9.3.2023 Liikenne Autoliitto huolissaan teistä – investointiaikeet vahvasti raidepainotteisia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneministeriö lisäisi rahaa perusväylänpitoon, valtiovarainministeriö nipistäisi nykyrahoistakin jopa satoja miljoonia euroja. Autoliitto muistuttaa, että tieliikenteen osuus on 93 % henkilö- ja noin 90 % tavaraliikenteestä. Autoliitto on huolissaan Suomen tiestön rapautuvasta kunnosta. Merkittävin huoli kiteytyy siihen, että tiestön kunnossapito jää kalliiden raideinvestointien varjoon valtion rahanjaossa.Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö tähdentää, että tieliikenteen osuus on 93 prosenttia henkilö- ja noin 90 prosenttia tavaraliikenteestä.”Henkilöliikenteen matkasuoritteesta 80 % tapahtuu henkilöautoilla. Näin ollen tiestön painotusta määrärahojen käytössä tulisi merkittävästi lisätä, jolloin investointien hyöty-kustannussuhde nousisi”, kritisoi Autoliitto lausunnossaan Väyläviraston investointiohjelmasta vuosille 2024–2031.Autoliitto tuo myös esiin rahoituksen epävarmuuden, jossa kustannusinflaatio ja tiestön kiihtyvä rapautuminen aiheuttavat kierteen, jonka oikaiseminen käy entistä kalliimmaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRahoitustason nosto ainoa keino”Rahoitustason nosto on ainoa keino tilanteen korjaamiseksi. Perustienpitoon tarvittaisiin vuositasolla välittömästi pysyvä vähintään 300 miljoonan euron tasokorotus.”Lausunnon allekirjoittanut Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kiteyttää yhtälön: ”Nykyisellä rahoituskehyksellä kaikki voimavarat tulisi käyttää olemassa olevan väyläverkon ylläpitoon ja korjaamiseen uuden rakentamisen sijaan. Näin pienennetään korjausvelasta seuraavaa kustannusten kertaantumista, mikä syö jatkossa yhä enemmän voimavaroja.”VM: tierahoista pois satoja miljooniaTierahojen ehtymisen uhka on todellinen, sillä valtiovarainministeriö toi tuoreessa ulostulossaan esiin, että julkisen talouden vahvistamistarve seuraavalla kahdella hallituskaudella on merkittävä – se tarkoittaisi kulujen karsimista.Ensimmäinen toimenpide olisi uusien tie-, rata- ja vesiväylähankkeiden myöhentäminen. Uusien liikennehankkeiden ns. hankevarauksen portaittainen supistaminen vuosina 2024–2027 toisi säästöä 100–300 miljoonaa euroa.Jos tämänkin jälkeen olisi säästötarvetta liikenteen rahoituksessa, olisi keinona perusväylänpitoon varatun rahoituksen laskeminen 300 miljoonalla eurolla.Se tietäisi käytännössä sitä, että paikoin jo vaikeasti rapautuneen tiestön korjausvelka vain kasvaisi entisestään.Toisaalta valtiovarainministeriö tuo valtiontalouden tervehdyttämisen keinovalikoimaan myös suurten ratahankkeiden suunnittelun keskeyttämisen ja hankeyhtiöiden purkamisen, josta koituisi säästöä noin 240 miljoonaa euroa. Mahdollisista budjettileikkauksista päättää eduskunta.LVM: uhkana korjausvelan hallitsematon nousuLiikenne- ja viestintäministeriön (LVM) virkakunnan puheenvuoro vuosia 2023–2027 koskien edustaa toista näkemystä kuin valtion rahakirstun vartijoiden linjaukset eli valtiovarainministeriön ulostulo.Puheenvuoron mukaan väyläverkon kunnossapitoa ja kehittämistä tulisi toteuttaa parlamentaarisesti sovitun Liikenne12 -suunnitelman mukaisesti. Väylien osalta haasteena on ollut kustannustason nousu, jo päätetyt hankkeet ja toimenpiteet maksavat arvioitua enemmän.”Lisäksi väyläverkon kehittämisen määrärahoja on leikattu eikä julkisen talouden suunnitelman mukainen rahoitus 2024 alkaen enää vastaa Liikenne 12 -suunnitelmaa”, kritisoi puheenvuoro.Liikenneverkon ylläpito rahoitettaneen jatkossakin valtion budjetista, arvioidaan puheenvuorossa. Rahoitustaso on kuitenkin kriittisellä rajalla, sillä ”viime aikojen kustannusten nousun vuoksi korjausvelan määrä uhkaa kasvaa hallitsemattomasti.”Talousarvioita ja julkisen talouden suunnitelmia laadittaessa olisi perusväylänpidon rahoituksessa huomioitava kustannusten nousu. Se varmistaisi puheenvuoron mukaan ”aiempien vuosien ostovoimavajeen kattamisen ja suunnitelmallisen korjausvelan vähentämisen 2,2 miljardiin euroon vuoteen 2032 mennessä sekä muiden perusväylänpidon tavoitteiden toteutumisen Liikenne 12 -suunnitelman mukaisesti.”Perusväylänpidon määrärahoja tulisi vuodelle 2023 korottaa lisätalousarviossa 1,47 miljardiin euroon sekä vuodelle 2024 1,65 miljardiin euroon ja vuodesta 2025 alkaen 1,8 miljardiin euroon, linjaa puheenvuoro.”Tästä eteenpäinkin määrärahaa tulisi muuttaa kustannusindeksin sekä Liikenne 12 -suunnitelman toimenpiteiden mukaisesti.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto: laskelmat pohjaksiVäyläinvestoinneissa tulisi Autoliiton mukaan ottaa ohjenuoraksi arviot hyöty-kustannussuhteesta sekä haittavaikutusten yhteiskunnalliset kustannukset, kun keskeisimmän liikenneverkon eli tieverkon kunto heikkenee.Painorajoitukset, alennetut nopeusrajoitukset, lisääntyvät ajoneuvojen korjauskulut sekä onnettomuuskustannukset ”heikentävät elinvoimaa ja kilpailukykyä koko yhteiskunnassa.” Väylät kiinnostavat – huimat 270 lausuntoa Investointiohjelma on Väyläviraston ehdotus uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta seuraavan kahdeksan vuoden aikana. Investointiohjelma sisältää kehittämishankkeita, isoja peruskorjaushankkeita ja hankekokonaisuuksia sekä pienempiä parantamishankkeita. Investointiohjelmassa käsitellään myös hankkeiden vaikutuksia. Ohjelma päivitetään vuosittain. Luonnos väyläverkon investointiohjelmasta vuosille 2024–2031 on kiinnostanut laajasti eri tahoja, sillä se keräsi noin 270 lausuntoa. – Investointiohjelmassa ovat mukana vain ne hankkeet, joista ei ole vielä rahoituspäätöstä. Aiemmin päätetyt kehittämishankkeet eivät siis ole mukana investointiohjelmassa. Ohjelman ulkopuolelle jäävät myös uudet nopeat ratahankkeet (Suomi-rata, Turun tunnin juna ja Itärata), joiden suunnittelusta vastaavat hankeyhtiöt, toimialajohtaja Pekka Rajala Väylävirastosta selventää. Investointiohjelman laatimisessa ohjenuorana on toiminut parlamentaarisesti päätetty valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma eli Liikenne 12 -suunnitelma, jonka tavoitteet koskevat koko Suomen liikennejärjestelmän saavutettavuutta, kestävyyttä ja tehokkuutta. Investointiohjelma edistää omalta osaltaan myös liikennepolitiikan pitkäjänteisyyttä. Investointiohjelman hankkeiden mahdollisesta toteuttamisesta päättää lopulta eduskunta. Eduskunta voi päättää halutessaan myös investointiohjelman ulkopuolella olevien hankkeiden rahoittamisesta. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, Väylävirasto, Lausuntopalvelu.fi, valtiovarainministeriö, liikenne- ja viestintäministeriön virkakunnan puheenvuoro: Viestejä tulevalle vaalikaudelle Lue lisää Kaikki artikkelit 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 4.10.2024 Uutinen Kyselytutkimus: Automaattinen taskuparkkitoiminto epäilyttää suomalaisia – vinkit toiminnon käyttöön 4.10.2024 Liikenne Ajokieltoa jopa kymmeniä kuukausia – katso poliisin taulukko törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen seurauksista 3.10.2024 Liikenneturvallisuus Nuoret loukkaavat itsensä sähköpotkulaudoilla vakavasti yhä useammin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä