Etusivu TyyppiviatFord Mondeo -tyyppiviat Ford Mondeo -tyyppiviat Ford Mondeon mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain aikavälillä syyskuu 2021 ja elokuu 2023 ilmoitettuja. Ei takaisinkutsuja mainittuna aikana (Mondeo V 2015->). Vanhempia takaisinkutsuja ESC-ajonvakautusjärjestelmän kiertymisanturi, Traficom 2004, ADAC 2004. Polttoainemittari, Traficom 2008. Jarrutehostimen alipainepumpun suuntaisventtiili, ADAC 2009. 2.0 TDCi sähkövarusteiden ohjainlaite, ADAC 2011. Ruiskutussuuttimen ylivuotoputken O-rengas, vuoto, Traficom 2013. Ruiskutussuuttimen ylivuotoputken O-rengas, vaurio ja vuoto voi aiheuttaa tulipalovaaran, ADAC 2013. Polttoainemittari, Traficom 2014 Etuturvavyön esikiristin, kuljettajan puoli: Joissakin Mondeoissa kuljettajan puolen etuturvavyön esikiristimessä on kaapeli, joka voi irrota laukaisussa, jolloin turvavyö ei suojaa kuljettajaa tarpeeksi törmäyksessä, ja loukkaantumisriski kasvaa. Uusi kuljettajan puolen etuistuimen turvavyöasetelma pitää asentaa. Koskee Suomessa yhtä autoyksilöä, Traficom 2017 Mondeo, hybridimalli: Kuljettajan turvavyön kiristimen kaapeli saattaa irrota, minkä vuoksi kuljettajan vyönkiristin ei kolaritilanteessa kiristä vyötä riittävästi ja saattaa aiheuttaa vammautumisriskin. Tilalle asennetaan uusi turvavyösarja kuljettajan puolelle. Matkustajan vyötä tämä ei koske erilaisen konstruktion vuoksi. Valm. aika 5.8.2014–31.7.2016, ADAC 3/2017. Polttoaineen paineen ja lämpötilan mittausanturin kiinnitin ei vastaa materiaalivaatimuksia, saattaa murtua aiheuttaen S-MAX tiiveysongelmia ja palovaaran. Kiinnitin vaihdetaan. 2,0 l dieselit Työ kestää n. 0,3 h ja on asiakkaalle maksuton. Valm. aika 20.2.2014–1.7.2016, ADAC 6/2017. Focus, C-MAX, Kuga, Mondeo, Galaxy ja S-MAX: moottoriöljy, öljypohjan halkeama. On mahdollista, että moottorinohjausmoduulin kalibrointi ei havaitse tarpeeksi hyvin ylikuumenemista joissakin 2,0l Duratorq diesel -moottoreissa. Äärimmäisissä tapauksissa ylikuumentunut moottori voi aiheuttaa öljypohjan halkeamaan, joka johtaa moottoriöljyn puuttumiseen. Saatavissa on muokattu ohjausmoduulin kalibrointi, joka parantaa ylikuumenemisen havaitsemista ja sytyttää mittariston varoitusvalon kuljettajalle ja pienentää moottorin kuormitusta. Valm.aika 18.7.2014–19.10.2015, ADAC 3/2018, Traficom 4/2018.Edge, Mondeo, Galaxy ja S-MAX: Ilmastointikompressorin hihnapyörä Joissakin autoissa, joissa on 2,0 litran DW 230 HV:n moottori, on havaittu mahdollinen pienen momentin ongelma ilmastointikytkimen kiinnikkeessä. Se voi aiheuttaa ilmastointikytkimen hihnapyörän levyn kiinnikkeen irtoamisen, joka taas voi aiheuttaa hihnapyörän levyn irtoamisen. Hihnapyörän kiinnike uusitaan ja kiristetään oikeaan momenttiin. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 333. Kampanjan aloitus pvm: 21.01.19, Traficom. Mondeo: Kattoluukun lasi. Joissakin Mondeo-autoissa voi olla kallistuva/liukuva kattoluukun lasi, jota ei ole liimattu oikein kiinnikkeeseen. Lasin liimakerros voi halkeilla, jolloin lasi voi löystyä tai jopa irrota autolla ajettaessa. Kattoluukun lasi uusitaan. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1. Kampanjan aloitus pvm: 21.01.19, Traficom. Mondeo (V): valm.aika: 30.6.2016–29.5.2018 Kytkimen ylikuumeneminen saattaa aiheuttaa palovaaran nopean kulumisen ja kytkimen luiston ja tästä johtuvan pidon heikkenemisen seurauksena. Harvinaisena tapauksena saattaa kytkinlevy murtua aiheuttaen iskuja vaihteiston toiminnassa ja murtuneet osat joutua moottoritilaan aiheuttaen savun ja palon muodostumisen mahdollisuuden. Start/Stop-toiminnolla olevissa käsivaihteisto-ajoneuvoissa kalibroidaan tämä toiminto uudelleen. Korjattu ohjelma tunnistaa kytkimen luiston ja rajoittaa moottorin tehoa vähentäen kytkimen rasitusta. Valmistaja on tiedottanut ongelmasta. ADAC 5/2019. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Käyttöjarru (2017–2014, 2008–1997), Traficom Renkaat ja vanteet (2015–2013, 2011–2009), Traficom Etuakselisto (2017, 2015, 2000–1997), Traficom, AK Valvontajärjestelmä (OBD) (2018, 2017), Traficom Ei merkittäviä vikakohteita (2015, 2014) Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2011–2005), Traficom Taka-akselisto (2013, 2010–2007), Traficom Ohjausnivelet ja -tangot (2011–2008, 2004–2001), Traficom Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2007), Traficom Seisontajarru (2004–2001), AK Mondeo V 2015->: Kuluneet ja naarmuiset jarrulevyt ja jarrupalat (etenkin yritysautoissa, suuri ajokilometrimäärä ikään verrattuna), Saksa Öljyvuotoja moottorista ja vaihteistosta, Saksa Valovikoja, väärin säädetty ajovalojen suuntaus, Saksa Pyöräntuennan suhteen uusi malli (Mondeo mk5 2014 ->) on toistaiseksi ollut huoleton, edellismallissa oli runsaasti vikoja, Saksa Hylkäyksiä kuluneiden renkaiden vuoksi (käyttäjän huolimattomuus), Saksa Mondeo mk4 2007–2014: Pyöräntuennan nivelet kuluneet, Saksa Valovikoja, Saksa Pysäköintijarru puoltaa, Saksa Pakoputkisto viisivuotiaissa ja sitä vanhemmissa autoissa, Saksa Ford Mondeo mk3 1999–2007: Vetoakselit kuluvat, koska niiden suojuskumit hapertuvat ja vuotavat, TÜV Jarruputket ja -letkut, kuluneet jarrulevyt, TÜV Valovikoja, TÜV Öljyvuotoja ,TÜV Pakoputkisto vuotaa, TÜV Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Laturi (2016). Polttonestepumppu (2013). Akku (2015–2017, 2020). Vanhempia tielle jättäviä vikoja Laturi rikki (2004, 2005, 2015). Akku purkautunut tyhjäksi (2005–2011, 2015, 2016). Polttoainepumppu rikki (2007–2014). Diesel: hiukkassuodatin tukkeutunut (2007, 2010, 2011, 2013). Suuttimet (2011–2012). Käynnistysmoottori rikki (2004–2012). Moottori (2009 – 2010) Moottorinohjauslaitteen sähköhäiriö (2008–2010). Ajonestolaite rikki (2007–2010). CAN-BUS –väylässä sähköhäiriöitä (2007–2010). Pakokaasujen takaisinkierrätys, venttiili jumissa (Diesel 2006-2007, 2009). Käyttäjien ilmoittamia vikoja Mondeo V 2015->: Ajotavasta ja huollosta herkkä 1.0 EcoBoost -moottori. Mondeo-malliston pienimmässä 1.0 EcoBoost -bensiinimoottoreissa vaurioita väärän öljylaadun käytön vuoksi: Jakopään hammashihna on öljykylvyssä, samoin erillinen öljypumpun hihna. Väärän öljylaadun käyttö voi tuhota hihnat ennenaikaisesti, ennen suositeltua vaihtoväliä, seurauksena hihnojen rispaantumista ja öljynpaineen laskua, seurauksena moottorivaurio. Molemmat hihnat tulee vaihtaa samalla. Öljynlisäyksen ja öljynvaihdon kanssa oltava tarkkana, jotta varmasti käytetään Fordin hyväksymää öljylaatua. Käytettyä ostettaessa kannattaa selvittää öljyvaihto- ja öljynlisäyshistoria, mikäli mahdollista. Myös 2.0 Ecoblue -dieselissä on jakohihna öljykylvyssä. Ecoboost- ja 1.5 Ecoboost -moottorien jakohihnaongelmien vuoksi Ford on siirtynyt takaisin jakoketjun käyttöön. Uudehkoa käytettyä Mondeota ostettaessa kannattaa tarkistaa, onko moottorissa jakohihna vai jakoketju. Myös 1.5 EcoBoost -moottoreissa jakohihna öljykylvyssä: Ongelmien välttämiseksi oltava tarkkana oikean öljylaadun käytössä. Uudehkoa käytettyä Mondeota ostettaessa kannattaa tarkistaa, onko moottorissa jakohihna vai jakoketju! Vaikka 1.0- ja 1.5 Ecoboost-moottoreissa on öljykylvyssä olevan jakohihnan tilalle vaihdettu jakoketju, on öljypumppu edelleen öljykylvyssä olevalla hihnalla. Sähkötoimisen vetokoukun ohjausmoduli oikuttelee, mikä vaikeuttaa vetokoukun käyttöä. 5 Ecoboost-moottoreissa ahtoilman välijäähdyttimessä vikoja. Ohjauksen tarkkuus ja auton suuntavakaus ei ole aikaisempien Ford Mondeo-mallien erinomaisella tasolla, vaan ajokäytös on vetelämpi. Moottorin ylikuumeneminen. Narisevat ovensaranat. Kattoikkunan kiinnityksessä ongelmia. AutoBild-lehden 100 000 km:n kestotestissä keskinkertainen arvosana 3 (asteikko 1 paras, 5 huono). Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja Mondeo mk5 2015->: Sähkötoimisen vetokoukun ohjausmoduli oikuttelee, mikä vaikeuttaa vetokoukun käyttöä. Ohjauksen tarkkuus ja auton suuntavakaus ei ole aikaisempien Ford Mondeo -mallien erinomaisella tasolla. Mondeo mk4 2007–2014: Aluksi bensiinimoottorin käynnistysongelmia, jotka uudemmissa tuotantoerissä on korjattu, AB. Dieselmoottori ottaa joskus hitaasti kierroksia märällä kelillä (moottorinohjauksen säätö, ajonvakautuksen vetoluistonesto), AB. Dieselmoottoreissa käynnistymisongelmia ja tukkeutuneita hiukkassuodattimia, AB. Dieselmoottoreissa ongelmia turboahtimen paineensäädössä, AB. Turboahtimen vaurioita erityisesti 1.6 TDCi -dieselmoottoreissa, AB. Maalauksen laadussa ongelmia ovien ja luukkujen reunoissa, mutta ei varsinaisia ruosteongelmia, AB. Mondeo mk3 1999–2007: Ovien ja takaluukun reunat ruostuvat (erityisesti vuosimallit 2000–2005), ADAC, AB. Moottorinohjauksessa vikoja, AB. 2.0 TDCi -moottorin pakokaasujen kierrätysjärjestelmä, AB. Suutinvikoja dieseleissä, ADAC. Pysäköintijarru, ADAC. Istuimet: säädöt, viimeistely, ADAC. Sähkövikoja, ADAC. Koeajot – Ford Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 15.11.2024 Koeajo Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.