Ford Fiesta -tyyppiviat

Ford Fiestan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Ford Fiesta Ecoboost

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • 19S46
    Takaistuimen turvavyön salpojen (2) ja keskipaikan turvavyön kelan kiristystiukkuus, aloituspäivä 19.12.2020, koskee kahta autoa, Traficom.
  • Ford Fiesta (VIII) valm. aika 05.02.2021 – 09.03.2021. Turvavyön kela ei toimi kunnolla kovassa jarrutuksessa, ADAC 6/2021.
  • Fiesta (VIII) valm.aika: 05 – 20.12.2017. Jarrutehostin. Valmistaja kutsuu kyseisenä ajanjaksona valmistetut ajoneuvot takaisin vääränlaisen jarrutehostimen vuoksi, ilmoittamatta kyselyistä huolimatta tehostimen vaihtamisen aiheuttamista jatkotoimista. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 02/2019.
  • Jarrutehostin. Joihinkin Fiesta-autoihin on asennettu jarrutehostin, jossa voi olla viallinen kalvolevy. Tämä voi johtaa alipaineen häviämiseen ja jarruavustuksen vähenemiseen. Viallinen jarrutehostin voidaan tunnistaa sen valmistuspäivästä, joka löytyy jarrutehostimessa olevasta tarrasta. Viallinen jarrutehostin pitää irrottaa ja asentaa uusi sen tilalle, Traficom 5/2018.
  • Fiesta ST: Valmistusaika 19.09.2012 – 16.12.2014. Kyseisissä ajoneuvoissa on mahdollista, että puutteellisen jäähdytysnestemäärän vuoksi tapahtuvan moottorin ylikuumentumisen vuoksi sylinterikannen vahingoittuminen aiheuttaa öljyvuotoa kuumille pinnoille ja mahdollisen palovaaran. Huolto tarkastaa jäähdytysjärjestelmän, määrätunnistimen ja valvontaohjelman, varoittaa ajoneuvon käyttäjää tilanteista joissa jäähdytysnestemäärä on vajaa. Korjaus kestää rakenteista riippuen 4,3 – 4,6 h, 2,7 h, jos vain nestemäärän tunnistin vaihdetaan ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 01/2018.
  • Autoissa ei ole aine- tai valmistevirhettä, mutta autoissa, joita huoltokampanja koskee, moottorin sylinterikannen paikallinen ylikuumeneminen voi aiheuttaa sylinterikannen halkeamisen sekä paineistetun öljyn vuodon, jonka tuloksena voi olla tulipalo moottoritilassa. Jäähdytysnesteen tasoanturi ja siihen liittyvät ohjelmisto asennetaan huoltokampanjan piiriin kuuluviin autoihin veloituksetta, jotta kuljettaja saa ääni- ja kuvavaroituksen. Jos näitä viestejä ei oteta huomioon, kun nestemäärä on liian alhainen, moottorin tehoa vähennetään automaattisesti. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1716. Traficom, kampanjan aloitus pvm:17.01.18
  • Taka-akseli. Joissakin Fiesta-autoissa voi olla riittämättömästi hitsattu taka-akselin sivuvarren puslakotelo, mikä voi aiheuttaa palkin irtoamiseen autosta. Taka-akseli pitää vaihtaa uuteen osaan, Traficom 2016. Kampanja valmistunut 14.3.2017.
  • Hehkutulppien ohjausmoduli, Traficom 2015.
  • Takaturvavöiden lukot voivat aueta, lukkojen tarkistus ja tarvittaessa vaihto, ADAC 2015.
  • Takaturvavöiden soljet, Traficom 2015.
  • Hehkutulppien ohjausmodulin vesitiiveys puutteellinen, vesi voi aiheuttaa oikosulun ja palovaaran, ADAC 2014.
  • Fiesta 1.0 Ecoboost: Aktiivihiilisäiliön ja imukanavan letkuliitos voi olla heikko, lisääntyneet päästöt, ADAC 2013.
  • Pakojärjestelmän sulkutulppa, Traficom 2012.
  • Diesel: Pakojärjestelmän sulkutulppa, pakokaasut pääsevät moottoritilaan ja muovinen jäähdyttimen suojus voi sulaa, ADAC 2012.
  • Turvavyön D-renkaan kiinnityskohta matkustajan puolen B-pilarissa, Traficom 2012.
  • Pakettiauto: Keskipilarin turvavyön kiinnityspultin vastinlevy on heikko, onnettomuustilanteessa lisääntynyt vammautumisriski, ADAC 2012.
  • Mahdollinen jarrunestevuoto, ADAC 2011.
  • Ohjaus, Vosa 2007.
  • Fiestan taka-akseli.
  • Fiesta ST: Moottorin jäähdytysnesteen tasoanturin asennus

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ohjausnivelet ja -tangot (2017-2008), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2016, 2015, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2002, 2001), Traficom.
  • Ei erityisiä vikakohteita (2014, 2013), Traficom.
  • Käyttöjarru (2013, 2007, 2005), Traficom.
  • Etuakselisto (2013, 2011, 2009, 2008), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2012, 2011, 2008, 2004), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2010, 2009, 2006, 2003, 2002), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2007, 2006, 2004, 2003), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2005, 2003, 2002, 2001), Traficom.
  • Ruostetta korissa ja pakoputkistossa (2002 ja vanhemmat), GTÜ.
  • Taka-akselisto (2001), Traficom.
  • Jarruputket ruostuvat yli seitsenvuotiaissa, TÜV.
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja yli seitsenvuotiaissa, GTÜ, TÜV.
  • Ohjauslaitteiden nivelet kuluvat nopeasti, Saksa
  • Raidetangonpäät, Saksa
  • Viisivuotiaiden jarrujen tehossa on toivomisen varaa ja ja jarrut puoltavat, Saksa.
  • Jarrupolkimen liike liian pitkä, mikä on usein korjattavissa jarrujärjestelmä ilmaamisella, Saksa.
  • Valovikoja, lähivalojen suuntaus pielessä, Saksa.
  • Katkenneita jousia viisivuotiaista alkaen, Saksa.
  • Pakoputkiston kiinnitys heikko, pakoputkisto ruostuu ja vuotaa, Saksa.
  • Yksi parhaista pikkuautoista, luotettava ja vähävikainen, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Polttoainepumppu rikki (2013–2014).
  • Sytytysjohtimet vaurioituneet näädän puraisun vuoksi (2007–2014).
  • Märät sytytystulpat (2007–2014).
  • Virtalukko rikki (2010–2013).
  • Akku tyhjä (2006–2013).
  • Jäähdytyspuhallin rikki (2008–2012).
  • Laturi rikki (2008, 2011, 2012).
  • Ajovalot rikki (2006–2010).
  • Jousi murtunut (2007–2009).
  • Sytytyspuola rikki (2007 asti) .

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Ford Fiesta JA8 2008-2017

  • Laturivikoja.
  • Vuosimallista 2009 alkaen vuotavat jarruputket (Takaisinkutsu 2011), AB.
  • Vuosimallista 2009 alkaen istuinten kiinnityskiskot huterat, AB.
  • Akku tyhjenee nopeasti autoa seisottaessa, AB.
  • Sähkötoimiset ikkunannostimet oikuttelevat, AB.
  • Viihdejärjestelmässä satunnaisia häiriöitä USB-muistitikun käytössä, AB.
  • Polttimoiden kestoikä heikko, AB.
  • Automaattivaihteisto (kaksoiskytkinvaihteisto) nykii, AB.
  • Takaisinkutsut taka-akselistosta ja dieselin pakoputkistosta, AB.
  • 1.0 EcoBoost –bensiinimoottoreissa vaurioita väärän öljylaadun käytön vuoksi: Jakopään hammashihna on öljykylvyssä, samoin erillinen öljypumpun hihna. Väärän öljylaadun käyttö voi tuhota hihnat ennenaikaisesti, ennen suositeltua vaihtoväliä, seurauksena hihnojen rispaantumista ja öljynpaineen laskua, seurauksena moottorivaurio. Molemmat hihnat tulee vaihtaa yht’aikaa. Öljynlisäyksen ja öljynvaihdon kanssa oltava tarkkana, jotta varmasti käytetään Fordin hyväksymää öljylaatua.

    Listätietoja:
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virhevastuu ja takuu autokaupassa

Ford Fiesta JH1/JD3 2002-2008

  • Muutamia palaneita sylinterikannen tiivisteitä (2001– 2008), AB.
  • Katkenneita jousia (2005–2006), AB.
  • Kokonaisuutena luotettava auto, AB.
  • Vuosimalli 2004: Ruostetta ovissa, kynnyskoteloissa ja lokasuojissa, ADAC, Autobild.
  • Ohjausvaihteessa vikaa (2002–2003), AB.
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuodot, AB.
  • Valonheittimiin kertyy kosteutta, AB.
  • Istuinten säädöt ja viimeistely, ADAC.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.