Dacia Logan -tyyppiviat

Dacia Loganin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Dacia Logan

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Logan (II) valm.aika: 23.11.2016 – 04.11.2018. Ohjaus. Mahdollisesti riittämätön ohjausakselin kiinnityspulttien kireys yhdessä virheellisen sijoituksen lisäksi aiheuttaa ohjauksen toimintahäiriöitä, ja melua yhdessä pitkittäisen välyksen kanssa. Huolto tarkastaa kiinnityspultit ja vaihtaa nämä tarvittaessa. Työ kestää 0,4 – 3,9 h. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0D0X” ADAC 5/2019.
  • 12 V akku. Akun tarkistus ja mahdollinen vaihto. Traficom 3.1.2019
  • Turvatyyny. Kuljettajan turvatyynyn vaihto. Traficom 04.12.2018.
  • Logan (II), valm.aika: 22. – 25.09.2017. Etupyörien pyörännavat voivat murtua. Säröjen muodostumien ja jopa murtuminen on mahdollista etunavoissa tapahtuneen lämpökäsittelyvirheen vuoksi. Huomattava on, että virhe aiheuttaa epänormaalia ääntä auton etupäässä. Huolto tarkastaa navat ja vaihtaa ne tarvittaessa. Työ kestää tarkistuksen osalta 1,1 h, vaihdon osalta lisäksi 2,6 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0CU6” ADAC 4/2018.
  • Logan (II) ja Lodgy. Perävaunun suuntavilkuissa voi olla toimintahäiriö. Valmistusaika 8.12.2016 – 13.06.2017. ADAC 4/2018. On mahdollista, että perävaunusignaalijärjestelmä putoaa osittain) tai kokonaan pois toiminnasta. Vaurioituminen pahenee LED- modulin vahingoittumisen seurauksena, joka ohjaa järjestelmää. Ylijännitteet ovat yksi syy: Kysymys voi olla huonosta kontaktista AHZ-kaapeliliitoksen ja pistokkeen ja/tai Led-modulin ja kaapeliliitoksen välillä. Liitokset tarkastetaan ja tarvittaessa kyseinen moduli vaihdetaan. Työ kestää 0,6 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0CQN”. ADAC 4/2018.
  • Etupyörän napa mahdollisesti vääränlainen. Tarkastus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 3/2018.
  • Etuspoileri. Spoilerin lisääminen puskuriin sen puuttumisen johdosta tyyppihyväksynnän täyttämiseksi, Traficom 2017.
  • Etujarrusatula. Merkinnän tarkistus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 2017.
  • Oikean etupyörän jarrusatula voi murtua. Valmistusaika 21.09.–10.10.2016, ADAC 2017.
  • Maailmanlaajuisesti on mahdollisesti valmistettu 7 kpl etumatkustajan turvatyynyä, joissa on virheellinen kaasugeneraattori, ja jotka eivät aukene. Ajanjakson aikana ajoneuvoissa vaihdetaan tämä osa. Työ kestää n. 8 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on informoinut ajoneuvon haltijoille virheestä. Työ merkitään koodilla ”OCDQ” valmistajan huoltotiedostoon. Mallit: Dacia Logan (I), Logan (II) ja Sandero (I): valm.aika: 24.09.2012–15.12.2013, ADAC 2017.
  • Kuljettajan turvatyyny: Sarjanumeron tarkistus ja vaihto tarvittaessa, Traficom 2017.
  • Raidetanko saattaa murtua. Tarkistus ja vaihto tarvittaessa, Traficom 2016. Raidetanko saattaa murtua. Siinä tapauksessa auton ohjattavuus menetetään, koskee tuotantovuotta 2015, KBA.
  • 1.2 16V –moottorin venttiilit, materiaalivika venttiilijärjestelmässä voi aiheuttaa moottorivaurion, ADAC 2011, KBA 2011.
  • ABS-jarrujen merkkivalon toimintahäiriö. Valo ei varoita mahdollisesta ABS-järjestelmän viasta, ADAC, KBA 2009.
  • Iskunvaimentimien vahvistetut kiinnityskohdat voivat ruostua, ruosteenestokäsittelyä parannetaan, ADAC 2008.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei tilastossa (2016, 2014, 2013) Traficom
  • Etuakselisto (2017, 2015, 2014, 2010), Traficom.
  • Etuakselisto (2017, 2015) Traficom
  • Kokonaisuutena edeltäjämallia laadukkaampi (Logan II, 2012->), Saksa.
  • Äänimerkinantolaite rikki (Logan II, 2012->), Saksa.
  • Pyöräntuennassa ja nivelissä vikoja 4-5 –vuotiaista alkaen (Logan II, 2012->), Saksa
  • Nivelien suojuskumit haperot (Logan II, 2012->), Saksa
  • Erittäin paljon valovikoja, vain suuntavalot kunnossa (Logan II, 2012->), Saksa.
  • Ruostevaurioita alustassa (Logan II, 2012->), Saksa.
  • Haperot jarruletkut (Logan II, 2012->), Saksa.
  • Jarrulevyt ja –palat kuluvat nopeasti (Logan II, 2012->), Saksa.
  • Runsaasti öljyvuotoja (Logan II, 2012->), Saksa.
  • Pakokaasupäästömittaus (Logan II, 2012->), Saksa.
  • Pakoputkistossa vuotoja (Logan II, 2012->), Saksa.
  • Lähes kaikissa vikaryhmissä kehno arvosana jo 4-5-vuotiaana (Logan II, 2012->), Saksa.
  • Dacian myynti käynnistyi Suomessa vasta vuonna 2010.
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2010), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2010), Traficom.
  • Ohjauslaitteiston nivelet kuluneet, Saksa.
  • Pallonivelet ja raidetangonpäät kuluneet, Saksa.
  • Akselistot ja niiden nivelet kuluneet, Saksa.
  • Alimitoitetut jarrut, jarrulevyt ja -palat kuluvat nopeasti, Saksa.
  • Pakoputkisto ruostuu, kestävyys on heikko, Saksa.
  • Pakokaasumittauksessa ongelmia, Saksa.
  • Öljyvuotoja, Saksa.
  • Sähkölaitteissa kontaktihäiriöitä, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Logan II ei mukana uusimmassa ADAC -tiepalvelutilastossa
  • Akku purkautunut tyhjäksi (2012-2016).
  • Virtalukko rikki (2007–2016).
  • Sytytystulpat (2011–2014).
  • Käynnistysmoottori rikki (2010–2013).
  • Sytytysjohdin (korkeajännite) rikki (2007–2009).
  • Kampiakselin käyntinopeuden tunnistimessa sähkövika (2007, 2009).
  • Jakopään hammashihna rikki (2007–2009).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Vaikka Logan MCV II on edeltäjäänsä laadukkaampi, ei sen viimeistely vieläkään ole kovin korkeatasoinen.
  • Käytetyn Logan MCV II:n monet ongelmat johtuvat siitä, että halvan auton huolloista tingitään, mikä osaltaan lisää vikaantumista, Saksa.
  • Logan MCV II tuulilasi naarmuuntuu nopeasti, Saksa.
  • Logan MCV II takaisinkutsuja oikean etupyörän jarrusatulan ja kuljettajan turvatyynyn mahdollisista vioista, Saksa.
  • Kaikkiaan vain 13 vikailmoitusta ADAC, nekin koskevat ennen vuotta 2010 valmistettuja autoja.
  • Maalauksen laatu heikko vuoteen 2009 asti (Logan Sedan, ei Suomen tuontiohjemassa), AB.
  • Takaisinkutsuja oikean etupyörän jarrusatulan ja kuljettajan turvatyynyn mahdollisista vioista, Saksa.
  • Raidetangonpäät kuluneet, ADAC.
  • Pakosarja rikki, irronnut, ADAC.
  • Muut yksittäisvikoja, ADAC.
  • Iskunvaimentimet vuotavat, AB.
  • Autobild-lehden 100 000 km:n kestotestiauto Logan MCV 1.5 dCi (1. sukupolvi) selvisi rankasta käyttötestistä hyvin arvosanoin (2-) ilman oleellisia vikoja, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.