20.8.2022

Airbusin uusin siirto maalikiistan shakkilaudalla – peruuttaa Qatar Airwaysin loput tilaukset A350-koneista

Nämä lentoyhtiöt ovat parhaita pandemiassa – Qatar Airways omassa luokassaan pandemia ilmailu matkustus lentäminen

Airbusin ja Qatar Airwaysin kiista tuntuu ottavan kierroksia hanakammin, kuin Rolls-Royce Trent koneen siivessä. Jälleen pelataan miljardiluokan panoksilla.

Aika monta riviä Moottorin sähköistä palstatilaa onkin jo käytetty tämän aiheen puimiseen viime vuoden loppupuolelta lähtien. Tiivistetysti koko kiistan taustalla on Qatar Airwaysin noin puolitoista vuotta sitten tekemä havainto pintamaalin ja paikoin myös sen alapuolisten kerrosten hilseilystä ja halkeilusta yhtiön erään Airbus A350-900 -koneyksilön rungossa, uudelleenmaalauksen yhteydessä.

Airbus A350 maaliongelmat
A7-ALL nousussa Helsinki-Vantaalta. Juuri tähän koneyksilöön piti vuoden 2021 alussa maalata FIFA World Cup 2022 -erikoismaalaukset, kun ongelman laajuus havaittiin.

Tarkempi tarkastelu on paljastanut vastaavia ongelmia yli 20:ssa Qatarin yksilössä. Useat muutkin lentoyhtiöt, mukaan lukien Finnair, ovat havainneet samansuuntaisia laatuongelmia A350-koneissaan, mutta niistä vain ja ainoastaan Qatar Airways pitää asiaa turvallisuusuhkana, Airbusin ja Euroopan lentoturvallisuusviranomaisten vakuutteluista huolimatta. Qatari onkin ottanut yli 20 koneyksilöä pois käytöstä siihen asti, kunnes Airbus löytäisi ongelmiin tyydyttävän ratkaisun. Qatarin lippulaivalentoyhtiön varotoimet ovat ajaneet sen kalliiseen kiistaan koneiden valmistajan kanssa kieltäydyttyään vastaanottamaan siltä vallitsevassa tilanteessa uusia A350-yksilöitä, ja vaatiessaan puoleentoista miljardiin dollariin yltäviä korvauksia vireillä olevassa oikeusjutussa. Airbusin aseena ovat puolestaan olleet yksipuoliset tilausperuutukset, joista viimeisin ei ole suinkaan vähäisin.

Qatar Airways

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

19

Se on tilausten lukumäärä, joka Airbusilla oli vielä täyttämättä Qatarin kaikkiaan 72 koneyksilön kontrahdista. Tähän päivään mennessä Airbus ehti rakentaa kaikki tilauksen sisältämät 34 kappaletta pienempää A350-900 -versiota sekä lisäksi 19 kappaletta suurempaa A350-1000 -tyyppiä. Loput 19 "tonnisista" jäävät nyt sitten lopullisesti saamatta, kuten esimerkiksi Reuters elokuun alkupuolella uutisoi. Kyseessähän on Airbusin suurin tuotannossa oleva konetyyppi, ja "jumbojen" väistymisen jälkeen maailman suurimpiin ja merkittävimpiin kuuluva laajarunkokone. Puretun kaupan arvon voidaan laskea olevan vähintään 3 miljardia dollaria. Vertailun vuoksi koko Finnairin A350-tilaus käsittää juuri tuon 19 konetta, tosin koskien -900 -versiota.

Perutuista koneyksilöistä osa on jo valmistusprosessissa, jota ei suinkaan keskeytetä, vaan osat käytetään muiden tilausten täyttämiseen. Koneita todennäköisesti rakennetaan enemmänkin, ja ne myydään sitten muille lentoyhtiöille. Viimeksi Airbus myi Aeroflotin tilaamia A350-koneita Turkish Airlinesille, sillä voimassa olevat pakotteet eivät missään nimessä salli ilma-alusten luovuttamista venäläisyhtiölle.

Qatar Airways helisemässä

Maailman lentoyhtiöiden parhaimmistoon kuuluva Qatar Airways on jo vuosia kärsinyt kroonisesta konepulasta, sillä valmistajilla on ollut aiemminkin erinäisiä haasteita koneiden toimituksissa. 19 merkittävän laajarunkokoneen toimittamatta jättäminen on ymmärrettävän suuri takaisku lentoyhtiölle, joka muun muassa valmistautuu 1,2 miljoonan kisaturistin kuljettamiseen Dohassa vuoden loppupuolella pelattaviin jalkapallon MM-kisoihin.

Helsinki Qatar Cargo Qatar Airways pääkenttä

Qatar Airways nojaa nyt kapasiteettia vaativilla reiteillään yhteensä 25 A350:een, joita ei ole maadoitettu sekä 85 Boeing 777- ja vajaan 40 Boeing 787 Dreamliner -koneen laivastoon. Mukana roikkuu niin ikään edelleen kahdeksan kappaletta Airbus A380 -"superjumboja", joiden tilaamista yhtiön suurisuisena tunnettu toimitusjohtaja Akbar Al Baker on luonnehtinut "uransa suurimmaksi virheeksi".

Lähteet: Reuters, Simple Flying, Planespotters, ABCDlist Kuvat: Moottorin arkisto, Benjamin Helander Teksti: Benjamin Helander 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat