10.5.2022 Ajokortit Ajokorttilain uudistus 2022 eduskuntaan – esillä 17-vuotiaille ajokielto yön tunneiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajokorttilain uudistuksen myötä 17-vuotiaalle kuljettajalle myönnettävä rajoitettu B-luokan ajo-oikeus ei olisi voimassa kello 00–05 välillä. Lisäksi kuljettajalla olisi oikeus kuljettaa vain yhtä matkustajaa kerrallaan. Ajokorttilain uudistus 2022 tietää monelle nuorelle autoilijalle useita muutoksia nykykäytöntöihin. Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen ajokorttilain muuttamisesta. Esityksen tarkoitus on lisätä nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta.Tavoitetta kohti mennään muun muassa seuraavilla muutosehdotuksilla:17-vuotiaalle kuljettajalle myönnettävä rajoitettu B-luokan ajo-oikeus ei olisi voimassa kello 00–05 välillä 17-vuotiaalla kuljettajalla olisi oikeus kuljettaa vain yhtä matkustajaa kerrallaan Rajoitukset olisivat voimassa siihen asti, kunnes kuljettaja täyttää 18 vuotta Rajoitusten noudattamisen valvontaa tukemaan 17-vuotiaille kuljettajille esitetään velvoitetta merkitä kuljettamansa auto alaikäisen kuljettajan tunnuksellaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi ajokorttilaki tuo lisää mahdollisuuksiaLiikenne- ja viestintäministeriössä valmisteltu lakimuutos tasapainottelee sisältönsä puolesta vapauden ja vastuunkannon välillä.– Ajokorttilain muutoksella halutaan lisätä nuorten mahdollisuuksia liikkua. Vapauksien vastapainoksi lisätään myös vastuuta. Ajo-oikeuden rajoituksilla lisätään nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta, liikenneministeri Timo Harakka (sd) arvioi.Hallituksen eduskunnalle antamasta esityksestä käydään täysistunnossa lähetekeskustelua tänään.Autoliitto kriittinen rajoituksilleAutoliitto otti lakivalmisteluun jo aiemmin kantaa ja totesi lausunnossaan, että vaikka kesäyöt ja viikonloput ovat riskialtteinta aikaa erityisesti nuorten miesten keskuudessa liikenteessä, tulisi tähän ”riskikäyttäytymiseen kuitenkin pyrkiä vaikuttamaan muilla keinoin kuin rajoittamalla koko ikäluokan liikkumisen vapautta.”Autoliitto toi esiin, että ajokorttilain seurantatutkimuksen mukaan noin kolme prosenttia 17-vuotiaana ajokortin suorittaneista kuljettajista syyllistyi ajokieltorikokseen.”Se on vain hieman enemmän kuin 18- ja 19-vuotiaista ajokortillisista. Onkin kohtuutonta, että hyvin pienen joukon takia rangaistaisiin koko ikäluokkaa ja rajoitettaisiin kaikkien liikkumista.”Suomen suurimman autoilijoiden etujärjestön mukaan olisi huomioitava sekin, että tässä joukossa eli nyt 17-vuotiaana ajokortin suorittaneilla on ollut erityinen tarve itsenäiselle liikkumiselle ja seurantatutkimuksenkin mukaan se on näkynyt muun muassa 18- ja 19-vuotiaita ajokortillisia suurempana ajosuoritteena.Autoliiton näkemyksen mukaan yksi rajoitetun ajo-oikeuden ongelmista on poliisin resurssien vähäisyys ja siten valvonnan puute.”Kuuliaiset, muutenkin liikennesääntöjen mukaan asiallisesti käyttäytyvät kuljettajat noudattavat rajoituksia, mutta piittaamattomien kuljettajien on helppo jättää noudattamatta rajoitusta vähäisen kiinnijäämisriskin takia. Tällaisten kuljettajien riskikäyttäytyminen painottuu muutenkin vähäliikenteisemmille ja siten myös vähemmän valvotuille teille.”Autoliitto tuo myös esiin, kuten hallituksen esitysluonnoksessakin todetaan, että ”rajoituksen vaikuttavuus on epävarma, ja että sen tehoa juuri riskihakuisesti käyttäytyviin nuoriin on vaikea arvioida.”Autoliitto on tuonut painokkaasti esiin, että valtaosa nuorista ja uusista kuljettajista toimii liikenteessä vastuullisesti muut tienkäyttäjät huomioiden, kuten Moottori aiemmin uutisoi.Liikenneturvaa huolettaaLiikenneturva on tuonut näkemyksenään esiin, että ajokortti-iän laskeminen 18 vuodesta 17 vuoteen lisää alaikäisten autonkuljettajien määrää liikenteessä, mikä lisää nuorten liikenneonnettomuuksia ja heikentää nuorten liikenneturvallisuutta.Liikenneturva kannattaa ehdotusta yöaikaisen ajon kieltämisestä alle 18-vuotiailta ajokortillisilta. Omassa lausunnossaan Liikenneturva ehdottaa ”lisäksi yöllä ajamisen rajoittamisen laajentamista kaikkiin viikonpäiviin, ei vain viikonloppuöihin.”Nuorten vakavat onnettomuudet painottuvat Liikenneturvankin mukaan viikonloppuöihin. ”Kuitenkin arkisinkin alaikäisten kuljettajien onnettomuuksista noin 15 % on tapahtunut yöaikaan. Laajentamalla yöajon rajoittaminen kaikkiin öihin on mahdollista saavuttaa positiivisia liikenneturvallisuusvaikutuksia.”Rajoitukset eivät Liikenneturvan mukaan merkittävästi rajoittaisi nuorten opiskeluihin, töihin ja harrastuksiin liikkumista, koska ajokielto olisi voimassa kello 00–05.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjo-opetuksen kehittämistäNuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta on hallituksen esityksen mukaan määrä kohentaa myös ajo-opetuksen kehittämisellä. Esityksessä kuljettajaopetusta täydennetään lisäämällä turvallisuuteen painottuvan riskientunnistamiskoulutuksen laajuutta. Lisäksi liukkaalla ajamisen opetus suoritettaisiin pääsääntöisesti ajoharjoitteluradalla.Poikkeusluvista luovuttaisiinEsityksellä mahdollistettaisiin henkilöauton rajoitetun ajo-oikeuden myöntäminen 17-vuotiaille huoltajan suostumuksella. Samalla luovuttaisiin poikkeuslupamenettelystä, jolla on voitu myöntää ajokortti 17-vuotiaille. Lisäksi luovuttaisiin ammatillisessa kuljettajakoulutuksessa opiskelevien 17-vuotiaiden poikkeusluvasta, joka koskee henkilöauton ja ajoneuvoyhdistelmän ajo-oikeutta.Kuljettajantutkinnon teoriakokeessa vilppiin syyllistyneelle Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voisi asettaa kuuden kuukauden mittaisen kiellon osallistua teoriakokeeseen tai toimia siinä tulkkina.Uuden kuljettajan ajokieltoon liittyvä koulutus laajennettaisiin koskemaan mopon, kevyen nelipyörän ja traktorin ajo-oikeuksia sekä poliisin väliaikaiseen ajokieltoon määräämiä kuljettajia. Aiemmin koulutus on koskenut vain moottoripyörän ja henkilöauton ajo-oikeuksia. Mitä seuraavaksi? Liikenne- ja viestintävirasto Traficom julkaisi ensimmäisen ajokorttilakia koskevan seurantatutkimuksen osan 10.3.2021. Myöhemmin keväällä 2021 käynnistettiin hanke ajokorttilain muuttamiseksi. Tänäisen lähetekeskustelun jälkeen lakiesitys siirtyy valiokuntaan, jonka mietinnön valmistuttua asian käsittely jatkuu täysistunnossa. Mahdolliset laajemmat muutokset ajokorttilakiin arvioidaan ja toteutetaan erikseen esimerkiksi tulevan EU:n ajokorttidirektiivin tarkistamisen myötä. Ajokorttilakia muutettiin edellisen kerran vuonna 2018. Muutoksen tavoitteena oli selkeyttää ajokorttisääntelyä sekä erityisesti keventää ajokortin suoritusjärjestelmää, ja siten vaikuttaa muun muassa ajokortin hintaan. Eduskunta hyväksyi lain edellyttäen, että lakimuutosten toteutumista ja vaikutuksia seurataan. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, hallituksen esitys HE 70/2022, Autoliitto, Liikenneturvaa:6:{i:0;s:6:"102564";i:1;s:5:"87364";i:2;s:5:"82236";i:3;s:6:"108463";i:4;s:5:"96811";i:5;s:5:"96809";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle