7.1.2024 Ajokortit Ajokortin teoriakokeen vilpit: lunttilappu hameen alle ja setelitukko valvojalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Traficomin asiantuntija: ”Ei oikeastaan yllätä, että vilppiä esiintyy näinkin paljon. Tilaisuus tekee varkaan.” Ajokortin teoriakokeen suorittajien mielikuvitus on liki rajaton, kun on kyse vilpillisten keinojen kehittelystä. Niistä muutamat vaativat jo sellaista paneutumista ja suunnittelua, että sen ajan käyttäminen teoriakokeeseen pänttäämiseen luulisi tuovan onnistumisen eli kokeen läpäisemisen – rehellisin keinoin. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin asiantuntija Jussi Pohjonen ei ole yllättynyt epärehellisten keinojen käytöstä koetilanteessa. – Ei oikeastaan yllätä, että vilppiä esiintyy näinkin paljon. Tilaisuus tekee varkaan, Pohjonen toteaa. Hän muistuttaa, että vuodessa suoritetaan erilaisia teoriakokeita 160 000 kaikkiaan, jota vasten kiinnijääneiden määrä on pieni. – Toisaalta vaikka kiinnijääneitä on alle promille kokeiden suorittajista, ei silti voi hyväksyä, että liikenteeseen pääsisi ihmisiä, jotka ovat saaneet ajo-oikeutensa väärin perustein. Vilppiyrittäjiä jäi viime vuonna kiinni hieman yli sata, jossa on kasvua vuoteen 2022 verrattuna noin kolmanneksen verran. – Näkemykseni on, että vilppiyritysten kasvua ei selitä niinkään vilppiyritysten lisääntyminen kuin niistä tehostunut kiinnijääminen. Teoriakoe suoritetaan Ajovarman tiloissa. Kokeen suorittajalla on kuljettajatutkintojen teoriakokeissa tyypillisesti puoli tunti aikaa vastata liikennesääntöjä käsitteleviin kysymyksiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kameravalvontaa ja kurkistus hameen alle Jussi Pohjonen kertoo, että koetilanteiden valvontaan on kiinnitetty viimeisen vuoden aikana yhä enemmän huomiota. Kaikki koetilat on nykyisin varustettu valvontakameroilla. Nauhoittava kameravalvonta tulee käyttöään tämän vuoden alusta, jotta jälkikäteen voidaan tarkastaa koesuorituksia tarpeen tullen. – Kameratallenteilla ja kameroiden käytöllä ylipäätään on saatu kiinni vilppiyrityksiä merkittävästi enemmän kuin aiemmin, Pohjonen arvioi. Tällä tavoin saatiin kiinni myös se nainen, joka oli kirjoittanut hameensa alle, valkoisiin housuihinsa teoriakokeen kysymysten oikeita vastauksia. Alituinen hameen ylös-alas rullaaminen kiinnitti kokeen valvojien huomion. Piilotettuja kameroita Yksi vilppikeino on yrittää kuvata tai muutoin tallentaa koekysymyksiä. Kokeeseen saapuvilta toki kerätään matkapuhelimet ja muut älylaitteet pois, mutta keinot ovat monet ja tekniset apuvälineet salakavalan pienikokoisia. – Kyllä teknisiä vilppikeinoja on havaittu kuten korvanappeja, tallentavia kynäkämeroita tai silmälasinkehyskameroita, liki vakoojaelokuvista tuttua välineistöä siis, Pohjonen kertoo. Koetilanteen tallentaminen motiivina on tietty päntätä ulkoa oikeita vastauksia uusintakoetta varten. Karut seuraukset vilpistä Kokeen jälkeen todetun vilpin seurauksena on koetuloksen hylkääminen ja mahdollinen ajo-oikeuden peruttaminen. Kokeen jälkeen todetun vilpin seurauksena on aina koetuloksen hylkääminen ja mahdollisesti myös ajo-oikeuden peruttaminen. Koetyypistä riippuen seuraava koe on mahdollista suorittaa vasta puolen vuoden päästä tai koe tehdään valvotusti suullisena tutkinnonvalvojalle. Rikosilmoituskin voi tulla kyseeseen, jos koevilppi on riittävän törkeätä. Pohjonen kertoo, että setelitukollakin on yritetty päästä koepinteestä. – Lahjontayrityksiä on ollut muutama viime vuoden aikana. Teoriakokeita on erilaisia: Kuljettajantutkintojen teoriakokeet, Taksikuljettajankoe, Kuorma- ja linja-autokuljettajien teoriakokeet, Vaarallisten aineiden turvallisuusneuvonantajankoe ja ADR-ajolupakokeet sekä Liikenneyrittäjätutkinnon teoriakokeet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väärällä henkilöllisyydellä kokeeseen Pohjonen kertoo, että vuoden 2023 aikana Ajovarman henkilökuntaa on koulutettu ahkerasti tunnistamaan väärällä henkilöllisyydellä esiintyminen. Koulutusta on antanut poliisi. – Väärillä henkilöpapereilla esiintymisestä jää yhä todennäköisemmin kiinni, sillä Ajovarman henkilökunta on yhä harjaantuneempi tunnistamaan epäselvyydet. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Traficom Lähde: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 3.5.2024 Autoilu Nokittelua julkisella latauksella – K-Lataus ja ABC-lataus kertoivat jättisatsauksista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe