7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Coverion Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalainen Ouda Oy on kehittänyt Coverion-pohjapanssarin, joka suojaa sähköautojen arvokkaita korkeajänniteakkuja kolhuilta. Mitä hyötyjä ja haittoja pohjapanssarista voisi olla? Sähköautojen pohjakolhuista seuraavat kalliit akkuviat eivät ole missään nimessä yleisiä, mutta täysin mahdollisia. Moottorissa on tämä riski vielä tuoreessa muistissa, kun käyttötestimme Kia Niro -sähköauton pohjasta löytyi pieni vekki. Tuolloin ensimmäiset uhkakuvat enteilivät jopa 15 000 euron hintaista korjausta, mutta lopulta lommo osoittautui sen verran harmittomaksi, että korjaustarpeelta säästyttiin kokonaan.Täysin aiheetonta ei pelko akkujen lommoutumisesta kuitenkaan ole, etenkin autoilijoilla, jotka könyävät useammin huonoilla teillä. Kaskovakuutuksen voi olettaa korvaavan mahdolliset vekit, mutta parasta olisi tietysti ennaltaehkäistä vaurioiden syntyminen kokonaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottorin käyttötestiauto koki pohjakosketuksen – kustannusarvio jopa 15 000 euroa! Kia Niro EV sai Moottorin käyttötestin aikana pohjakosketuksen, mikä paljasti sähköautojen yleisen akilleenkantapään: jos auton pohjassa oleva akku vaurioituu, korjauskustannukset saattavat nousta todella suuriksi. Lue artikkeli Tärkein keino on tietysti ajotapa. Jos kuljettaja ei tee virheitä huonollakaan tiellä, ei vaurioita luonnollisesti tule. Toinen vaihtoehto voisi olla esimerkiksi erillinen pohjapanssari.Suomalainen yritys Ouda Oy on kehittänyt nimenomaan sähkövoimalinjalla varustettujen autojen tarpeeseen oman Coverion-pohjapanssarin.Pohjapanssaria ei voi ostaa erillisenä tuotteena, vaan se myydään ainoastaan valtuutetun liikkeen asentamana. Tällä vältytään siltä, että pohjapanssarilla piiloteltaisiin itse akkuun tulleita lommoja ja vekkejä – asentajan velvollisuutena on tarkastaa akun pohjan kunto ennen pohjapanssarin asentamista. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (1) Miksi akkujen ja autojen valmistajat eivät ole jo suunnitteluvaiheessa kiinnittäneet tähän ongelmaan huomiota. Tämän ongelman ratkaisu ei ole mitään rakettitiedettä. Luulisi tuolta kilpa-autopuolelta löytyvän ratkaisuja tähänkin ongelmaan. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous