18.9.2020 Liikenne Autoliiton toimitusjohtaja: Ruuhka käy perusteluksi autoilun vastustamiselle, vaikkei edes Helsingissä ole juurikaan ruuhkia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton Pasi Nieminen: ”Henkilöauto valitaan käyttöön siksi, että se on ihmisten omien arvioiden mukaan järkevin kulkutapa niin ajankäytön kuin kustannustenkin näkökulmasta.” Ruuhkista puhuttaessa puhutaan joskus aivan muusta kuin itse ruuhkista eli siitä, että ajoittain, tiettyinä vuorokauden aikoina tietyissä solmukohdissa on niin paljon ajoneuvoja, että matkanteko tahmautuu ja liikenne on kaikkea muuta kuin sujuvaa.– Ruuhka käy perusteluksi autoilun vastustamiselle, vaikkei Suomessa, edes Helsingissä, ole maailman tai Euroopan mitassa juurikaan ruuhkia. Meillä ruuhka on tieliikenteen hetkittäinen ilmiö, muttei sietämätön riesa, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen linjaa.– Pahoja ruuhkia on oikeastaan vain silloin, kun liikenteeseen vaikuttaa jokin poikkeuksellinen ja yllättävä häiriötekijä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikkumistarpeet ovat aitojaLiikenneympäristön suunnittelu tai eri liikennemuotojen tukemisesta ja verotuksesta päättäminen on poliittista temmellyskenttää, jossa vastakkain ovat eri puolueet ja perustelut, eri kulkutavat ja eri käsitykset tavoiteltavasta kaupunkirakenteesta.Nieminen on havainnut, että ruuhkiin liittyvissä ulostuloissa tuntuu unohtuvan, että ihmiset eivät tahallaan aiheuta ruuhkia. Autoilla liikutaan samoissa paikoissa samoihin aikoihin, koska siihen on aito tarve: käydä töissä, asioida kaupoissa tai liikkua opiskelun tai harrastusten vuoksi.– Henkilöauto valitaan käyttöön siksi, että se on ihmisten omien arvioiden mukaan järkevin kulkutapa niin ajankäytön kuin kustannustenkin näkökulmasta. Uskon, että ihmiset tekevät ihan järkeviä ratkaisuja, ja esimerkiksi käyttävät joukkoliikennettä silloin kun se on toimiva vaihtoehto.Tietullimaksut luonteeltaan verojaAutoliiton Niemistä kismittää se, että kun poliitikko puhuu ruuhkamaksuista, tarkoitetaan usein kuitenkin tietulleja. Tietullimaksut ovat Niemisen mukaan luonteeltaan veroja, joiden tuotto menee valtion tai kunnan pohjattomaan kassaan.– Jos liikkuminen tyssää, tyssää yhteiskunnallinen toimeliaisuuskin. Koronaviruksen aiheuttama poikkeustila lomautuksineen ja taloudellisine haasteineen on tästä hyvä esimerkki.Nieminen arvioi, että ruuhkia vähentää jatkossa se, että etätyöstä on – kiitos koronan opetusten – tulossa uusi normaali. Samaan suuntaan vie sekin, että työn alkamisajat työpaikoilla joustavat. Matkojen suunnittelu myös järkevöityy matka-aikoja arvioivilla navigaattoreilla ja niiden ruuhkavaroitusjärjestelmillä.– Olisi hölmöläisten hommaa rakentaa kalliita ruuhkamaksujärjestelmiä, kun ruuhkien hallinta etenee muutenkin kovaa eri tekijöiden ansiosta, Nieminen linjaa. Ennemminkin kyse jonoutumisesta Traffic Management Finlandin tieliikenteenohjauksen kehittämisjohtaja Mika Jaatinen pitää Suomen ja Helsingin liikennearkea ruuhkien suhteen varsin hyvänä. – Varsinaisia ruuhkia syntyy harvoin. Suomessa voisi ennemminkin puhua jonoutumisista. Liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjauksessa oleva Traffic Management Finland vastaa siitä, että välttämättömät liikenteenohjauspalvelut toimivat, liikenne on turvallista ja sujuvaa. Samoilla linjoilla on Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti, joka muistuttaa, että Suomessa ruuhkat ovat hyvin paikallisia, lyhytaikaisia ja esiintyvät suurten kaupunkien sisääntuloväylillä. – Kaupunkien välisillä yhteyksillä on Suomessa hyvin vähän ruuhkia. Mika Jaatinen muistuttaa, että kyse on kokonaisuudesta. – Riittävän välityskyvyn ylläpitäminen on kompromissi maankäytön, ihmisten- ja tavaroiden liikkuvuuden, talouden sekä ympäristön suhteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelsingin seudun 4,7 miljoonaa matkaaHelsingin seutu on maan väkirikkain alue, jossa tehdään keskimääräisenä arkipäivänä 4,7 miljoonaa seudun sisäistä matkaa. Helsingin seudun asukkaiden arkipäivisin seudun sisällä tekemien matkojen kulkutapajakauma on seuraava: henkilöauto 39 prosenttia, kävely 29 prosenttia, joukkoliikenne 22 prosenttia, pyöräily 9 prosenttia, muu 1 prosentti. Liikkumistutkimus on vuodelta 2018 ja sitä hyödynnetään Helsingin seudun MAL-suunnittelussa.Suomalaiset liikkuvat keskimäärin 41 kilometriä vuorokaudessa. Tieto on vuonna 2018 julkaistusta Liikenneviraston (nykyisin Väylävirasto) Henkilöliikennetutkimus 2016 -tutkimuksesta. Sen mukaan kulkutapana henkilö- ja pakettiautojen osuus kaikista kotimaan henkilömatkoista on noin 80 prosenttia. Kotimaanmatkoista 67 prosenttia on kotoa tai vakinaisesta asunnosta alkavia tai sinne päättyviä. Yleisimpiä matkakohteita ovat työpaikka, päivittäistavarakauppa ja vierailupaikka.Henkilöauton niin sanottu keskikuormitus on 1,6 henkilöä. Viikonloppuisin autossa matka tyypillisesti kaksi henkilöä ja arkisin, kun matkat painottuvat työmatkoihin, keskikuormitus laskee puoleentoista. Lue lisää: Tiemaksut huolettavat helsinkiläisiä – nämä aiheet nousivat esiin selvityksessä Ruuhka kismittää ja kiehtoo – ja siitä on hyväksi viholliseksi Ministeriö huolissaan liian ruuhkaisesta joukkoliikenteestä Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen