6.8.2024 Uutinen Autoilijan on oltava aina erityisen tarkkana tietyömaita ohittaessa Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesällä varsinkin maanteillä on runsaasti tietyömaita. Fintrafficin tieliikennekeskus muistuttaa autoilijoita noudattamaan aina tietyömaan nopeusrajoituksia ja kehottaa suunnittelemaan ajomatkat etukäteen, jotta poikkeusjärjestelyt eivät aiheuttaisi yllätyksiä. Kesä on tietyömaiden vilkkainta aikaa, jolloin varsinkin maanteiden päällystystyöt käyvät kuumimmillaan. Päällystystyöt vaativat aina liikenteen poikkeusjärjestelyjä, jotka mahdollistavat liikenteen sujuvuuden ja takaavat työmaan turvallisuuden. Fintrafficin tieliikennekeskuksen yksikönpäällikkö Eero Sauramäki muistuttaa, että autoilijan tulee olla aina valppaana tietyömaata ohittaessa.– Edessä oleva tietyömaa vaatii meiltä autoilijoilta aina erityistä tarkkaavaisuutta. Tietyömerkit, alennettu nopeusrajoitus ja työmaa-ajoneuvojen vilkut ovat suora varoitus siitä, että nyt saavutaan tietyöalueelle, jossa on poikkeavat liikenneolosuhteet. Se tarkoittaa, että kaasujalkaa on ehdottomasti höllennettävä, turvavälit on pidettävä kunnossa ja muutoinkin keskityttävä työmaa-alueen turvalliseen ohittamiseen. Muistaa kannattaa, että alueella turvataan liikenteen ohella myös siellä työskenteleviä, Sauramäki painottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNoudata nopeusrajoituksia työmaallaTietyömaan opasteet ja nopeusrajoitukset on asetettu kaikkien tielläliikkujien turvallisuuden vuoksi, ja niitä on noudatettava, vaikka työmaalla näyttäisi olevan hiljaista.– Hiljainen työmaa ei ole missään nimessä merkki siitä, että nyt on lupa ajaa ylinopeutta tai antaa huomion herpaantua. Tietyömerkkejä ja alennettujen nopeusrajoitusten merkkejä on aina noudatettava niiden ollessa näkyvissä. Ne kertovat autoilijalle siitä, että työmaa on keskeneräinen, eikä tieympäristö ole vielä valmis normaaleille nopeuksille, Sauramäki jatkaa.Fintrafficin tieliikennekeskus kehottaa autoilijoita suunnittelemaan oman ajomatkan ennakkoon, jotta olisi mahdollista välttyä tietyömailta tai varautua niiden tuomiin poikkeusjärjestelyihin jo etukäteen. Oman ajomatkan suunnittelussa voi hyödyntää esimerkiksi ilmaista Fintraffic Mobiili -sovellusta tai Liikennetilanne-palvelua, joista löytyvät tiedot liikennettä häiritsevistä tietöistä, niiden kestosta ja mahdollisista erikoisjärjestelyistä.Lähde: Fintraffic Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat Kommentit (1) Tietöiden alueilla on usein jätetty ihan turhaan voimaan alennettu nopeusrajoitus. Joko tie on niin valmis ettei normaalilla nopeudella ajaminen aiheuta mitään lisävaaraa. Tai sitten tie on täysin turvallinen ajaa normaalinopeudella, kun kaikki titetöhenkilöt ja koneet ovat poissa alueelta tai työmaanlta. Eikö tientekijäillä tai tieurakoitsijoilla ole mitään vastuuta palauttaa normaalit nopeudet heti, kun työ loppuu tai tie on muuten lähes valmis eli täysin turvallinen ajaa norminopeutta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita