19.10.2021 Liikenne 12 kuolemaa vähemmän – onnettomuuksien määrä hienoisessa laskussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuolemaan johtaneita tieliikenneonnettomuuksia tapahtui tammi‒elokuussa vähemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan. Alle 21-vuotiaat kuljettajat aiheuttivat eniten onnettomuuksia viiteen vuoteen. Kuolemaan johtaneita tieliikenneonnettomuuksia tapahtui tammi‒elokuussa vähemmän kuin edellisvuoden vastaavalla ajanjaksolla. Onnettomuuksissa kuoli 157 henkilöä eli 12 henkilöä edellisvuotta vähemmän.Tutkijalautakuntien ilmoittamien ennakkotietojen mukaan onnettomuuksia oli kaikkiaan 141, mikä on 16 vuodentakaista vähemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYleisintä tieltä suistuminenTammi–elokuussa tapahtuneista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 116 oli moottoriajoneuvo-onnettomuuksia. Määrä on pienin viiteen vuoteen. Yleisin onnettomuustyyppi oli aiempien vuosien tapaan suistumisonnettomuus, joita tapahtui 51. Eri onnettomuustyyppien näkökulmasta eniten vähenivät risteävistä ajosuunnista saapuneiden osapuolten yhteenajot, joiden määrä puolittui edellisvuodesta ja oli niin ikään pienin viiteen vuoteen.Kesä käänsi nuorten tilanteenAlle 25-vuotiaiden kuljettajien osalta alkuvuosi näytti vielä myönteiseltä, mutta kesä käänsi tilanteen selvästi synkemmäksi etenkin kaikkein nuorimpien osalta.Alle 21-vuotiaat kuljettajat aiheuttivat touko‒elokuussa eniten onnettomuuksia viiteen vuoteen, yhteensä 14 onnettomuutta. Tilastoissa korostuivat tänä vuonna moottoripyöräonnettomuudet, joita tapahtui viisi, kun vuonna 2020 onnettomuuksia oli yksi.– Vaikka nuorten aiheuttamien moottoripyöräonnettomuuksien määrä kasvoi viime vuodesta, on muistettava, että pienistä lukumääristä johtuen satunnaisvaihtelun osuus vuosittaisesta onnettomuusmäärien vaihtelusta on kohtalaisen suuri. Lisäksi kesää 2020 voidaan pitää pikemminkin yksittäisenä hyvänä kesänä, Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius taustoittaa.Riskinä päihteet liikenteessäOnnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari erittelee haasteita ja riskejä nuorten onnettomuuksien taustalla.– Nuorten aiheuttamien liikenneonnettomuuksien taustalla nähtäviä riskitekijöitä ovat päihteiden vaikutuksen alaisena ajaminen, väsymys sekä vähäinen ajokokemusParkkarin mukaan tutkijalautakunnat ovat tunnistaneet riskitekijöiksi myös nuorten kuljettajan puutteelliset ajotaidot ja välinpitämättömän asenteen liikenneturvallisuutta kohtaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIäkkäämpien kolarit vähenivätNuorista kuljettajista poiketen yli 64-vuotiaiden moottoriajoneuvo-onnettomuudet sen sijaan vähenivät. Tämän ikäryhmän myönteinen tulos selittyy hyvällä alkuvuodella: tammi‒huhtikuussa tapahtui seitsemän onnettomuutta, kun taas kesän onnettomuusmäärä touko‒elokuussa, 17 onnettomuutta, oli hyvin tavanomainen.Muiden ikäluokkien onnettomuusmäärät pysyivät aiempien vuosien tasolla tammi‒elokuussa.Uhreina 12 jalankulkijaa ja pyöräilijääKevyen liikenteen onnettomuuksia oli 25, ja niissä menehtyi 12 jalankulkijaa, 12 pyöräilijää ja yksi sähköpotkulautailija. Määrä väheni edellisvuoteen verrattuna seitsemällä onnettomuudella, mutta viimeisten viiden vuoden jaksolla määrä on kuitenkin varsin tavanomaisella tasolla. Onnettomuuksissa korostuivat aiempien vuosien tapaan vanhimmat, yli 64-vuotiaat tienkäyttäjät.Moottoripyöräonnettomuuksia tapahtui 21. Vaikka onnettomuuksien ja etenkin aiheuttajina olleiden moottoripyöräilijöiden määrä kasvoi vuodesta 2020, eivät määrät pidemmällä viiden vuoden tarkastelujaksolla ole mitenkään poikkeuksellisia. Kaikki kuolonkolarit tutkitaan, tilastoinnissa eri käytäntöjä Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat kaikki Suomessa tapahtuvat kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet. Ennakkoraportin aineistona on tutkijalautakuntien tutkimat kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet vuosien 2017–2021 tammi–elokuussa. Nyt julkistetut ennakkoluvut ovat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien välittömästi onnettomuuspaikkatutkinnan jälkeen ilmoittamia ennakkotietoja. Tilastoja tarkasteltaessa on huomattava, että pienissä onnettomuusmäärissä vähäiset tilastomuutokset selittyvät satunnaisvaihtelulla. OTIn ja Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastoinnissa on eroja. OTIn tilastoissa sairauskohtaukseen kuolleet sisältyvät lukuihin, mutta Tilastokeskuksella eivät. OTIn tilastoissa näkyvät pääsääntöisesti onnettomuudet, joissa kuolema tapahtuu kolmen päivän kuluessa onnettomuudesta. Tilastokeskuksen tilastoissa liikennekuolemaksi lasketaan menehtyminen 30 vuorokauden kuluessa onnettomuudesta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Onnettomuustietoinstituutti Lähde: Onnettomuustietoinstituutti Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen