4.9.2022 Liikenne Älyristeys karsii turhaa punaisissa vartomista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingissä testataan älyratkaisua, joka poistaa turhaa punaisissa liikennevaloissa seisomista – mutta seuraavassa risteyksessä voi eteneminen jo seisahtua. Turha punaisissa liikennevaloissa odottelu korpeaa kaikkia kulkijoita liikenteessä, lisää matka-aikoja ja tuottaa turhia päästöjä. Helsingissä on alettu koekäyttää älyratkaisua, joka poistaa niin autoilta, kävelijöiltä kuin pyöräilijöiltäkin turhaa punaisissa liikennevaloissa seisomista. Kokeilu on osa kansainvälistä AI4Cities-hanketta, jonka tarkoituksena on vähentää päästöjä kaupungeissa.Keskiössä on risteykseen asennettu tekniikka, joka havaitsee konenäön avulla kulkuvälineet ja kevyen liikenteen käyttäjät risteyksissä. Kun tielläliikkujia ei ole tulossa suunnasta, jolle valot palavat vihreinä, ratkaisu ohjaa vaihtamaan vihreät toiselle suunnalle, jos sieltä on tulossa liikkujia.Ratkaisu poistaa näin kuolleita sekunteja, joina tienkäyttäjä odottaa valojen vaihtumista punaisissa liikennevaloissa turhan takia.Tavoitteena on paitsi liikenteen parempi sujuminen ja ruuhkien helpottaminen, myös liikenteen päästöjen leikkaaminen 3–8 prosentilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokeilu SuutarilassaKokeilu Helsingin Suutarilassa sijaitsevissa risteyksissä on alkanut kesäkuussa ja jatkuu syyskuun loppuun.– Ratkaisun laajemmasta käytöstä Helsingissä ei ole vielä päätöksiä, mutta kokeilun tulokset tullaan käymään läpi Helsingin kanssa kokeilun lopussa.– Tieliikenne vastaa yksinään yli neljänneksestä EU-alueen päästöistä. Suurin osa kaupunkien liikennepäästöistä muodostuu silloin, kun ajoneuvot pysähtyvät ja kiihdyttävät risteyksistä. AI4Cities-hankkeessa kehitetty ratkaisu alentaa näitä päästöjä merkittävällä tavalla, ilman negatiivisia vaikutuksia yhdellekään liikenteen käyttäjälle, MarshallAI:n toimitusjohtaja Marcus Nordström sanoo.Eikö kenenkään kulku hankaloidu?Arkiliikenteen ruuhka-aikojen pullonkauloja ja toisaalta joustavia vihreitä aaltoja pohtivalla epäilevällä Tuomaalla herää mieleen keskeinen kysymys, joka kuuluu: onko tosiaan niin, että kuolleiden sekuntien taklaaminen ei aiheuta muualla/muissa risteyksissä uusia ongelmia?– Optimointi on lähestymistapa, jossa kenenkään asemaa nykytilanteeseen verrattuna ei heikennetä, Nordström kiteyttää.– On toki mahdollista, että vaikka yksittäisen liikennekäyttäjän kokemus on optimoinnin kautta parempi kyseisessä risteyksessä, niin hän joutuu kuitenkin pysähtymään kuten aikaisemmin seuraavassa tai seuraavissa risteyksissä. Syynä tähän voi olla esimerkiksi toisen liikennesuunnan liikenne tai se, että optimointia ei ole otettu käyttöön kyseisessä risteyksessä.Vihreä aalto kaikille?Liikenteen sujuvuuden takaaminen on monen tekijän summa, eikä liikennesuunnittelun palapeli ole aina helppoa.– Liikennevalojen rytmitys ja sen kautta saavutettava vihreä aalto on erittäin toimiva ratkaisu silloin, kun risteyksessä on selkeä pääsuunta ja kyseisellä hetkellä suuri liikennemäärä, Nordström erittelee.– Myös tässä kokeilussa pidetään ruuhkahuippujen aikana voimassa kokeilua edeltävä rytmitys, jonka aikana optimointia ei tehdä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmivuotinen kokeiluhankeSuutarilan älyristeyksien ratkaisut ovat kehittäneet MarshallAI ja Dynniq Finland Oy. Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki koordinoi hanketta.– Helsingin kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali jo vuoteen 2030 mennessä, ja tämä hanke tukee tavoitetta osaltaan, projektipäällikkö Kaisa Sibelius Forum Virium Helsingistä kertoo.Kokeilu on osa kolmivuotista AI4Cities hanketta, jonka rahoitus tulee EU:n Horizon 2020 ohjelmasta. Hankkeen tarkoitus on löytää uusia innovatiivisia ratkaisuja alentamaan eurooppalaisten kaupunkien päästöjä liikkumisessa ja energian kulutuksessa. Hankkeessa on Helsingin lisäksi mukana Pariisi, Amsterdam, Kööpenhamina, Tallinna ja Stavanger.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Laitinen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle