24.11.2016 Liikenne Autoliitto: liikkumisen kustannukset nousevat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomi yrittää irrottautua fossiilisista polttoaineista. Tänään julkistettu hallituksen energia- ja ilmastostrategia tietää toteutuessaan monenlaisia ja rajujakin muutoksia suomalaiseen tieliikenteeseen. Strategia tähyää tavoitteissaan vuoteen 2030 asti – ja tätäkin kauemmas!Elinkeinoministeri Olli Rehn (kesk.) tähdensi strategian julkistustilaisuudessa tavoitteeksi, että uusiutuvan energian osuus energian loppukulutuksesta nousee yli 50 prosenttiin 2020-luvulla.– Edessä on energiantalouden murros. Nyt tehty strategia tähtää vuoteen 2030, mutta me katsomme vielä pidemmälle. Suomen pitkän aikavälin tavoitteena on hiilineutraali yhteiskunta vuonna 2050.Strategiassa päästövähennystoimet liikenteessä kohdistetaan erityisesti tieliikenteeseen, jossa päästövähennyspotentiaali on suurin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKotitaloudet maksajiksi?Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen arvioi, että kaavaillut ehdotukset tulevat nostamaan liikkumisen kustannuksia. Ja autoilun nykykustannukset eivät Niemisen mukaan ole ihan mitättömät kiitos auton hankinta- ja käyttöverojen sekä polttoaineverotuksen.Hallituksen tämänpäiväiset perustelut ja tavoitteet raskaan liikenteen kustannusnousun kompensoimiseksi tukevat Autoliiton mukaan arviota liikenteen kallistumisesta.– Yksityiskohtien jäädessä vielä epäselväksi, herää kysymys siitä onko hallituksen tavoitteena laittaa koko liikenteelle lankeava lasku kotitalouksien maksettavaksi?– Liikenne ei ole itseisarvo. Liikenne on elintärkeä osa ihmisten, elinkeinotoiminnan ja koko yhteiskunnan toimivuutta. Ihmiset ja tavarat liikkuvat hyvistä syistä.– Olisi hyvä myös muistaa, että tieliikenne maksaa jo nyt merkittävästi verotuloja valtiolle. Ja aivan valtaosa, 80 prosenttia, kansalaisista tuottaa nykyisin liikkuvuuspalvelunsa itse.Autoliitto huomauttaa tiedotteessaan, että joukkoliikenteen tuottamiseen ja investointeihin käytetään matkustajamaksujen lisäksi merkittävä määrä yhteiskunnan varoja. Yhteiskunnan taloudenpidossa joukkoliikenteen lisääminen nostaa kustannuksia ja samaan aikaan tapahtuva henkilöauton käytön väheneminen vähentää tuloja. Tätä budjettivajetta ei Autoliiton mukaan voida maksattaa henkilöautoa tarvitsevilla.Kova tavoite: 250 000 sähköautoaAutoalan keskusliiton ja Autotuojien kannanoton mukaan hallituksen esittämä 100 miljoonan euron kannustintuki erittäin vähäpäästöisille autoille kuten sähkö- ja biokaasuautoille on merkittävä avaus, joka voi antaa sysäyksen autokannan sähköistymiselle.Strategiassa kirjattuna tavoitteena on, että Suomessa olisi vuonna 2030 yhteensä vähintään 250 000 sähköautoa. Matkaa on, sillä syyskuun lopussa Suomessa oli rekisterissä 774 sähköhenkilöautoa. Suomen koko henkilöautokanta on 2,7 miljoonaa autoa.Strategiassa tavoitteena on myös, että Suomessa olisi vuonna 2030 vähintään 50 000 kaasukäyttöistä autoa.Autoliiton Pasi Niemisen mukaan sähköautoilun leviämisen tukemisessa on oleellista, että mahdolliset valtiolliset tukitoimet ovat kestävällä pohjalla. Pelkkä hintatuki sähköauton ostohetkellä ei riitä tai voi olla ainoa ratkaisu.Latausverkosto vasta kehittymässä– Merkittävä ongelmana Suomessa on jakeluinfran keskeneräisyys: latausverkosto on vasta kehittymässä.Autoliiton Nieminen tuo esiin, ettei ole laisinkaan varmaa, että tavallisissa taloyhtiöissä asukkaat hyväksyvät latausjärjestelmien rakentamisen, ne kun näkyvät vastikkeen korotuksina.– Investointihalukkuus voi olla mietoa, jos panostuksesta ei itse hyödy eli käytä sähköautoa. Taloyhtiöissä tämänkaltaisiin yhteisinvestointeihin tai vastikeperusteiden muutoksiin tarvitaan yksituumaisuutta, yksikin asiaa vastustava asukas voi riittää torppaamaan aikeet.Nykyisten sähköautojen vielä maltilliset toimintamatkat pohdituttavat nekin. Suomessa on haasteena se, että kylmä kangistaa akut ja lisää ajovastuksia. Suomen oloissa autoa pitää myös lämmittää ja kuivatta kosteutta auton sisältä. Se syö akkujen tehoa.– Sähköautojen käytettävyys ei ole vielä riittävällä tasolla.Pasi Nieminen muistuttaa myös, että sähköauton elinkaaren pituus ja arvon aleneminen vaikuttavat keskeisesti sen käyttökustannuksiin. Tätä taustaa vasten hän pitää sähköautoilun nopeata leviämistä epätodennäköisenä, ja tuoreen strategian linjauksia näiltä osin erittäin haasteellisina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMinisteri penää muutoksiaLiikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan liikenteeltä vaaditaan muutosalttiutta. Ministeri luetteli asioita, joita päästötavoitteisiin pääseminen vaatii.– Tarvitsemme liikennejärjestelmän sekä ajoneuvojen energiatehokkuuden parantamista sekä fossiilisten polttoaineiden korvaamista muilla vaihtoehdoilla mahdollisimman nopeasti.Ministerin mukaan liikennejärjestelmän energiatehokkuutta halutaan kohentaa esimerkiksi liikenteen uusia palveluita kehittämällä, kulku- ja kuljetustapoihin vaikuttamalla sekä älyliikenteen keinoja hyödyntämällä. Haasteita on Bernerin mukaan useita kuten se, kuinka voidaan edistää liikkumisen jakamistaloutta ja nostaa pyöräilyn ja kävelyn osuutta arkiliikkumisessa.Biopolttoaineet osana ratkaisuaStrategian mukaan liikenteen biopolttoaineiden energiasisällön fyysinen osuus kaikesta tieliikenteeseen myydystä polttoaineesta nostetaan 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Myös ajoneuvokannan uusiutumista nopeutetaan huomattavasti.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen näkee kasvihuonepäästöjä vähentävät uudenlaiset biopolttoaineet yhtenä mahdollisuutena, mutta sillä varauksella, jos näiden hintatason kohtuullisuus ja saatavuus voidaan varmistaa. Lisäksi pitää varmistaa näiden biopolttoaineiden soveltuvuus nykyiseen autokantaan.– Ei voida ajatella, että täällä käytettäisiin jotain polttoainetta, joka ei soveltuisi aivan valtaosaan autokannasta.Polttoaineiden tulee olla kansainvälisillä markkinoilla tarjolla olevia polttoaineita, jottei myöskään Suomen pienten markkinoiden vuoksi uhkana ole hintavääristymät.– Se tarkoittaisi polttoaineiden kohtuutonta hinnannousua.Strategiassa uskotaan, että biokaasun tuotanto ja käyttö lisääntyvät ja näiden ympärille kehittyy kasvavaa suomalaista liiketoimintaa. Kaasukäyttöisten autojen ja työkoneiden yleistymistä edistetään ja biokaasulaitosten tukemista jatketaan vähintään nykyisellä tasolla.Julkistettujen tavoitteiden mukaan jo 2020-luvun aikana puolitetaan tuontiöljyn eli bensiinin, dieselin, polttoöljyn sekä lentobensiinin ja kerosiinin käyttö kotimaan tarpeisiin verrattuna vuoden 2005 kokonaisenergiamäärään.Teksti: Marko Jokela Kuva: Aake KinnunenAutoliiton tiedoteHallituksen energia- ja ilmastostrategia Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen