5.2.2024

Akio Toyoda jatkaa laajapohjaisten käyttövoimavaihtoehtojen puolestapuhujana – ”sähköautojen mahdollista yltää enintään 30 prosentin markkinaosuuteen”

Toyota-moguli näkee täyssähköisyyden autoilun tulevaisuuden ratkaisuna yhdessä useampien muiden käyttövoimien, kuten hybridien, vedyn ja polttomoottorin kanssa.

Maailman suurimman autonvalmistajan perustajan pojanpoika, entinen toimitusjohtaja ja nykyinen hallituksen puheenjohtaja, eräs autoilevan maailman vaikutusvaltaisimmista henkilöistä, esitti arvovaltaisia näkemyksiään autoilun tulevaisuudesta taannoisessa tilaisuudessa Japanissa. Asiasta raportoi muiden muassa Bloomberg.

Akio Toyoda johti Toyotan sen nykyiseen menestyksen aikaan, jolloin sen mallisto on monipuolisempi, innovatiivisempi ja kiinnostavampi kuin ehkä koskaan aiemmin. 11,2 miljoonaa autoa viime vuonna valmistanut Toyota aikoo jatkossakin pitää toimintansa monipuolisena ja avoimena useille eri käyttövoimille. Japanilaisvalmistaja kutsuu lähestymistapaansa kansainvälisesti nimellä "multi-pathway approach".

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

30 prosenttia sähköautoja, polttomoottori pysyy kuvioissa

Täyssähköautojen osuus kasvaa tällä hetkellä suurella nopeudella, kuten tiedämme. Viime vuonna jo 18 prosenttia koko maailmassa myydyistä uusista autoista oli täyssähköautoja. Tämä ei tietenkään tarkoita vielä lähellekään sitä, että koko maailman autokannasta 18 prosenttia olisi sähköisiä, vaan tuo kokonaisosuus on huomattavasti pienempi.

Sähköautot kuitenkin valtaavat jatkuvasti lisää alaa, ja ennen pitkää koko maailman olemassa olevista puolestatoista miljardista autosta (sekin määrä kasvaa) huomattava osuus kulkee akun varassa sähköllä. Ei kuitenkaan enempää kuin 30 prosentin osuus, mikäli "Morizo" Toyodaa on uskominen.

Toyodan näkemyksen mukaan täyssähköautot ottavat vapailla markkinoilla tuon kolmasosan tulevaisuuden autokannasta. Lukua saattaa tietenkin nostaa se, jos jollain isolla markkina-alueella - kuten EU-alueella - siirrytään pakottamalla yksipuoliseen ratkaisuun eli toisin sanoen, mikäli muita kuin sähköautoja ei saa edes myydä.

Toyotan multi-pathway solutioniin kuuluvat akkusähköautojen lisäksi täys- ja lataushybridit sekä vetypolttokennoautot, joiden suuri puolestapuhuja ja kehittäjä Toyota on jo pitkään ollut. Niin ikään polttomoottori mahtuu tulevaisuuden autokantaan mukaan, erityisesti vedyllä ja muilla ei-fossiilisilla polttoaineilla toimivana. Täyssähköautojen 30 prosentin (melkein kolmasosan) osuus on toki "Morizonkin" visiossa suhteessa suurempi kuin muiden yksittäisten ratkaisuiden.

Toyoda nostaa koko maailman autokannan sähköistämisen esteeksi muun muassa sen, että edelleen lähes miljardi ihmistä maapallolla elää kauttaaltaan vailla sähköä. Vielä paljon suurempi osa elää sellaisilla alueilla, joilla sähköverkko ei ole kykenevä kannattelemaan sähköistä liikennettä. Toyodan mukaan etenkin näillä alueilla varsinkin pelkälle polttomoottorille riittää jatkossakin paljon kysyntää.

Polttomoottori on pitänyt pintansa yli 120 vuoden ajan monenlaisista haasteista ja haastoista huolimatta. Tuskin mikään ratkaisu pystyy sitä nytkään täysin lyömään laudalta.

Lähteet: Bloomberg, Inside EVs, Toyota Kuvat: Toyota/Lexus Teksti: Benjamin Helander

Juttua päivitetty 6. helmikuuta 2024: Korjattu pilkkuvirhe kohdassa "11,2 miljoonaa autoa autoa viime vuonna valmistanut Toyota aikoo jatkossakin pitää toimintansa monipuolisena ja avoimena useille eri käyttövoimille."

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat