13.2.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford E-Transit Custom kiilaa sähköpakujen kärkikahinoihin, mutta kevyt perä talviajossa jakaa mielipiteitä. Ford E-Transit Custom on Vuoden pakettiautoksi 2024 valitun malliston vähäpäästöisin vaihtoehto. Tonniluokan Transit on tarjolla usealla erilaisella voimalinjalla. Kaksilitraisen dieselmoottorin saa joko etu- tai nelivetoisena, kuusivaihteisena manuaalina tai kahdeksanvaihteisella automaatilla, ja tehoversioita on neljä, 81/100/110/125 kW (110/136/150/170 hv). Lataushybridi 2,5-litraisella bensiinimoottorilla ja portaattomalla vaihteistolla, 171 hv (232 hv), on olemassa vain etuvetoisena. Nyt ajettu täyssähköinen E-Transit Custom, tehovaihtoehdoiltaan 100/160 kW (136/218 hv), puolestaan on takamoottorinen ja -vetoinen.Umpipakettikoria saa kahdella koripituudella, ja sähkömallin varusteluvaihtoehtoja on kolme: Trend, Limited ja Sport. Koeajettu Trend täyttää perustarpeet, mutta sähköiset turvajärjestelmät pitää ruksia lisävarustelistalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjaamoon on helppo kotiutua…E-Transit Customin ohjaamo on miellyttävä työpaikka. Kuljettajan istuin on sopivasti muotoiltu ja hyvin säädettävissä – vain kaikkein pisimmät toivoisivat väliseinän olevan hieman taaempana. Apukuskin istuin on kahden istuttava ja keskipaikka on siedettävä vaihdekepin siirryttyä ratin oikeanpuoleiseen viikseen. Keskimmäisen selkänojan voi myös taittaa alas työpöydäksi. Digitaalinen taustapeili on lisävaruste. Kojelauta on moderni ja ison kosketusnäytön hallitsema. Lämmityslaitteen säätimet ovat näytön alareunassa koko ajan näkyvissä, valikkorakenne on nopeasti opittavissa ja joitakin nappuloitakin on säilytetty.Koeajetun pidempikorisen Transitin kuormatilavuus on 6,8 kuutiometriä ja kantavuus 925 kg. Kuormatilalla on pituutta kolme metriä ja lisävarusteena apukuskin penkin alle avautuvan pikkuluukun kohdalla lähes 3,5 metriä. Kuorman kiinnityspisteet ovat tukevat ja sisävalot kirkkaat ledit. Sähköisyys ei vaikuta tavaratilan kokoon eikä lastauskorkeuteen, vaikka akusto onkin pohjan alla. Liukuoven saa lisävarusteena myös kuskin puolelle. Takana on vakiona pariovet, vaihtoehtona ylösaukeava luukku.…ja matkaan lähtee mielelläänE-Transit Custom on ajettavuudeltaan sähköpakettiautojen kärkeä niin alustaltaan kuin ohjaukseltaankin. Myös mukavuus on hyvällä tolalla: jousitus selviää kunnialla niin isoista heitoista, hidastustöyssyistä kuin mukulakivetyksestäkin. Melutaso on sen verran alhainen, että nastojen rapina ja sähkömoottorin vinkuna pääsevät kuuluviin.Ajossa ollut teholtaan säyseämpi sähkömoottori yllättää ripeydellään varsinkin kaupungissa, mutta maantiellä ja kuormalla voimaa voisi olla enemmänkin. Nollakelillä lämpöisestä tallista lähtiessä kulutuksen saa kevyellä kaasujalalla pysymään ilmoitetulla 21 kWh/100 km -tasolla, joten kesällä yli 300 kilometrin toimintamatka on mahdollinen.Pakkasesta moottoritielle lähtö kuitenkin nakuttaa lähemmäs 40 kWh/100 km, jolloin latausväli 65 kWh:n akulla hupenee 160 kilometriin. Latausportti on etupuskurin oikeassa kulmassa jäätymiselle alttiina. Pikalatausteho oli lämpimällä akulla kokeiltaessa 80 kW.Liukkaalla pinnalla takavetoisen kevytperäisyyttä ei voi olla huomaamatta. Akuston sijainti lähempänä etuakselia ja taka-akselilla oleva kevyt sähkömoottori vievät painopistettä liiaksi eteen. Kuorman lisääminen auttaa tilannetta, mutta tyhjällä autolla luistonesto joutuu ahkeroimaan saadakseen liikkeellelähdöt sujuviksi.Luistonesto poiskytkettynä sivuluisut ovat näyttäviä, mutta helposti hallittavia. Vähänkin paksummassa lumessa eteneminen tyssää jo tasaisella, mutta automatiikka mahdollistaa heijauksen. Kinoksessa kiinnijumittuneena tulee mieleen, että nelivetodiesel on saman hintainen kuin tämä sähköversio... Hyvät ja huonot puolet toimiva ohjaamo ajettavuus mukavuus kulutus toimintamatka vetopito Ford E-Transit Custom 340 L2 Trend 100 kW BEV SÄHKÖAUTO, takaveto 100 kW (136 hv), 415 Nm Akku brutto / netto 83 / 65 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 125 kW WLTP-kulutus 21 kWh / 100 km toimintamatka 309 km Suorituskyky 0–100 km/h ei ilm. huippunopeus ei ilm. Mitat Pituus 5 450 mm Leveys 2 032 mm Korkeus 1 981 mm Akseliväli 3 500 mm Tavaratila 5,8 – 6,8 m3 Omamassa 2 315 kg perävaunu 2 300 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä (2024) Takuu 5 v / 150 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 56 490 € koeajoauto 64 860 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 15.11.2024 Koeajo Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”