Etusivu TyyppiviatFord Focus -tyyppiviat Ford Focus -tyyppiviat Ford Focuksen mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain aikavälillä syyskuu 2021–elokuu 2023 ilmoitettuja. Focus: BISGistä laturiin kiristysmutterin virheellinen kiristysmomentti. 21S01. BISGistä laturiin kiristysmutterin virheellinen kiristysmomentti. Kampanja suoritetaan ennen rekisteröintiä. Aloitus: 28.1.2022. Focus: Etummaisessa olka-akselissa oleva alatukivarren pallonivelen kiinnityspultin reiän poraus. 22S49. Tarkastetaan kiinnityspultin paikka, tarvittaessa korjaus. Aloitus: 23.9.2022. Vanhempia takaisinkutsuja Focus (III): valm.aika: 30.6.2016–29.5.2018. Kytkimen ylikuumeneminen saattaa aiheuttaa palovaaran nopean kulumisen ja kytkimen luiston ja tästä johtuvan pidon heikkenemisen seurauksena. Harvinaisena tapauksena saattaa kytkinlevy murtua aiheuttaen iskuja vaihteiston toiminnassa ja murtuneet osat joutua moottoritilaan aiheuttaen savun ja palon muodostumisen mahdollisuuden. Start-Stop-toiminnolla olevissa käsivaihteisto-ajoneuvoissa kalibroidaan tämä toiminto uudelleen. Korjattu ohjelma tunnistaa kytkimen luiston ja rajoittaa moottorin tehoa vähentäen kytkimen rasitusta. Valmistaja on tiedottanut ongelmasta. ADAC 5/2019 Focus (IV) Active valm.aika: 12.3.2018–21.1.2019. Takaoven lukko saattaa satunnaisesti aueta laskettaessa oven lasia alas. Apu: huolto tarkastaa kahvan vaijerin sijoituksen. Tarvittaessa vaihdetaan molempien ovien vaijerit. Valmistaja on tiedottanut virheestä. ADAC 3/2019. Focus. Jarrupolkimen saranan pultti. Tiettyihin Ford Focuksiin, jotka on valmistettu 19.10.–8.12.2018, on saatettu tuotannossa asentaa jarrupolkimen saranan pultti, joka ei täytä vaatimuksia. Tietyissä olosuhteissa vika voi aiheuttaa pultin murtumisen, mikä johtaa huonompaan jarrutustehoon. Ford on ryhtynyt toimenpiteisiin, jotta epäilty osa tarkistetaan ja tarvittaessa vaihdetaan. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 111. Kampanjan aloitus pvm:29.01.19, Traficom. Focus (I), Focus (II), valm.aika: 2003–2011, Maakaasuversiot. Maakaasumoniventtiilin korroosio saattaa vaikuttaa paineensäätimen toimintaan. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot takaisin kuitenkaan kyselyistä huolimatta kertomatta virheen aiheuttamista jatkotoimista. Toimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan tiedostoon. ADAC 10/2018. Focus (IV) valm.aika: 16.4.2018–2.8.2018. Eräissä em. aikajaksona Saarlouisissa valmistetuissa ajoneuvoissa saattaa takaovien lapsilukituksien lukitusjousien asennus olla virheellinen, joka johtaa lukituksien virheelliseen toimintaan niiden deaktivoituessa tärinän vaikutuksesta. Ajoneuvon huolto tarkistaa lukituksien toiminnan ja tarvittaessa vaihtaa uuden lukitusmekanismin. Toimi on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 10/2018. Focus (II/III), valm.aika: 8/2009–6/2016. Kytkinlevyn murtuma. Kyseisissä ajoneuvoissa saattaa esiintyä kytkinlevyn murtumaa, joka aiheuttaa hajun muodostusta, nopeuden rajoittumista ja tehon putoamista. Kytkinlevyn murtuminen johtaa myös melun muodostumiseen (iskut ja lukkiutuminen) ja kuuluu vaihteiston alueelta. Start/Stop- ohjelmalla varustetuissa ajoneuvoissa päivitetään ohjelma ja ajoneuvoissa ilman kyseistä ohjelmaa vaihdetaan vain kytkimen korjaussarja riippuen kunnosta. Vaihto on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihtotyö merkitään valmistajan tiedostoon koodilla ”18S07”. ADAC 8/2018. Focus ja C-MAX: Kevytmetallivanteet. Pieni 30 kappaleen erä kevytmetallivanteita, joissa voi olla valuvika, on asennettu joihinkin Focus- ja C-MAX-autoihin. Valuvika voi aiheuttaa väsymismurtuman, jolloin vanne rikkoontuu ja auton hallinta voidaan menettää. Kaikki kampanjan piiriin kuuluviin autoihin asennetut vanteet tulee tarkistaa, jotta saadaan selville ongelmaerään kuuluvat osat. Jos vanteessa on huolto-ohjeessa mainittu eräkoodi, vanne pitää vaihtaa uuteen, Traficom 4/2018. Focus, C-MAX, Kuga, Mondeo, Galaxy ja S-MAX: moottoriöljy, öljypohjan halkeama. On mahdollista, että moottorinohjausmoduulin kalibrointi ei havaitse tarpeeksi hyvin ylikuumenemista joissakin 2,0l Duratorq-diesel -moottoreissa. Äärimmäisissä tapauksissa ylikuumentunut moottori voi aiheuttaa öljypohjan halkeamaan, joka johtaa moottoriöljyn puuttumiseen. Saatavissa on muokattu ohjausmoduulin kalibrointi, joka parantaa ylikuumenemisen havaitsemista ja sytyttää mittariston varoitusvalon kuljettajalle ja pienentää moottorin kuormitusta. Valm.aika 18.7.2014–19.10.2015, ADAC, Traficom 4/2018. Kuga, Focus, C-Max, Fiesta ST, Transit Connect: moottorin jäähdytysnesteen tasoanturin asennus. Autoissa ei ole aine- tai valmistevirhettä, mutta autoissa, joita huoltokampanja koskee, moottorin sylinterikannen paikallinen ylikuumeneminen voi aiheuttaa sylinterikannen halkeamisen sekä paineistetun öljyn vuodon, jonka tuloksena voi olla tulipalo moottoritilassa. Jäähdytysnesteen tasoanturi ja siihen liittyvät ohjelmisto asennetaan huoltokampanjan piiriin kuuluviin autoihin veloituksetta, jotta kuljettaja saa ääni- ja kuvavaroituksen. Jos näitä viestejä ei oteta huomioon, kun nestemäärä on liian alhainen, moottorin tehoa vähennetään automaattisesti. Valm. aika 23.7.2010–21.9.2014. ADAC, Traficom 1/2018. Focus, C-MAX, Kuga: Sivuturvatyyny/polviturvatyyny. Joihinkin Kuga-/Focus-/C-MAX-autoihin on voitu asentaa viallinen turvatyynyn käynnistin, joka voi estää sivuturvatyynyn/-tyynyjen ja/tai polviturvatyynyn laukeamisen onnettomuustilanteessa. Turvatyynyjen käynnistimet tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan. Valm. aika 18.7.2015–6.12.2016, ADAC, Traficom 9/2017. Polttoaineen paineen ja lämpötilan mittausanturin kiinnitin ei vastaa materiaalivaatimuksia, saattaa murtua aiheuttaen tiiveysongelmia ja palovaaran. Kiinnitin vaihdetaan. Valm. aika 20.2.2014–1.7.2016, ADAC 6/2017. Jäähdytystuulettimen ohjausmoduli. Traficom 2014. Jäähdytystuulettimen ohjausmoduli, kosteus aiheuttaa korroosiota, ylikuumenemisvaaran ja palovaaran, ADAC 2014. Focus C-Max: valinnaiset lämmitettävät pesusuuttimet, mahdollinen oikosulku, ADAC 2013. Aktiivihiilisäiliön ja imukanavan letkuliitos voi olla heikko, lisääntyneet päästöt, ADAC 2013. Jäähdytystuulettimen ohjausmoduli 1.6 diesel, 1.8- ja 2.0 bensiini, Traficom 2011, ADAC 2012. Focus Cabriolet: Jäähdytystuulettimen ohjausmoduli, Traficom 2012. Jarrutehostimen alipainepumpun suuntaisventtiili, ADAC 2008 ja 2009. Ohjaustehostimen letku, Traficom 2008. Jarrutehostimen alipainepumpun suuntaisventtiili, Traficom 2007. Takalasin pyyhkijän akselin tiivistys, Traficom 2005. Öljyntäyttöaukon korkki, ADAC 2000. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei erityisiä vikakohteita (2018, 2017, 2016, 2014), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2017, 2015–2011, 2009–2004), Traficom Valvontajärjestelmä (2015, 2013), Traficom Renkaat ja vanteet (2014, 2013, 2011, 2009), Traficom Käyttöjarru (2015–2011, 2007, 2005–1998), Traficom Etuakselisto (2013–2005, 1998), Traficom Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2009, 2008), Traficom. Pakokaasupäästöt (2008, 2006, 2002, 2000–1998), Traficom. Seisontajarrun dynamometritesti (2006–1998), Traficom. Ohjausnivelet ja -tangot (2004, 2003, 2001, 1998), Traficom. Väärin säädettyjä ajovaloja, Saksa Öljyvuotoja, Saksa Moottorinohjaus, Saksa Pakoputkisto, Saksa Päästömittaus (OBD), Saksa Kynnyskoteloissa ruostetta, jopa puhkiruostumista, Saksa Focus-sarjan laatu parantunut uudemmissa malleissa, Focus III:ssa vain vähän vikoja, Saksa Kuluneet jarrut, GTÜ Akselistot ja pyöräntuenta vanhemmissa yksilöissä, TÜV Etu- ja taka-akseliston kumiset laakeriholkit (puslat) kuluneet, GTÜ Ruostevaurioita yli 10-vuotiaissa malleissa (Focus I), TÜV Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Akku (2013–2015, 2018–2019). Käynnistysmoottori (2013, 2016). Vanhempia tielle jättäviä vikoja Käynnistysmoottori rikki (2004, 2012–2014). Akku purkautunut tyhjäksi (2007–2014). Jäähdytysjärjestelmän ja lämmityslaitteen letkut vaurioituneet näädän puraisun vuoksi (2011–2013). Moottorinohjauksen sähköjärjestelmän häiriö (2010–2013). Ahtopaineen säädin rikki (2009–2011). Laturi rikki (2005–2011). Sytytysjohtimet vaurioituneet näädän puraisun vuoksi (2007–2009). Dieselin hiukkassuodatin tukkeutunut (2006–2009). Turboahdin rikki (diesel 2006). Käyttäjien ilmoittamia vikoja III DYB 2011–2018/IV 2018->: Ajotavasta ja huollosta herkkä 1.0 EcoBoost -moottori: Käytettyjen autojen tarjonnassa on runsaasti moottorivikaisia 1.0 Ecoboost -malleja tai niihin on asennettu vaihtomoottori. Moottoriviat laskevat jälleenmyyntiarvoa. 1.0 EcoBoost -bensiinimoottoreissa vaurioita väärän öljylaadun käytön vuoksi: Jakopään hammashihna on öljykylvyssä, samoin erillinen öljypumpun hihna. Väärän öljylaadun käyttö voi tuhota hihnat ennenaikaisesti, ennen suositeltua vaihtoväliä, seurauksena hihnojen rispaantumista ja öljynpaineen laskua, seurauksena moottorivaurio. Molemmat hihnat tulee vaihtaa yhtä aikaa. Öljynlisäyksen ja öljynvaihdon kanssa oltava tarkkana, jotta varmasti käytetään Fordin hyväksymää öljylaatua. Uudehkoa käytettyä Focusta ostettaessa kannattaa tarkistaa, onko moottorissa jakohihna vai jakoketju. 2.0 Ecoblue dieselissä on jakohihna öljykylvyssä. EcoBoost-moottorin imujärjestelmä voi tukkeutua, takaisinkutsu. Kolmisylinterisen 1.0 EcoBoost -moottorin polttoainetalous riippuu poikkeuksellisen paljon kuljettajan ajotavasta. Moottori on bensapihi vain rauhallisesti ajettaessa, pyrkivällä ajotavalla kulutus nousee korkeaksi. Bensiinimoottorit 6-nopeuksisella käsivaihteella: Tuotantoaika 8/2009–5/2018 takaisinkutsu kytkimen ongelman vuoksi. Paineasetelma saattaa murtua tai ylikuumentua. 1.6 TDCi -dieselmoottoreissa runsaasti turboahtimen vikoja. Periaatteessa sama moottori kuin PSA/Stellantis-yhtymän 1.6 HDi. Turbo on vikaherkkä, sen kestävyyden lisäämiseksi kannattaa vaihtaa moottoriöljy suositusta useammin. Turboahtimen paineensäätö saattaa oikutella. Focus III: Ti-CVT-moottorin nokka-akselin ajoituksen säätö voi oikutella. Moottorin pysäytysautomatiikka (Start/Stop) oikuttelee. Ovien reunojen kylkisuojukset rikkoutuvat, kun ovi paiskataan kiinni. ADAC:n mukaan poikkeuksellisen runsaasti tapauksia, joissa näätä on järsinyt jäähdytysnesteletkun rikki. Focus IV: Sähkölaitevikoja, sähköjohtimissa heikkouksia ja akun varaustila voi heiketä yllättäen. Sähkölaitteiden ohjauslaitteissa voi olla vikaa, päivitys voi auttaa. Akun maadoituskaapelissa voi olla vikaa, takaisinkutsu (ainakin Saksassa) vuosimalleihin 2020–2023. Palovaara. Öljyvuotoja moottorista ja vaihteistosta. Jäähdytysnestevuotoja. Kaksoiskytkin-automaattivaihteisto vaatii rauhallista käsittelyä ajosuuntaa vaihdettaessa, peruutusvaihteelle vaihdettessa oltava huolellinen, hätäisellä käyttäjällä vaihteisto rikkoutuu helposti ja alkaa rusahdella, mikä kielii vaihteiston vaurioitumisesta. Työn laatu ja viimeistely jättää toivomisen varaa. Alustan komponentit ja jarrut kuluneet (yritysautoissa suuri ajomäärä). Takaisinkutsu: Focus 1.0 Ecoboost: Aktiivihiilisäiliön ja imukanavan letkuliitos voi olla heikko, lisääntyneet päästöt, ADAC 2013. Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja Ford Focus II 2004–2010: Vesivuotoja korissa, ADAC. Cabrio: kattoa on vaikea saada vesitiiviiksi, jokin paikka vuotaa aina, AB. Runsaasti turboahdinvikoja 1.6 TDCi -dieselmoottoreissa, AB. Vakavia pyöränlaakerivikoja, joissa välys niin suuri, että ABS-jarrujen anturi voi hälyttää, AB. Vetoakselit ja niiden kumitiivisteet edelleen ongelma, vakionopeusnivelet kuluvat, AB. Kehno sisustuksen viimeistely, huterat istuinten selkänojat, AB. B-pilari (keskipilari) ääntelee ja naputtaa, AB. Muutamia ruostevaurioita ovien ja luukkujen reunoissa, AB. Vesivuotoja tuulilasin yläreunasta, AB. Ford Focus I 1998–2004: Lambda -anturi, ADAC. Sytytyspuola, ADAC. Sytytysjärjestelmä, ADAC. Istuinten säädöt ja ääntely, sisustuksen viimeistely, sähkötoimiset ikkunannostimet, ADAC. Vaihteistovauriot, AB, ADAC. Pyöränlaakereissa vikoja (kaikki ikäryhmät), AB. Takaisinkutsut: Laturin säätö, turvatyynyt, öljyntäyttöaukon korkki Ovien, konepellin ja takaluukun reunojen ruostuminen virheellisen kittauksen vuoksi, ADAC, AB. Vaihteistovikoja ja vetoakselivikoja, AB. Laturin säätimen vikoja, AB. Koeajot – Ford Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 15.11.2024 Koeajo Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.