4.9.2022 Liikenne Älyristeys karsii turhaa punaisissa vartomista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingissä testataan älyratkaisua, joka poistaa turhaa punaisissa liikennevaloissa seisomista – mutta seuraavassa risteyksessä voi eteneminen jo seisahtua. Turha punaisissa liikennevaloissa odottelu korpeaa kaikkia kulkijoita liikenteessä, lisää matka-aikoja ja tuottaa turhia päästöjä. Helsingissä on alettu koekäyttää älyratkaisua, joka poistaa niin autoilta, kävelijöiltä kuin pyöräilijöiltäkin turhaa punaisissa liikennevaloissa seisomista. Kokeilu on osa kansainvälistä AI4Cities-hanketta, jonka tarkoituksena on vähentää päästöjä kaupungeissa.Keskiössä on risteykseen asennettu tekniikka, joka havaitsee konenäön avulla kulkuvälineet ja kevyen liikenteen käyttäjät risteyksissä. Kun tielläliikkujia ei ole tulossa suunnasta, jolle valot palavat vihreinä, ratkaisu ohjaa vaihtamaan vihreät toiselle suunnalle, jos sieltä on tulossa liikkujia.Ratkaisu poistaa näin kuolleita sekunteja, joina tienkäyttäjä odottaa valojen vaihtumista punaisissa liikennevaloissa turhan takia.Tavoitteena on paitsi liikenteen parempi sujuminen ja ruuhkien helpottaminen, myös liikenteen päästöjen leikkaaminen 3–8 prosentilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokeilu SuutarilassaKokeilu Helsingin Suutarilassa sijaitsevissa risteyksissä on alkanut kesäkuussa ja jatkuu syyskuun loppuun.– Ratkaisun laajemmasta käytöstä Helsingissä ei ole vielä päätöksiä, mutta kokeilun tulokset tullaan käymään läpi Helsingin kanssa kokeilun lopussa.– Tieliikenne vastaa yksinään yli neljänneksestä EU-alueen päästöistä. Suurin osa kaupunkien liikennepäästöistä muodostuu silloin, kun ajoneuvot pysähtyvät ja kiihdyttävät risteyksistä. AI4Cities-hankkeessa kehitetty ratkaisu alentaa näitä päästöjä merkittävällä tavalla, ilman negatiivisia vaikutuksia yhdellekään liikenteen käyttäjälle, MarshallAI:n toimitusjohtaja Marcus Nordström sanoo.Eikö kenenkään kulku hankaloidu?Arkiliikenteen ruuhka-aikojen pullonkauloja ja toisaalta joustavia vihreitä aaltoja pohtivalla epäilevällä Tuomaalla herää mieleen keskeinen kysymys, joka kuuluu: onko tosiaan niin, että kuolleiden sekuntien taklaaminen ei aiheuta muualla/muissa risteyksissä uusia ongelmia?– Optimointi on lähestymistapa, jossa kenenkään asemaa nykytilanteeseen verrattuna ei heikennetä, Nordström kiteyttää.– On toki mahdollista, että vaikka yksittäisen liikennekäyttäjän kokemus on optimoinnin kautta parempi kyseisessä risteyksessä, niin hän joutuu kuitenkin pysähtymään kuten aikaisemmin seuraavassa tai seuraavissa risteyksissä. Syynä tähän voi olla esimerkiksi toisen liikennesuunnan liikenne tai se, että optimointia ei ole otettu käyttöön kyseisessä risteyksessä.Vihreä aalto kaikille?Liikenteen sujuvuuden takaaminen on monen tekijän summa, eikä liikennesuunnittelun palapeli ole aina helppoa.– Liikennevalojen rytmitys ja sen kautta saavutettava vihreä aalto on erittäin toimiva ratkaisu silloin, kun risteyksessä on selkeä pääsuunta ja kyseisellä hetkellä suuri liikennemäärä, Nordström erittelee.– Myös tässä kokeilussa pidetään ruuhkahuippujen aikana voimassa kokeilua edeltävä rytmitys, jonka aikana optimointia ei tehdä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmivuotinen kokeiluhankeSuutarilan älyristeyksien ratkaisut ovat kehittäneet MarshallAI ja Dynniq Finland Oy. Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki koordinoi hanketta.– Helsingin kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali jo vuoteen 2030 mennessä, ja tämä hanke tukee tavoitetta osaltaan, projektipäällikkö Kaisa Sibelius Forum Virium Helsingistä kertoo.Kokeilu on osa kolmivuotista AI4Cities hanketta, jonka rahoitus tulee EU:n Horizon 2020 ohjelmasta. Hankkeen tarkoitus on löytää uusia innovatiivisia ratkaisuja alentamaan eurooppalaisten kaupunkien päästöjä liikkumisessa ja energian kulutuksessa. Hankkeessa on Helsingin lisäksi mukana Pariisi, Amsterdam, Kööpenhamina, Tallinna ja Stavanger.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Laitinen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti