4.9.2022 Liikenne Älyristeys karsii turhaa punaisissa vartomista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingissä testataan älyratkaisua, joka poistaa turhaa punaisissa liikennevaloissa seisomista – mutta seuraavassa risteyksessä voi eteneminen jo seisahtua. Turha punaisissa liikennevaloissa odottelu korpeaa kaikkia kulkijoita liikenteessä, lisää matka-aikoja ja tuottaa turhia päästöjä. Helsingissä on alettu koekäyttää älyratkaisua, joka poistaa niin autoilta, kävelijöiltä kuin pyöräilijöiltäkin turhaa punaisissa liikennevaloissa seisomista. Kokeilu on osa kansainvälistä AI4Cities-hanketta, jonka tarkoituksena on vähentää päästöjä kaupungeissa.Keskiössä on risteykseen asennettu tekniikka, joka havaitsee konenäön avulla kulkuvälineet ja kevyen liikenteen käyttäjät risteyksissä. Kun tielläliikkujia ei ole tulossa suunnasta, jolle valot palavat vihreinä, ratkaisu ohjaa vaihtamaan vihreät toiselle suunnalle, jos sieltä on tulossa liikkujia.Ratkaisu poistaa näin kuolleita sekunteja, joina tienkäyttäjä odottaa valojen vaihtumista punaisissa liikennevaloissa turhan takia.Tavoitteena on paitsi liikenteen parempi sujuminen ja ruuhkien helpottaminen, myös liikenteen päästöjen leikkaaminen 3–8 prosentilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokeilu SuutarilassaKokeilu Helsingin Suutarilassa sijaitsevissa risteyksissä on alkanut kesäkuussa ja jatkuu syyskuun loppuun.– Ratkaisun laajemmasta käytöstä Helsingissä ei ole vielä päätöksiä, mutta kokeilun tulokset tullaan käymään läpi Helsingin kanssa kokeilun lopussa.– Tieliikenne vastaa yksinään yli neljänneksestä EU-alueen päästöistä. Suurin osa kaupunkien liikennepäästöistä muodostuu silloin, kun ajoneuvot pysähtyvät ja kiihdyttävät risteyksistä. AI4Cities-hankkeessa kehitetty ratkaisu alentaa näitä päästöjä merkittävällä tavalla, ilman negatiivisia vaikutuksia yhdellekään liikenteen käyttäjälle, MarshallAI:n toimitusjohtaja Marcus Nordström sanoo.Eikö kenenkään kulku hankaloidu?Arkiliikenteen ruuhka-aikojen pullonkauloja ja toisaalta joustavia vihreitä aaltoja pohtivalla epäilevällä Tuomaalla herää mieleen keskeinen kysymys, joka kuuluu: onko tosiaan niin, että kuolleiden sekuntien taklaaminen ei aiheuta muualla/muissa risteyksissä uusia ongelmia?– Optimointi on lähestymistapa, jossa kenenkään asemaa nykytilanteeseen verrattuna ei heikennetä, Nordström kiteyttää.– On toki mahdollista, että vaikka yksittäisen liikennekäyttäjän kokemus on optimoinnin kautta parempi kyseisessä risteyksessä, niin hän joutuu kuitenkin pysähtymään kuten aikaisemmin seuraavassa tai seuraavissa risteyksissä. Syynä tähän voi olla esimerkiksi toisen liikennesuunnan liikenne tai se, että optimointia ei ole otettu käyttöön kyseisessä risteyksessä.Vihreä aalto kaikille?Liikenteen sujuvuuden takaaminen on monen tekijän summa, eikä liikennesuunnittelun palapeli ole aina helppoa.– Liikennevalojen rytmitys ja sen kautta saavutettava vihreä aalto on erittäin toimiva ratkaisu silloin, kun risteyksessä on selkeä pääsuunta ja kyseisellä hetkellä suuri liikennemäärä, Nordström erittelee.– Myös tässä kokeilussa pidetään ruuhkahuippujen aikana voimassa kokeilua edeltävä rytmitys, jonka aikana optimointia ei tehdä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmivuotinen kokeiluhankeSuutarilan älyristeyksien ratkaisut ovat kehittäneet MarshallAI ja Dynniq Finland Oy. Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki koordinoi hanketta.– Helsingin kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali jo vuoteen 2030 mennessä, ja tämä hanke tukee tavoitetta osaltaan, projektipäällikkö Kaisa Sibelius Forum Virium Helsingistä kertoo.Kokeilu on osa kolmivuotista AI4Cities hanketta, jonka rahoitus tulee EU:n Horizon 2020 ohjelmasta. Hankkeen tarkoitus on löytää uusia innovatiivisia ratkaisuja alentamaan eurooppalaisten kaupunkien päästöjä liikkumisessa ja energian kulutuksessa. Hankkeessa on Helsingin lisäksi mukana Pariisi, Amsterdam, Kööpenhamina, Tallinna ja Stavanger.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Laitinen Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa