7.4.2021 Liikenne Asiantuntija: tieliikennelakiin jäi valuvikaa – tuloksena kummallisia tilanteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 20 km/h ylinopeus voi jäädä kokonaan rankaisematta silloin, jos teko ei ole ollut omiaan aiheuttamaan vähäistä suurempaa vaaraa. Poliisihallitus eri mieltä valuviasta. Lain tulkinnoista on kiinnostava oikeusprosessi kesken. Viime vuoden kesäkuussa käyttöön tullut uusi tieliikennelaki yhdessä sakotusta koskevien lainmuutosten kanssa muuttivat olennaisesti myös rikkomuksesta epäillyn oikeusasemaa. Uuden tieliikennelain tulon myötä vanha liikennerikkomus -niminen rikos muuttui samannimiseksi hallinnolliseksi rikkomukseksi, jonka soveltamisalueesta nyt kiistellään.Asiantuntijan arvion mukaan uuteen lakiin jäi valuvikaa. Liikenneoikeuteen perehtynyt asiantuntija, asianajaja Risto Tuori tuo esiin, että sakotusta koskevat lainmuutokset ja uusi tieliikennelaki ovat muuttaneet olennaisesti rikkomuksesta epäillyn oikeusasemaa.Nyt on siis käytäntönä, että liikennevirhemaksusta valitetaan hallinto-oikeuteen, joka perii valituksen käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun.– Sitä ei määrätä oikeusapua saavalle henkilölle eikä silloin, jos hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, eli hyväksyy valittajan vaatimukset. Käräjäoikeus sen sijaan ei peri oikeudenkäyntimaksua sakkoa koskevassa rikosasiassa silloin, kun syyttäjä ajaa syytettä, Tuori selvittää.Uuden tieliikennelain mukanaan tuoma liikennevirhemaksu korvasi rikesakkojärjestelmän liikennerikkomusten osalta. Liikennevirhemaksu ei ole sakko, vaan ”hallinnollinen maksuseuraamus lainvastaisesta menettelystä.” Tyypillisimmin poliisi määrää liikennevirhemaksun vähäisistä rikkomuksista, jotka todetaan liikennevalvonnassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValuvika johtaa kummallisuuksiinRisto Tuori pitää uuden lain pahimpana valuvikana kummallista tilannetta, jossa yli 20 km/h ylinopeus voi jäädä kokonaan rankaisematta silloin, jos teko ei ole ollut omiaan aiheuttamaan vähäistä suurempaa vaaraa.– Ensimmäinen tällainen tapaus on tutkittu Pohjois-Savon käräjäoikeudessa ja asiaan saataneen jossakin vaiheessa hovioikeuden ratkaisu, Tuori kertoo.Tuorin mukaan etenkin automaattisessa kameravalvonnassa voi poliisin olla vaikea pelkän kuvan ja ajankohdan perusteella osoittaa teon vaarallisuutta, minkä vuoksi näissä tilanteissa epäillyn olisi perusteltua valittaa sakosta.– Toisaalta ei poliisikaan saisi sakkoa tarjota, jos selkeästi kysymys on teosta, josta ei rangaista, Tuori kiteyttää.Tuorin mukaan poliisin ohjeistuksessa ei ole otettu edellä mainittua ongelmaa huomioon, vaan esimerkiksi liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sivustolla olevan poliisilta saadun ohjeen mukaan yli 20 km/h ylinopeuksista seuraisi aina vähintään päiväsakkorangaistus.– Poliisin ohjeistuksella ei voida kategorisesti määritellä, millä ylinopeudella sinänsä kielletty liikennerikkomus muuttuukin rangaistavaksi ylinopeusrikkomukseksi. Vaaran vähäisyyttä arvioidaan kaavalla vaaran todennäköisyys x vaaran vakavuus, Tuori linjaa.Poliisitarkastaja: ei ole valuvikaaPoliisitarkastaja Konsta Arvelin Poliisihallituksesta on eri mieltä valuviasta.– Ei ole kyse tieliikennelain valuviasta. Yhtenä argumenttina on pidetty muun muassa sitä, että tieliikennelaki ei muuttanut rikoslain soveltamiskäytäntöä ja siksi yli 20 km/h -ylinopeus ei voi kategorisesti olla liikenneturvallisuuden vaarantaminen, Arvelin toteaa.Myös Arvelin odottaa millainen päätös oikeudesta aikanaan tulee prosessista, joka alkoi Pohjois-Savon käräjäoikeudesta.– Käräjäoikeus katsoi, että teko oli rikoslain 23 luvun 1 §:n 1 momentin mukainen liikenneturvallisuuden vaarantaminen, mutta teko oli omiaan aiheuttamaan ainoastaan vähäistä vaaraa. Tätä asiaa ollaan käsitykseni mukaan puimassa uudemman kerran Itä-Suomen hovioikeudessa, mikä onkin hyvä, koska asia ei ole millään muotoa noin yksinkertainen.Arvelinin mukaan yli 20 km/h -ylinopeuksia tulee nykyisin arvioida yksistään rikoslain liikennerikoksia koskevien säännösten perusteella, ellei teko jostain syystä ole törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen.Koska liikenneturvallisuuden vaarantamista?Rikoslain ja uuden tieliikennelain yhteensovittamisen perusteet kulminoituvat Arvelinin mukaan lopulta siihen, onko 21 km/h -ylinopeus teko, joka kuuluu arvioida rikoslain 23 luvun 1 §:n 1 momentissa tarkoitettuna liikenneturvallisuuden vaarantamisena.– Juuri tätä lainsäätäjä on tarkoittanut ja juuri siitä yhteensovittamisessa on kyse. Myös tätä pidetään poliisitoiminnassa nykyisin lähtökohtana, Arvelin linjaa kantanaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeuden suhde teon vaarallisuuteenArvelin tähdentää myös sitä, että liikenneturvallisuuden vaarantaminen on hyvin olosuhdesidonnainen rikos.– Pelkästä ylinopeudesta puhuminen numeerisena arvona saattaa hämärtää nopeusylityksen vaarallisuuden. Varsinkin suuremmilla nopeusrajoituksilla pelkistä numeroista puhuminen hämärtää nopeuden merkitystä entisestään.Arvelinin mukaan kysymys on siitä, että nopeuden suhde teon vaarallisuuteen pitää tuoda näkyvämmin esille. Arvelin ottaa esimerkiksi sen, että pihakadun 20 km/h -rajoituksella 21 km/h- ylinopeus on yli kaksinkertainen ylinopeus.– Vastaavan ylinopeuden suhteellinen suuruus 30—50 km/h -rajoituksilla on edelleen merkittävä, minkä lisäksi se vaikuttaa jo olennaisesti kuljettajan pysähtymismatkaan ja sitä kautta törmäämisnopeuteen.Arvelinin mukaan koko keskustelun kovinta ydintä on se, että miten 21 km/h -ylinopeus näkyy maantienopeuksissa, esimerkiksi 80 km/h -rajoitusalueella.– Tällainen ylitys on ollut yli viidenneksen suhteessa nopeusrajoitukseen (26 prosenttia). Pysähtymismatka (reaktiomatka + jarrutusmatka) hyvissä olosuhteissa on noussut melkein puolet (50 metristä 70 metriin) ja jalankulkijan kuoleman todennäköisyys törmäystilanteessa on noussut alle 60 prosentista melkein 100 prosenttiin. Nämä ovat kumoamattomia fysiikan lakeja. Tästä syystä ylinopeus on vaarallista, mutta kaikesta huolimatta tämä keskustelu aina päätyy pohtimaan sitä, onko ylinopeus vaarallista vai ei, Arvelin toteaa.Arvelinilla on tulkintatarpeisiin ratkaisuehdotus.– Rikoslain 23 luvun 1 §:n 3 momentin poistaminen selkeyttäisi tilannetta, koska nyt sen tarkoitusta kahden seuraamusjärjestelmän yhteensovittamisessa ei tunnisteta. Ja tietysti, jos edellä mainitussa rikosasiassa hovioikeus toteaa tieliikennelain ja rikoslain seuraamusjärjestelmien olevan ongelmallisia, tarkoittaa se myös uusien näkökulmien omaksumista poliisissa, mutta varmasti myös lainsäädännön valmistelua liikenne- ja viestintäministeriössä ja oikeusministeriössä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle