18.3.2021 Liikenne Autoliitto: kansalaisraati outo poliittisesti ohjattu työrukkanen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Eikös meillä jo ole suomalaisten demokraattisesti valitsema kansalaisraati Arkadianmäellä.” Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen oudoksuu ideaa perustaa kansalaisraati pohtimaan suomalaisten liikkumiseen, asumiseen ja ruokaan liittyviä päästövähennystoimia. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kummeksuu ympäristöministeriön julkistamaa ideaa kansalaisraadista, joka pohtisi tutkijoiden kanssa suomalaisten liikkumiseen, asumiseen ja ruokaan liittyviä päästövähennystoimia. – Eikös meillä jo ole suomalaisten demokraattisesti valitsema kansalaisraati Arkadianmäellä, Nieminen sivaltaa. Ympäristöministeriön huomassa ideoitu kansalaisraati herättää Niemisen mukaan paljon kriittisiä kysymyksiä ja perusteltua ärtymystä. – Outo poliittisesti ohjattu työrukkanen. Demokraattisen päätöksenteon pelisääntöjen näkökulmasta idea kummeksuttaa kovasti. Niemisen mukaan herää kysymys mihin kansalaisraatia tarvitaan. – Suomessa on tehty ja tehdään laadukasta liikenne- ja autoilututkimusta, joissa on laajat tietopohjat esimerkiksi suomalaisten liikkumistavoista ja ihmisten perusteluista valintojen taustalta. Miten maksimissaan 50 ihmisen raati voisi jotenkin kattavasti ja uskottavasti edustaa kansan tuntoja?, Nieminen kyseenalaistaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuka valitsee osallistujat ja millä perustein? Ympäristöministeriön tiedotteen mukaan ”kansalaisraati kokoaa yhdessä puntaroimansa näkemykset julkilausumaksi.” Tämän jälkeen hankkeeseen valitut tutkijat koostavat kansalaisraadin toteutuksesta tiivistelmän ja loppuraportin. Tuloksia käsitellään kevään aikana ilmastopolitiikan pyöreässä pöydässä. Raadin perustaminen ja sen avulla saatavien arvioiden ja loppuraportin laatiminen kuulostaa Niemisen korvissa kansalaismielipiteen ohjailulta. – Kuka valitsee enintään 50 osallistujaa 8 000:n kutsukirjeen saavan joukosta? Millä perustein valinta tehdään? Miten taataan, ettei tuo pieni ihmisjoukko ole vinoutunut esimerkiksi ikänsä, asuinpaikkansa, liikkumistapojensa tai maailmankatsomuksellisen taustansa puolesta? Nieminen tiivistää ongelman: – Pitäisikö liikenteen päästövähennystoimista ja autoilutarpeista kysyä niiltä, jotka tarvitsevat arjessaan autoa vai niiltä, jotka eivät käytä tai tarvitse autoa. Näiden eri ryhmien vastaukset ovat takuulla erilaisia. Autoliiton Pasi Nieminen tähdentää, ettei hän kritiikillään tarkoita, etteikö liikenteen haitallisia päästöjä pitäisi vähentää. – Se on kansallisesti sitova ja tärkeä tavoite, jossa työssä Autoliitto on mukana, kunhan taataan kansalaisten ja yrityselämän liikkumisen edellytykset. Nyt julkistettu kansalaisraati on hyvin outo työrukkanen valmisteltaessa päätöksiä liikenteen päästöjen vähennyskeinoista, Nieminen erittelee. Nieminen muistuttaa, että kansalaisraati on poliittisessa ohjauksessa olevan ministeriön hanke, jolloin raadin perustamisen vaikuttimetkin ovat hänelle ilmiselviä. – Ei tätä raatia turhaan perusteta. Ympäristöministeriö haluaa käyttää saatavia tuloksia päätöksenteon perustelujen tukena, se on selvää. Kysymys kuuluu, millä perustein raatilaiset valitaan ja mitä kaikkea heiltä kysytään. Kysymykset lienevät kuitenkin julkisia. 50 hengen kansalaisraati, tästä on kyse! Ympäristöministeriöstä korostetaan, että kansalaisraadin kokoamisesta ja toiminnasta vastaa Turun yliopiston tutkijaryhmä, jonka nettisivuilla kerrotaan, että ”Kansalaisraadin tehtävä on arvioida, kuinka reiluja ja tehokkaita ovat Suomen suunnitellut toimet ilmastopäästöjen vähentämiseksi.” Raatilaisten tehtävä on siis käsitellä eritoten tavallisia kuluttajia koskevia päästövähennystoimia, jotka liittyvät liikkumisen lisäksi ruokaan ja asumiseen. Liikenteen osuus kasvihuonekaasupäästöistä on Suomessa noin viidennes, selviää Autoalan Tiedotuskeskuksen tiedoista. Henkilöliikenteen osuus Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on noin 10 prosenttia ja tieliikenteen tavarakuljetusten noin 7 prosenttia. ”Mahdollisimman hyvin edustava” Mutta mistä idea kansalaisraatiin alun perin lähti? – Idea löytyi, kun pohdimme ilmastolain valmistelun yhteydessä erilaisia osallistamiskeinoja, joita ilmastosuunnitelmien valmistelussa voitaisiin hyödyntää. Totesimme, että kansalaisraadin käyttöä voitaisiin kokeilla tapana osallistaa kansalaisia, ilmastopolitiikan pyöreän pöydän pääsihteeri, ympäristöneuvos Jarmo Muurman ympäristöministeriöstä taustoittaa. Muurmanin mukaan Turun yliopiston tutkijaryhmä toteuttaa itsenäisesti kansalaisraadin osallistujien valinnan. – Kansalaisraatiin valitaan Suomen väestöä mahdollisimman hyvin edustava enintään 50 henkilön ryhmä. Valinnassa käytetään kriteereitä, joilla pyritään edustavuuteen muun muassa väestön iän, sukupuolen, asuinpaikan ja koulutustason perusteella, Muurman selvittää. Tietoa ilmastosuunnitelman tueksi Raadin tulevasta toiminnasta kerrotaan tutkijaryhmän nettisivuilla, joilta selviää muun muassa, että raatilaiset ovat osa Suomen ensimmäistä kansallisen tason ilmastoaiheista raatia ja ”pääsevät tuottamaan tasapuolista ja harkittua tietoa ilmastosuunnitelman valmistelun tueksi.” Tavoitteena on, että kansalaisraadissa taustoiltaan ja mielipiteitään erilaiset suomalaiset kokoontuvat vaihtamaan kokemuksia ja näkemyksiä. ”Moniäänisyyden takaamiseksi osallistujat valitaan satunnaisotannalla.” Tavoitteena on, että raatilaiset perehtyvät huolellisesti aiheeseen taustamateriaalin avulla ja kuulemalla asiantuntijoita. Raati kokoontuu huhtikuussa etäpalavereihin kolmesti. Ensimmäinen kokoontuminen on kolmen tunnin sessio, kaksi seuraavaa seitsemän tunnin mittaisia istuntoja. ”Tarkoituksena on kuulla mahdollisimman monia kantoja ja puntaroida aiheeseen liittyvää tietoa huolellisesti ja tasapuolisesti. Raadin aikana osallistujat työstävät kansalaisraadin julkilausuman”, kerrotaan nettisivuilla. Ympäristöministeriön Jarmo Muurman kertoo, että raatilaisille esitettävät täsmälliset teemat ja kysymykset ovat vielä valmistelussa. Tutkimusryhmän on määrä laatia kansalaisraadin toteutuksesta tiivistelmä ja loppuraportti, joka olisi valmis heinäkuussa 2021. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Yleinen ”Liikenteessä on aina kyse myös ihmisten käyttäytymisestä” 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Autoilu Etanolin ystävät muuntotuen paluusta – myönteistä mutta riittämätöntä 11.5.2024 Autoilu Elinkeinoelämä veroaikeista: Henkilöliikenteen kustannuksilla on laajat vaikutukset 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe