6.8.2024 Uutinen Autoilijan on oltava aina erityisen tarkkana tietyömaita ohittaessa Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesällä varsinkin maanteillä on runsaasti tietyömaita. Fintrafficin tieliikennekeskus muistuttaa autoilijoita noudattamaan aina tietyömaan nopeusrajoituksia ja kehottaa suunnittelemaan ajomatkat etukäteen, jotta poikkeusjärjestelyt eivät aiheuttaisi yllätyksiä. Kesä on tietyömaiden vilkkainta aikaa, jolloin varsinkin maanteiden päällystystyöt käyvät kuumimmillaan. Päällystystyöt vaativat aina liikenteen poikkeusjärjestelyjä, jotka mahdollistavat liikenteen sujuvuuden ja takaavat työmaan turvallisuuden. Fintrafficin tieliikennekeskuksen yksikönpäällikkö Eero Sauramäki muistuttaa, että autoilijan tulee olla aina valppaana tietyömaata ohittaessa.– Edessä oleva tietyömaa vaatii meiltä autoilijoilta aina erityistä tarkkaavaisuutta. Tietyömerkit, alennettu nopeusrajoitus ja työmaa-ajoneuvojen vilkut ovat suora varoitus siitä, että nyt saavutaan tietyöalueelle, jossa on poikkeavat liikenneolosuhteet. Se tarkoittaa, että kaasujalkaa on ehdottomasti höllennettävä, turvavälit on pidettävä kunnossa ja muutoinkin keskityttävä työmaa-alueen turvalliseen ohittamiseen. Muistaa kannattaa, että alueella turvataan liikenteen ohella myös siellä työskenteleviä, Sauramäki painottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNoudata nopeusrajoituksia työmaallaTietyömaan opasteet ja nopeusrajoitukset on asetettu kaikkien tielläliikkujien turvallisuuden vuoksi, ja niitä on noudatettava, vaikka työmaalla näyttäisi olevan hiljaista.– Hiljainen työmaa ei ole missään nimessä merkki siitä, että nyt on lupa ajaa ylinopeutta tai antaa huomion herpaantua. Tietyömerkkejä ja alennettujen nopeusrajoitusten merkkejä on aina noudatettava niiden ollessa näkyvissä. Ne kertovat autoilijalle siitä, että työmaa on keskeneräinen, eikä tieympäristö ole vielä valmis normaaleille nopeuksille, Sauramäki jatkaa.Fintrafficin tieliikennekeskus kehottaa autoilijoita suunnittelemaan oman ajomatkan ennakkoon, jotta olisi mahdollista välttyä tietyömailta tai varautua niiden tuomiin poikkeusjärjestelyihin jo etukäteen. Oman ajomatkan suunnittelussa voi hyödyntää esimerkiksi ilmaista Fintraffic Mobiili -sovellusta tai Liikennetilanne-palvelua, joista löytyvät tiedot liikennettä häiritsevistä tietöistä, niiden kestosta ja mahdollisista erikoisjärjestelyistä.Lähde: Fintraffic Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentit (1) Tietöiden alueilla on usein jätetty ihan turhaan voimaan alennettu nopeusrajoitus. Joko tie on niin valmis ettei normaalilla nopeudella ajaminen aiheuta mitään lisävaaraa. Tai sitten tie on täysin turvallinen ajaa normaalinopeudella, kun kaikki titetöhenkilöt ja koneet ovat poissa alueelta tai työmaanlta. Eikö tientekijäillä tai tieurakoitsijoilla ole mitään vastuuta palauttaa normaalit nopeudet heti, kun työ loppuu tai tie on muuten lähes valmis eli täysin turvallinen ajaa norminopeutta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija