30.8.2018 Liikenne ARA myöntää taloyhtiöille avustusta sähköautojen latauspisteitä varten Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Asunto-osakeyhtiöt ja vuokrataloyhtiöt voivat nyt hyödyntää ARAn avustusta, jota myönnetään sähköajoneuvojen latausinfraan tarvittaviin suunnittelu- ja muutostöihin. Sähköautojen latauspaikkoja on yksityisissä kiinteistöissä varsin vähän. Latauspaikkojen puute hidastaa ladattavien autojen yleistymistä. Suurin osa sähköautojen ja ladattavien hybridiautojen latauksista tapahtuu kodin parkkipaikalla – edellyttäen, että latauspiste on käytettävissä. Älykkäällä latausjärjestelmällä varustettuna kodin parkkipaikalla tapahtuva lataus voidaan keskittää järkevästi yöaikaan, jolloin muu sähkönkulutus on pienimmillään ja sähkön hinta edullisimmillaan. Vuoden 2018 aikana asuinrakennuksen omistavalle yhteisölle voidaan myöntää avustusta sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmiin kohdistuviin muutoksiin. Avustus on suunniteltu asuinkiinteistön omistavia yhteisöjä, kuten asunto-osakeyhtiöitä ja vuokrataloyhtiöitä varten. Avustuksen myöntävän ARAn mukaan varat on tarkoitettu käytettäväksi sähköautojen latauksen vaatimiin kiinteistön sähköjärjestelmien muutoksiin, kuten sähkökeskuksen uusimiseen tai kaapelointeihin. Sähköautojen latausinfra-avustuksella edistetään sähköautojen kotilatausmahdollisuuksien yleistymistä ja siten sähköautokannan kasvua kansallisen ilmasto- ja energiastrategian mukaisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avustusten määrä Avustuksiin on valtion talousarviossa varattu määrärahoja yhteensä 1,5 miljoonaa euroa ja avustusta voivat hakea asuinrakennuksen omistavat yhteisöt kuten taloyhtiöt ja vuokra-taloyhteisöt. Suurin saatava avustuksen määrä on 35 prosenttia toteutuneista kustannuksista (sis. alv), kuitenkin enintään 90 000 euroa. Avustusta haetaan ARAn verkkoasioinnin kautta. Avustukseen sovelletaan de minimis –asetusta, jolloin yhden tuensaajan kumulatiivinen tuki voi olla kolmen vuoden aikana enintään 200 000 euroa. Tämä koskee taloudellisia toimijoita, esimerkiksi vuokrataloyhtiöitä. Avustuksen saaja Avustus voidaan myöntää ainoastaan asuinrakennuksen omistavalle yhteisölle, kuten asunto-osakeyhtiöt ja vuokrataloyhtiöt. Lisäksi avustuksen edellytyksenä on, että rakennetaan latauspisteet vähintään viidelle autopaikalle. Rakennuksen on oltava ympärivuotisessa asuinkäytössä ja rakennuksen pinta-alasta vähintään puolet on oltava asuinkäytössä. Avustusta voidaan myöntää myös silloin kun rakennus otetaan ympärivuotiseen asuinkäyttöön. Avustusta ei voida myöntää, jos avustuksen hakijalle on myönnetty muuta avustusta samaan tarkoitukseen. Pysäköintiyhtiöt eivät saa avustusta On myös taloyhtiöitä, jotka ovat pysäköintiyhtiöiden osakkeenomistajia. Tällaisissa tapauksissa pysäköintiyhtiöt omistavat pysäköintirakennukset ja -tilat. ARAn kanta on, että tällä hetkellä avustuksia myönnetään ainoastaan asuinrakennuksen omistaville yhteisöille eli taloyhtiöille (asunto-oy, vuokrataloyhtiöt jne.) eikä näihin lasketa kuuluvaksi parkkiyhtiöitä siitäkin huolimatta, että taloyhtiöt ovat niissä osakkeenomistajina. Avustettavat toimenpiteet Avustettavia kustannuksia ovat tarvekartoitus ja hankesuunnittelu, mikäli hanke toteutuu. Avustusta voi saada myös kustannuksiin, jotka liittyvät kiinteistön sähköliittymään, sähkönousuihin, sähköpääkeskukseen sekä putkitukseen ja kaapelointeihin liitttyviin muutostöihin ja näihin liittyviin tavanomaisiin maanrakennustöihin. Latauslaitteisiin liittyvät kustannukset kuuluvat avustuksen piiriin vain siinä tapauksessa, että latauslaitteet jäävät avustusta hakevan yhteisön omistukseen, esimerkiksi taloyhtiölle, joka vuokraa parkkipaikat. Jos pysäköintipaikka on osakkaan omistuksessa, parkkipaikkakohtaisen latausaseman kustannukset on rajattu tuen ulkopuolelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avustuksen hakeminen Sähköautojen latausinfra-avustuksessa on jatkuva haku. Avustusta haetaan ARAsta ja avustuksia myönnetään vuosittain niin kauan kuin tähän avustusmuotoon tarkoitettua määrärahaa riittää. Avustusta haetaan ARAn verkkoasioinnin kautta. Näin varmistetaan, että kaikki tarvittavat liitteet tulevat hakemukseen. Pyynnöstä ARA lähettää hakijalle paperisen hakemuslomakkeen. Avustuksen maksamiseen liittyvistä aineistoista ja aikatauluista on tarkat ohjeet ARAn verkkosivuilla. Avustuksen maksatusta haetaan ensisijaisesti ARAn sähköisen asioinnin kautta, mutta pyynnöstä ARA lähettää hakijalle paperisen maksatushakemus-lomakkeen. Avustusten maksatusta vuoden 2018 avustuspäätöksiin on haettava viimeistään 30.10.2020. Avustus on suunniteltu kolmivuotiseksi: Vuodelle 2018 on jo myönnetty 1,5 miljoonaa euroa ja myös vuoden 2019 talousarviossa avustukseen on varattu1,5 miljoonaa euroa. Mikä on ARA? ARA toimeenpanee valtion asuntopolitiikkaa. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) vastaa keskeisesti valtion asuntopolitiikan toimeenpanosta. ARA kuuluu ympäristöministeriön hallinnon alaan. ARA myöntää asumiseen ja rakentamiseen liittyviä avustuksia, tukia ja takauksia sekä ohjaa ja valvoo ARA-asuntokannan käyttöä. ARA on myös mukana asumisen kehittämiseen ja asuntomarkkinoiden asiantuntijuuteen liittyvissä hankkeissa ja tuottaa alan tietopalvelua. Lähde ja lisätietoja: https://ara.fi/fi-FI/Lainat_ja_avustukset/Sahkoautojen_latausinfraavustus https://ara.fi/fi-FI/Verkkoasiointi Linkki: Sähköautojen latausinfra-avustus, hakuohje (pdf) Sähköautojen ja ladattavien hybridien myynnin kasvu nopeaa – määrät vielä vähäisiä Sähköautojen ja ladattavien hybridien myynti kasvoi vuonna 2017 yli kaksinkertaiseksi edelliseen vuoteen 2016 verrattuna. Vuonna 2017 myytiin 508 täyssähköautoa, vuonna 2016 vain 223. Vuonna 2017 lataushybridien myynti nousi 2 553 autoon kun vuonna 2016 niitä myytiin vain 1 208. Vuoden 2017 lopussa Suomessa oli liikennekäytössä 1 449 täyssähköautoa ja 5 729 lataushybridiä. Vuoden 2018 ensimmäisen neljänneksen päättyessä (31.3.2018) liikennekäytössä oli 1 658 täyssähköautoa ja 7406 lataushybridiä. Ne ovat vaatimattomia lukuja Suomen koko liikenteessä olevaan henkilöautokantaan, lähes 2,7 miljoonaan autoon verrattuna. Hallituksen asettaman tavoitteen mukaan Suomessa tulisi olla vuonna 2030 jo 250 000 sähköautoa. Luvussa ovat mukana täyssähköautot, lataushybridit ja vetyautot. Taustalla vaikuttavat Pariisin ilmastosopimus sekä kansalliset tavoitteet liikenteen päästöjen vähentämisestä Teksti: Timo Turkula Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa 3.11.2025 Uutinen Viisikymppisiä juhlistava Volkswagen Golf GTI Edition 50 on tietysti kaikkien aikojen tehokkain ja ”erikoisin” 30.10.2025 Uutinen Autoliitto saa vuosittain 10 000 avunpyyntöä samasta asiasta – näin vältyt ongelmilta oman autosi kanssa 30.10.2025 Uutinen Näetkö ratin takaa varmasti riittävän hyvin? – Salakavala kaihi autoilijoiden riesana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan