7.1.2024 Ajokortit Ajokortin teoriakokeen vilpit: lunttilappu hameen alle ja setelitukko valvojalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Traficomin asiantuntija: ”Ei oikeastaan yllätä, että vilppiä esiintyy näinkin paljon. Tilaisuus tekee varkaan.” Ajokortin teoriakokeen suorittajien mielikuvitus on liki rajaton, kun on kyse vilpillisten keinojen kehittelystä. Niistä muutamat vaativat jo sellaista paneutumista ja suunnittelua, että sen ajan käyttäminen teoriakokeeseen pänttäämiseen luulisi tuovan onnistumisen eli kokeen läpäisemisen – rehellisin keinoin.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin asiantuntija Jussi Pohjonen ei ole yllättynyt epärehellisten keinojen käytöstä koetilanteessa.– Ei oikeastaan yllätä, että vilppiä esiintyy näinkin paljon. Tilaisuus tekee varkaan, Pohjonen toteaa.Hän muistuttaa, että vuodessa suoritetaan erilaisia teoriakokeita 160 000 kaikkiaan, jota vasten kiinnijääneiden määrä on pieni.– Toisaalta vaikka kiinnijääneitä on alle promille kokeiden suorittajista, ei silti voi hyväksyä, että liikenteeseen pääsisi ihmisiä, jotka ovat saaneet ajo-oikeutensa väärin perustein.Vilppiyrittäjiä jäi viime vuonna kiinni hieman yli sata, jossa on kasvua vuoteen 2022 verrattuna noin kolmanneksen verran.– Näkemykseni on, että vilppiyritysten kasvua ei selitä niinkään vilppiyritysten lisääntyminen kuin niistä tehostunut kiinnijääminen.Teoriakoe suoritetaan Ajovarman tiloissa. Kokeen suorittajalla on kuljettajatutkintojen teoriakokeissa tyypillisesti puoli tunti aikaa vastata liikennesääntöjä käsitteleviin kysymyksiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKameravalvontaa ja kurkistus hameen alleJussi Pohjonen kertoo, että koetilanteiden valvontaan on kiinnitetty viimeisen vuoden aikana yhä enemmän huomiota.Kaikki koetilat on nykyisin varustettu valvontakameroilla. Nauhoittava kameravalvonta tulee käyttöään tämän vuoden alusta, jotta jälkikäteen voidaan tarkastaa koesuorituksia tarpeen tullen.– Kameratallenteilla ja kameroiden käytöllä ylipäätään on saatu kiinni vilppiyrityksiä merkittävästi enemmän kuin aiemmin, Pohjonen arvioi.Tällä tavoin saatiin kiinni myös se nainen, joka oli kirjoittanut hameensa alle, valkoisiin housuihinsa teoriakokeen kysymysten oikeita vastauksia. Alituinen hameen ylös-alas rullaaminen kiinnitti kokeen valvojien huomion.Piilotettuja kameroitaYksi vilppikeino on yrittää kuvata tai muutoin tallentaa koekysymyksiä. Kokeeseen saapuvilta toki kerätään matkapuhelimet ja muut älylaitteet pois, mutta keinot ovat monet ja tekniset apuvälineet salakavalan pienikokoisia.– Kyllä teknisiä vilppikeinoja on havaittu kuten korvanappeja, tallentavia kynäkämeroita tai silmälasinkehyskameroita, liki vakoojaelokuvista tuttua välineistöä siis, Pohjonen kertoo.Koetilanteen tallentaminen motiivina on tietty päntätä ulkoa oikeita vastauksia uusintakoetta varten.Karut seuraukset vilpistäKokeen jälkeen todetun vilpin seurauksena on koetuloksen hylkääminen ja mahdollinen ajo-oikeuden peruttaminen.Kokeen jälkeen todetun vilpin seurauksena on aina koetuloksen hylkääminen ja mahdollisesti myös ajo-oikeuden peruttaminen. Koetyypistä riippuen seuraava koe on mahdollista suorittaa vasta puolen vuoden päästä tai koe tehdään valvotusti suullisena tutkinnonvalvojalle.Rikosilmoituskin voi tulla kyseeseen, jos koevilppi on riittävän törkeätä.Pohjonen kertoo, että setelitukollakin on yritetty päästä koepinteestä.– Lahjontayrityksiä on ollut muutama viime vuoden aikana.Teoriakokeita on erilaisia: Kuljettajantutkintojen teoriakokeet, Taksikuljettajankoe, Kuorma- ja linja-autokuljettajien teoriakokeet, Vaarallisten aineiden turvallisuusneuvonantajankoe ja ADR-ajolupakokeet sekä Liikenneyrittäjätutkinnon teoriakokeet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäärällä henkilöllisyydellä kokeeseenPohjonen kertoo, että vuoden 2023 aikana Ajovarman henkilökuntaa on koulutettu ahkerasti tunnistamaan väärällä henkilöllisyydellä esiintyminen. Koulutusta on antanut poliisi.– Väärillä henkilöpapereilla esiintymisestä jää yhä todennäköisemmin kiinni, sillä Ajovarman henkilökunta on yhä harjaantuneempi tunnistamaan epäselvyydet.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Traficom Lähde: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 20.9.2024 Autoilu Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla