15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fordin näpsäkän pieni pakettiauto liikkuu tarvittaessa ripeästi dieselin voimin eikä ajettavuudessa ole moitittavaa. Työpaikalla tulee olla kunnon työtuoli ja sellainen on lisävarustelistalta ruksittu kuljettajan ergonomisesti fiksu AGR-istuin. Ehdottoman hyvä lisävaruste Fordin Transit Connect -pakettiautossa maksaa vain autoverottomat 375 euroa.Istuin on tietty lämmitettävä ja se on säädettävissä istuinosan reisituen puolesta. Mukavuutta tuo myös sähkötoiminen kahteen suuntaan säätyvä ristiseläntuki. Ohjauspyörä säätyy kaksisuuntaisesti, joten hyvä ajoasento löytynee kaiken kokoisille pullakuskeille. Jakelusyöksähtelyä pidempää taivalta taittavien kannalta on mukavaa, että täyteen tankattuna toimintamatkaa on hulppeasti – reilusti yli 800 kilometriä.Kun on säätänyt ajoasennon mieluisaksi ja lähtenyt liikenteeseen, tulee melkein unohtaneeksi ajavansa kompaktin kokoista mutta neliskanttista hyötyautoa. Ajotuntumansa puolesta Transit Connect on hyvin henkilöautomainen ja hyvä niin. Ainoa hammastelu on ehkä turhankin kevyeksi tehostettu ohjaus, jolloin renkaiden kertoma tuntuma ei välttämättä välity kuskille.Fordin hyötyajoneuvojen mallinimet avattiin oivasti Moottorin aiemmassa Ford Tourneo Custom -koeajoartikkelissa. Fordin pakettiautot ovat Transitteja ja tila-autot Tourneoita. Molempia on kolmea kokoa; Courier, Connect ja Custom, siitä mallinimen jälkipuolisko. Poikkeuksena säännöstä kaikkien yläpuolella on iso Transit joko paketti-, kuorma- tai linja-autona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvä näkyvyysNäkyvyys ulos on aivan erinomainen, sillä tuulilasipintaa riittää, katveita ei ole juuri edes etuviistoon ja sivupeilit ovat mukavan kookkaat. Näkymät auton kyljille ovat esteettömät, jota tulee kiitelleeksi niin kaistainvaihdoissa ja ryhmittymisissä kuin peruutustilanteissa pysäköintihallissa.Peruutuskameran kuva on niin laaja ja selkeä kuin mihin on tullut henkilöautopuolella totuttuakin, joten senkin puolesta Transit Connect on vaivaton työkaveri.Mittaristo on selkeälukuinen, samoin keskinäyttö, joka ei kuitenkaan ole kovin kookas – myönnetään, olen henkilöautojen aina vaan kookkaampien keskinäyttöjen poispilaama.On myönteistä, että erilaisia säilytyslokosia ohjaamossa on riittämiin, kuormakirjan saa sujautettua vaikka katonrajan säilytystilaan. Sekin on mukavaa, että auto muistuttelee, jottei kuljettaja unohda autoon mitään, mutta vähän kryptisesti auto asiansa kertoo kuten kirjoitimme aiemmin otsikolla Päivän kuva: Muist. kaiken? Puh.? Nous. kaikki auto.?Kuskin valtakunnan yleisilme on vähemmän yllättävästi muovinen.Vaivatonta kuormattavuuttaHyötypuolikin on kunnossa, eikä kuormattavuus tuota ongelmia. Ensinnäkin lastauskorkeus on pikkupakussa mukavan matala, tavaratila on selkeän muotoinen, takaovet avautuvat laajalle ja oikean kyljen kevytkäyttöinen liukuovi aukeaa riittävän avaraksi. Liukuovi on käytettävyyden kannalta aivan ehdoton.Se mikä ei ole käytettävyyden kannalta kunnossa, ovat kuormatilan sidontalenkit. Ne vaikuttavat kyllä riittävän vahvoilta, mutta saisivat olla kookkaamman kokoisia. Niistä on tuskaista pujotella yhtään leveämpää kuormaliinaa lävitse.Ähertäminen sidontalenkkien kanssa sujuu sikäli helposti, että tavaratilan sisävalot ovat kirkkaat ja latauspistokekin löytyy.Toki tämän kokoluokan pakettiautossa tila loppuu nopeasti, vaikka sitä 3,7 kuutiota onkin. Jos tämä olisi muuttoautona, ei yhden kolmenistuttavan sohvan lisäksi matkaan mahtuisi kuin neljä keittiötuolia ja se sitkeästi hengissä kaikki edeltävätkin muutot sinnitellyt jukkapalmu. Hyvää ja huonoa voimalinja ajettavuus kuljettajan istuin tavaratilan valaistus kevyehkö ohjaustuntuma äänieristys tavaratilan pienet sidontalenkit Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieselin voiminKeulalla elämöivä dieselmylly osoittautuu niin kaupunki-, taajama- kuin maantieajossakin mukavaksi voimanlähteeksi, joka tarjoaa toisaalta sitkeää etenemiskykyä ja toisaalta tarvittaessa peräti reipasta kiihtyvyyttä.Toki koeajossa ei ollut mahdollista kokeilla pakettiauton kykyjä täyteen lastattuna, mutta yhtä kaikki kaksilitrainen dieselmoottori ja 122 hevosvoimaa ovat pätevä yhdistelmä myös ylämäkiä kivuttaessa.Voima annostelaan sivistyneesti, kiitos seitsenlovisen automaattivaihteiston, joka ei nyykähtele tai viivyttele vauhtimuutoksissa. Voimalinja on kunnossa. Moottorin äänimaailma on miellyttävä, mutta helppo havaita hiljaisemmissa nopeuksissa. Vauhdin kiihtyessä rengasmelu ja pakettiauton kuminat alkavat ajan oloon ärsyttää. Ford Transit Connect L2 Limited 2.0 Ecoblue 122 hv A7 Ford Transit Connect L2 Limited 2.0 Ecoblue 122 hv A7 Hinta alkaen 41 389 € Koeajoauton hinta 42 443 € Dieselmoottori 1 969 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto 90 kW (122 hv) / 2 750–4 000 r/min 320 Nm / 1 250–2 600 r/min Huippunopeus 184 km/h WLTP-kulutus (yhd.) 5,9 l/100 km WLTP CO2-päästöt 151 g/km Mitat (p/l/k) 4 853 / 2 100 / 1 860 mm, akseliväli 2 790 mm Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 500 / 750 kg Euro NCAP Platinum (2024) Tavaratila 3,7 m3 Omamassa 2 520 kg Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen