25.5.2023 Ajoneuvot Aston Martin jatkaa superautojen aatelissukua täysin uudella DB12-mallilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DB12:n on kerrottu siirtävän koko Aston Martinin uuteen sukupolveen. Merkkejä tästä on löydettävissä "super tourerin" monista ääripäistä. Ei sitä DB-mallisarja joka päivä uusia jäseniä saa. Sarjan varhaisin jäsen, vuonna 1948 esitelty ja sittemmin nimen DB1 saanut 2-Litre Sports, oli ensimmäinen sir David Brownin (= DB) omistuksessa toteutettu Aston.Tänään, tasan 75 vuotta myöhemmin juhlitaan paitsi tätä ja merkin 110-vuotista taivalta, myös uutta alkua uuden omistajan, F1-moguli Lawrence Strollin merkitsevässä omistuksessa. Mikä olisi parempi tapa juhlia, kuin uusi DB-malli?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUuden sukupolven elementtejäDB12 on osa huimaa investointiprojektia, jolla Aston Martiniin on viime vuosina puhallettu elämää. Ei-tyhjätaskuisiin investoijiin kuuluu Strollin lisäksi muun muassa Saudi-Arabian investointirahasto.Rahalla on saatu aikaan selvästi edeltäjämalli DB11:stä erottuva auto - voidaan siis rehellisesti puhua seuraajasta. Uutta alumiinikoria on edeltäjään verrattuna jäykistetty, lukujen valossa seitsemällä prosentilla. Myös lähes kaikki alustaan, ohjaukseen, jarruihin ynnä muihin liikkuviin osiin liittyvät elementit ovat menneet tavalla tai toisella uusiksi.Aston Martin DB12 on sen tasoinen auto, että sen aerodynamiikka on huippuluokkaa, mutta myös puhdasta ulkonäköä on voitu muotoiluprosessissa ajatella. Eihän Astonilta rumaa autoa ole taidettu koskaan nähdäkään, ja nytkin on mennyt harvinaisen nappiin. Muotoilullisesti DB12 on kehitysaskel DB11:stä. Varsinainen harppaus oli siirtyminen VH-pohjaisesta DB9:stä DB11:een vuonna 2016.Kehitysaskeleeseen kuuluvat esimerkiksi merkittävästi suurempi maski, sekä edessä että takana (+2,2 cm) kasvanut raideleveys, aerodynaamisemmat sivupeilit sekä aiempaakin esteettisemmät yksityiskohdat varsinkin perässä. Ei unohdeta ovenkahvojakaan, jotka ponnahtavat nyt korista ulos sähköisesti. Keulalla nähdään täysin uudet led Matrix -ajovalot.Käyttöjärjestelmä omasta takaaDB12:n kaltaisen auton kohdalla kaikki muu paitsi ajaminen tuntuu turhalta. Silti muutama rivi on paikallaan uhrata myös keskikonsolille, ja hyvästä syystä.Eräs kaikkein suurimmista loikista DB11:een verrattuna on tapahtunut nimenomaan istuinten välissä. Mainitulla kultalusikalla on syötetty rahaa myös oman käyttöjärjestelmän kehittämiseen tietoviihdejärjestelmää varten. DB11:ssä järjestelmä tuli lisenssinä Mercedes-Benziltä, eikä se perustunut kosketusnäyttöön.DB12:ssa paljon toimintoja sisältävä kosketusnäyttö on upotettu keskikonsoliin hyvin hienostuneesti. 10,25-tuumainen yksikkö on erittäin tehokas reagoimaan ja siinä on luokkansa paras resoluutio. Aston Martin -asiakkaat saavat nyt ensi kertaa käyttöönsä langattomat OTA-päivitykset, Apple Carplay- ja Android Auto -liitettävyydet sekä muun muassa älykkään navigoinnin 4G-yhteydellä. Navigaattori mahdollistaa esimerkiksi ravintola-arvosteluiden selaamisen parasta illallispaikkaa metsästettäessä.Kojelaudalta keskikonsolin takaosaa kohti laskeutuva näyttävä kokonaisuus mukailee valmistajan mukaan vesiputousta. DB12 on Aston Martinin oman määritelmän mukaan "super tourer" eli jotain perinteistä grand toureria enemmän. Se on yhdistelmä superautoa ja pidempiinkin matkoihin pystyvää luksusautoa, joten roolien täytyy olla joka hetki tasapainossa. Näin myös kojelaudassa.Sisätiloissa aivan uusia ovat myös esimerkiksi ohjauspyörä sekä vaihteenvalitsin.680 hevosvoiman edestä parasta V8-antiaV12:t ovat monien muiden luksusautovalmistajien tavoin myös Astonin osalta virallisesti historiaa, mutta V8 vauhdittaa DB12:ta paremmin kuin koskaan.Mercedes-AMG:n toimittama nelilitrainen V8 periytyy DB11:stä, mutta sitä on isolla kädellä muokattu niin, että nyt tehoa irtoaa jopa yli 150 hevosvoimaa aiempaa enemmän. Vääntömomenttia löytyy tasan 800 newtonmetriä, siinäkin 125 yksikköä lisää. Voimanlisäyksen takana ovat ainakin uudet, aiempaa isommat turboahtimet, parempi jäähdytys sekä suurennettu puristussuhde. ZF:n kahdeksanlovinen automaatti johdetaan suoraan edeltäjästä.Vaikka DB12:n pääpaino "super tourerina" onkin cruisailussa rantakadulla tai mutkaisella vuoristotiellä, kiinnostavathan toki myös uudistetun voimalinjan tarjoamat terästykset auton äärimmäiseen suorituskykyyn. DB12 ottaa kolme kymmennystä pois DB11:n 0 - 100 km/h -tuloksesta, kellottaen valmistajan mukaan 3,6 sekuntia. Huippunopeus on noussut 309:stä aina 325:een asti eli maaginen 200 mailia tunnissa on täten ylitetty.Nyt jäämme kuitenkin odottamaan avokattoista DB12 Volantea sekä tietenkin sitä, millaisessa osassa DB12 nähdään aikanaan seuraavassa Bond-filmissä.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Aston Martin, Autocar Kuvat: Aston MartinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.12.2024 Autoilu Autojen ensirekisteröinnit jäämässä tänä vuonna viime vuotta selvästi alhaisemmaksi 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 30.11.2024 Uutinen Lotukselle lataushybridejä hiipuvassa sähkökysynnässä – ja samalla vältetään tuontitullit 29.11.2024 Uutinen Helsingin huoltotunneli ajokäyttöön, ydinkeskustan saavutettavuus kohenisi, linjaa Helsingin seudun kauppakamari 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: ”meillä on 12-14 kuukautta aikaa” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan