4.3.2022 Liikenne Asiantuntija myöntää: ”Tiet ovat historiallisen huonossa kunnossa” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Epävakaan talven jäljiltä tiet ovat täynnä reikiä. Autoilijoilta kaivataan kuitenkin malttia, sillä paikkaustyöt päästään aloittamaan vasta sulalla ja kuivalla asfaltilla. Sulavat vesimassat saavat asfaltin hohtamaan kevätauringossa niin, ettei meinaa eteensä nähdä. Tasaisena kiiltävän pikipinnan rikkovat tiessä ammottavat reiät, joita on tänä keväänä riittänyt.– En muista urallani kevättä, jolloin tiet olisivat olleet näin heikossa kunnossa, huokaa Väyläviraston teiden kunnossapidon asiantuntija Katri Eskola.Olosuhteet ovat olleet reikien muodostumiselle otolliset. Pitkän pakkasjakson päätteeksi maata ovat huuhdelleet runsaat vesisateet ja niiden perään paukkuneet pakkaset ovat saaneet asfalttipinnan antautumaan.Asfalttipinnan kannalta ihanteellista olisi ”perinteinen talvi”, jota seuraisi nopea ja lämmin kevät, mutta tänä vuonna moista ei ole koettu. Miksi asfaltti ei kestä lämpötilan vaihteluita? Kyse voi olla Eskolan mukaan liian harvasta uusimisvälistä, mutta myös selkeistä virheistä.– Joissain paikoissa kyseessä on suunnittelu- tai tekovirhe, myöntää Eskola.– Voi olla useita syitä, minkä vuoksi päällyste ei ole kauttaaltaan tarpeeksi tiivis ja vaurioita syntyy. On myös tosiasia, että vanhat päällysteet ovat aina alttiimpia vaurioille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReikä syntyy ”yhdessä yössä”Toistuva jäätyminen ja sulaminen ovat olleet pikitielle liian kova pala purtavaksi ja paikoin tiehen on ilmestynyt kookkaita reikiä muutamassa päivässä. Kun päällystesauma irvistää, tekevät vesi ja jää tehtävänsä. Tilanteen viimeistelee liikenteen paineisku, ja lopulta monttu on valmis.Tienpintojen heikko kunto riivaa parhaillaan ennen kaikkea eteläistä Suomea. Kevät on pidemmällä etelässä, mutta suuressa osassa maata vallitsee edelleen talvinen ajokeli. Siksi on vaikea tietää, onko tilanne yhtä paha joka puolella Suomea.– Kevään edetessä haasteet siirtyvät varmasti pohjoiseen päin, Eskola toteaa.Tienpinnan reikiintymiseen ei ole keinoja varautua etukäteen, ja ainoa hoito on vaurioiden paikkaaminen. Sitä päästään suorittamaan vasta, kun tienpinnat alkavat kuivua. Siihen saakka ainoa keino on varoittaa autoilijoita päällysteen vauriosta liikennemerkein, mutta paikoin on jouduttu turvautumaan myös nopeusrajoitusten laskemiseen.– Tiedän muutamia tieosuuksia Uudellamaalla, jossa on jouduttu tekemään näin.Väylävirastolla ja maanteiden kunnossapidosta huolehtivilla ELY-keskuksilla tulee olemaan kiireinen kevät. Erityisesti eteläisessä Suomessa riittää korjattavaa, ja akuutit kohteet pyritään korjaamaan parin seuraavan viikon aikana. Tällaisia ovat paikat, joissa liikenneturvallisuus on vaarassa.– Pian päästään aloittamaan korjaustoimet valuasfaltilla, mutta ottaa varmasti oman aikansa, että kaikki paikkaustyöt saadaan tehtyä, pohtii Eskola.Asfalttiteiden raju kunto on jo nyt näkynyt rengasliikkeissä tavanomaista vilkkaampana asiointina. Myös vakuutusyhtiöt ovat saaneet oman osansa päällystevaurioista.– Routakuoppien aiheuttamista rengas- ja vannevahingoista sekä pohjapanssarin ja öljypohjan vahingoista on tullut paljon ilmoituksia, kertoo Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisen korjauspäällikkö Sami Reinikainen.Väyläviraston lompakko tiukillaKuten arvata saattaa, tiestön huono kunto on seurausta liian heikosta ylläpidosta. Määrärahat eivät tunnu riittävän siihen, että tieverkko pysyisi riittävän hyvässä kunnossa. Tarkoittaako erityisen vaikea kelirikkotilanne sitä, että tiet jäävät korjaamatta?Kysymys ei ole helppo, sillä kyse on kokonaisuudesta. Eduskunta on päättänyt antaa tieverkoston ylläpitoon ja korjauksiin noin 270 miljoonan euron budjetin, josta päällystämiseen käytetään 200 miljoonaa. Tuolla summalla pitäisi tänä vuonna päällystää uudelleen 2 500 kilometriä maantietä. Se, kuinka paljon rahasta menee routavaurioihin, on vielä avoinna.– Lähtökohdat ovat kohtuulliset. Täytyy kuitenkin muistaa, että päällystämisen hintaan vaikuttaa merkittävästi nykyinen maailmantilanne. Ennuste on, että päällystäminen on tänä vuonna arvion mukaan 25 prosenttia kalliimpaa ja se vaikuttaa suoraan päällystettäviin kilometreihin, kertoo Väyläviraston toimialajohtaja Virpi Anttila.Tällä hetkellä Väylävirasto ja ELY-keskukset kartoittavat hiki hatussa kelirikon aiheuttamia korjaustarpeita. Jos haastavat keliolosuhteet jatkuvat pitkään, voi olla, että kevään päällystetavoitteesta joudutaan nipistämään.– Tilanne ei ole vielä niin huolestuttava, mutta toivotaan, ettei tämä haastava keli jatku enää pidempään, toteaa Anttila.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa