, Saksa
  • Runsaasti moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, Saksa
  • Vuotavat iskunvaimentimet, Saksa
  • Kaasunestejousituksen painesäiliöt, ”pallot” vuotavat, Saksa
  • Etuakseliston vakaajatangon laakerointi, Saksa
  • Kuluneet jarrulevyt ja -palat.
  • Pakokaasupäästöt, Saksa
  • Sähkötoiminen moottorinohjaus rikki, Saksa
  • Irtoileva ja ruostumisaltis pakoputkisto, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

Ei tilastossa (C5 II 2008–2017).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

C5 II 2008–2017:

  • Nivelvaivoja jo kolmevuotiaissa: Ohjausnivelissä väljää, raidetangonpäät kuluvat nopeasti.
  • 2.0-bensiini ja -diesel: Valituksia automaattivaihteiston oikuttelusta.
  • 1.6 HDi -dieselmoottoreissa lukuisia turboahtimen vaurioita.
  • Takaisinkutsuja tuulilasin irtoilevasta koristelistasta ja polttoainejärjestelmän paluuputken vuodosta.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.