4.3.2022 Liikenne Asiantuntija myöntää: ”Tiet ovat historiallisen huonossa kunnossa” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Epävakaan talven jäljiltä tiet ovat täynnä reikiä. Autoilijoilta kaivataan kuitenkin malttia, sillä paikkaustyöt päästään aloittamaan vasta sulalla ja kuivalla asfaltilla. Sulavat vesimassat saavat asfaltin hohtamaan kevätauringossa niin, ettei meinaa eteensä nähdä. Tasaisena kiiltävän pikipinnan rikkovat tiessä ammottavat reiät, joita on tänä keväänä riittänyt.– En muista urallani kevättä, jolloin tiet olisivat olleet näin heikossa kunnossa, huokaa Väyläviraston teiden kunnossapidon asiantuntija Katri Eskola.Olosuhteet ovat olleet reikien muodostumiselle otolliset. Pitkän pakkasjakson päätteeksi maata ovat huuhdelleet runsaat vesisateet ja niiden perään paukkuneet pakkaset ovat saaneet asfalttipinnan antautumaan.Asfalttipinnan kannalta ihanteellista olisi ”perinteinen talvi”, jota seuraisi nopea ja lämmin kevät, mutta tänä vuonna moista ei ole koettu. Miksi asfaltti ei kestä lämpötilan vaihteluita? Kyse voi olla Eskolan mukaan liian harvasta uusimisvälistä, mutta myös selkeistä virheistä.– Joissain paikoissa kyseessä on suunnittelu- tai tekovirhe, myöntää Eskola.– Voi olla useita syitä, minkä vuoksi päällyste ei ole kauttaaltaan tarpeeksi tiivis ja vaurioita syntyy. On myös tosiasia, että vanhat päällysteet ovat aina alttiimpia vaurioille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReikä syntyy ”yhdessä yössä”Toistuva jäätyminen ja sulaminen ovat olleet pikitielle liian kova pala purtavaksi ja paikoin tiehen on ilmestynyt kookkaita reikiä muutamassa päivässä. Kun päällystesauma irvistää, tekevät vesi ja jää tehtävänsä. Tilanteen viimeistelee liikenteen paineisku, ja lopulta monttu on valmis.Tienpintojen heikko kunto riivaa parhaillaan ennen kaikkea eteläistä Suomea. Kevät on pidemmällä etelässä, mutta suuressa osassa maata vallitsee edelleen talvinen ajokeli. Siksi on vaikea tietää, onko tilanne yhtä paha joka puolella Suomea.– Kevään edetessä haasteet siirtyvät varmasti pohjoiseen päin, Eskola toteaa.Tienpinnan reikiintymiseen ei ole keinoja varautua etukäteen, ja ainoa hoito on vaurioiden paikkaaminen. Sitä päästään suorittamaan vasta, kun tienpinnat alkavat kuivua. Siihen saakka ainoa keino on varoittaa autoilijoita päällysteen vauriosta liikennemerkein, mutta paikoin on jouduttu turvautumaan myös nopeusrajoitusten laskemiseen.– Tiedän muutamia tieosuuksia Uudellamaalla, jossa on jouduttu tekemään näin.Väylävirastolla ja maanteiden kunnossapidosta huolehtivilla ELY-keskuksilla tulee olemaan kiireinen kevät. Erityisesti eteläisessä Suomessa riittää korjattavaa, ja akuutit kohteet pyritään korjaamaan parin seuraavan viikon aikana. Tällaisia ovat paikat, joissa liikenneturvallisuus on vaarassa.– Pian päästään aloittamaan korjaustoimet valuasfaltilla, mutta ottaa varmasti oman aikansa, että kaikki paikkaustyöt saadaan tehtyä, pohtii Eskola.Asfalttiteiden raju kunto on jo nyt näkynyt rengasliikkeissä tavanomaista vilkkaampana asiointina. Myös vakuutusyhtiöt ovat saaneet oman osansa päällystevaurioista.– Routakuoppien aiheuttamista rengas- ja vannevahingoista sekä pohjapanssarin ja öljypohjan vahingoista on tullut paljon ilmoituksia, kertoo Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisen korjauspäällikkö Sami Reinikainen.Väyläviraston lompakko tiukillaKuten arvata saattaa, tiestön huono kunto on seurausta liian heikosta ylläpidosta. Määrärahat eivät tunnu riittävän siihen, että tieverkko pysyisi riittävän hyvässä kunnossa. Tarkoittaako erityisen vaikea kelirikkotilanne sitä, että tiet jäävät korjaamatta?Kysymys ei ole helppo, sillä kyse on kokonaisuudesta. Eduskunta on päättänyt antaa tieverkoston ylläpitoon ja korjauksiin noin 270 miljoonan euron budjetin, josta päällystämiseen käytetään 200 miljoonaa. Tuolla summalla pitäisi tänä vuonna päällystää uudelleen 2 500 kilometriä maantietä. Se, kuinka paljon rahasta menee routavaurioihin, on vielä avoinna.– Lähtökohdat ovat kohtuulliset. Täytyy kuitenkin muistaa, että päällystämisen hintaan vaikuttaa merkittävästi nykyinen maailmantilanne. Ennuste on, että päällystäminen on tänä vuonna arvion mukaan 25 prosenttia kalliimpaa ja se vaikuttaa suoraan päällystettäviin kilometreihin, kertoo Väyläviraston toimialajohtaja Virpi Anttila.Tällä hetkellä Väylävirasto ja ELY-keskukset kartoittavat hiki hatussa kelirikon aiheuttamia korjaustarpeita. Jos haastavat keliolosuhteet jatkuvat pitkään, voi olla, että kevään päällystetavoitteesta joudutaan nipistämään.– Tilanne ei ole vielä niin huolestuttava, mutta toivotaan, ettei tämä haastava keli jatku enää pidempään, toteaa Anttila.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa