25.5.2023 Ajoneuvot Aston Martin jatkaa superautojen aatelissukua täysin uudella DB12-mallilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DB12:n on kerrottu siirtävän koko Aston Martinin uuteen sukupolveen. Merkkejä tästä on löydettävissä "super tourerin" monista ääripäistä. Ei sitä DB-mallisarja joka päivä uusia jäseniä saa. Sarjan varhaisin jäsen, vuonna 1948 esitelty ja sittemmin nimen DB1 saanut 2-Litre Sports, oli ensimmäinen sir David Brownin (= DB) omistuksessa toteutettu Aston.Tänään, tasan 75 vuotta myöhemmin juhlitaan paitsi tätä ja merkin 110-vuotista taivalta, myös uutta alkua uuden omistajan, F1-moguli Lawrence Strollin merkitsevässä omistuksessa. Mikä olisi parempi tapa juhlia, kuin uusi DB-malli?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUuden sukupolven elementtejäDB12 on osa huimaa investointiprojektia, jolla Aston Martiniin on viime vuosina puhallettu elämää. Ei-tyhjätaskuisiin investoijiin kuuluu Strollin lisäksi muun muassa Saudi-Arabian investointirahasto.Rahalla on saatu aikaan selvästi edeltäjämalli DB11:stä erottuva auto - voidaan siis rehellisesti puhua seuraajasta. Uutta alumiinikoria on edeltäjään verrattuna jäykistetty, lukujen valossa seitsemällä prosentilla. Myös lähes kaikki alustaan, ohjaukseen, jarruihin ynnä muihin liikkuviin osiin liittyvät elementit ovat menneet tavalla tai toisella uusiksi.Aston Martin DB12 on sen tasoinen auto, että sen aerodynamiikka on huippuluokkaa, mutta myös puhdasta ulkonäköä on voitu muotoiluprosessissa ajatella. Eihän Astonilta rumaa autoa ole taidettu koskaan nähdäkään, ja nytkin on mennyt harvinaisen nappiin. Muotoilullisesti DB12 on kehitysaskel DB11:stä. Varsinainen harppaus oli siirtyminen VH-pohjaisesta DB9:stä DB11:een vuonna 2016.Kehitysaskeleeseen kuuluvat esimerkiksi merkittävästi suurempi maski, sekä edessä että takana (+2,2 cm) kasvanut raideleveys, aerodynaamisemmat sivupeilit sekä aiempaakin esteettisemmät yksityiskohdat varsinkin perässä. Ei unohdeta ovenkahvojakaan, jotka ponnahtavat nyt korista ulos sähköisesti. Keulalla nähdään täysin uudet led Matrix -ajovalot.Käyttöjärjestelmä omasta takaaDB12:n kaltaisen auton kohdalla kaikki muu paitsi ajaminen tuntuu turhalta. Silti muutama rivi on paikallaan uhrata myös keskikonsolille, ja hyvästä syystä.Eräs kaikkein suurimmista loikista DB11:een verrattuna on tapahtunut nimenomaan istuinten välissä. Mainitulla kultalusikalla on syötetty rahaa myös oman käyttöjärjestelmän kehittämiseen tietoviihdejärjestelmää varten. DB11:ssä järjestelmä tuli lisenssinä Mercedes-Benziltä, eikä se perustunut kosketusnäyttöön.DB12:ssa paljon toimintoja sisältävä kosketusnäyttö on upotettu keskikonsoliin hyvin hienostuneesti. 10,25-tuumainen yksikkö on erittäin tehokas reagoimaan ja siinä on luokkansa paras resoluutio. Aston Martin -asiakkaat saavat nyt ensi kertaa käyttöönsä langattomat OTA-päivitykset, Apple Carplay- ja Android Auto -liitettävyydet sekä muun muassa älykkään navigoinnin 4G-yhteydellä. Navigaattori mahdollistaa esimerkiksi ravintola-arvosteluiden selaamisen parasta illallispaikkaa metsästettäessä.Kojelaudalta keskikonsolin takaosaa kohti laskeutuva näyttävä kokonaisuus mukailee valmistajan mukaan vesiputousta. DB12 on Aston Martinin oman määritelmän mukaan "super tourer" eli jotain perinteistä grand toureria enemmän. Se on yhdistelmä superautoa ja pidempiinkin matkoihin pystyvää luksusautoa, joten roolien täytyy olla joka hetki tasapainossa. Näin myös kojelaudassa.Sisätiloissa aivan uusia ovat myös esimerkiksi ohjauspyörä sekä vaihteenvalitsin.680 hevosvoiman edestä parasta V8-antiaV12:t ovat monien muiden luksusautovalmistajien tavoin myös Astonin osalta virallisesti historiaa, mutta V8 vauhdittaa DB12:ta paremmin kuin koskaan.Mercedes-AMG:n toimittama nelilitrainen V8 periytyy DB11:stä, mutta sitä on isolla kädellä muokattu niin, että nyt tehoa irtoaa jopa yli 150 hevosvoimaa aiempaa enemmän. Vääntömomenttia löytyy tasan 800 newtonmetriä, siinäkin 125 yksikköä lisää. Voimanlisäyksen takana ovat ainakin uudet, aiempaa isommat turboahtimet, parempi jäähdytys sekä suurennettu puristussuhde. ZF:n kahdeksanlovinen automaatti johdetaan suoraan edeltäjästä.Vaikka DB12:n pääpaino "super tourerina" onkin cruisailussa rantakadulla tai mutkaisella vuoristotiellä, kiinnostavathan toki myös uudistetun voimalinjan tarjoamat terästykset auton äärimmäiseen suorituskykyyn. DB12 ottaa kolme kymmennystä pois DB11:n 0 - 100 km/h -tuloksesta, kellottaen valmistajan mukaan 3,6 sekuntia. Huippunopeus on noussut 309:stä aina 325:een asti eli maaginen 200 mailia tunnissa on täten ylitetty.Nyt jäämme kuitenkin odottamaan avokattoista DB12 Volantea sekä tietenkin sitä, millaisessa osassa DB12 nähdään aikanaan seuraavassa Bond-filmissä.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Aston Martin, Autocar Kuvat: Aston MartinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen