13.1.2024

Autoliitto: oman auton käyttö Suomessa usein vaihtoehdotonta

Auton käyttäjien etujärjestö EU:n päästökaupasta: ”Suomen pitää huolehtia siitä, että liikkuminen on suomalaisille kotitalouksille ja yrityksille jatkossakin mahdollista ja koko Suomi voidaan pitää asuttuna.”

Suomen suurin auton käyttäjien puolestapuhuja Autoliitto on huolissaan kaavaillusta EU:n laajuisesta liikenteen päästökauppajärjestelmästä. Etujärjestö pelkää, että järjestelmän käyttöönotto entisestään lisää liikkumisen kustannuksia.

”Mikä tahansa päästökauppamalli valitaan, Suomen pitää huolehtia siitä, että liikkuminen on suomalaisille kotitalouksille ja yrityksille jatkossakin mahdollista ja koko Suomi voidaan pitää asuttuna”, Autoliitto tähdentää lausunnossaan, johon liittyy työ- ja elinkeinoministeriön laatima Arviomuistio päästökauppadirektiivin toimeenpanosta. Autoliitto ottaa esiin arviomuistion kirjauksen, että hintoja nostamalla osa ihmisistä valitsee toisen tavan liikkua ja sitä kautta päästökauppa vaikuttaa. Autoliitto pelkää, että seurauksena voi olla kotitalouksien ja yhteiskunnan kannalta kielteisiä vaikutuksia.

”Suurella osalla ihmisistä ei tosiasiassa ole vaihtoehtoja edes kaupunkialueilla valita henkilöauton sijasta toista kulkumuotoa. Hintojen nousu johtaa siten siihen, että säästöjä on haettava muusta kulutuksesta tai jossain pisteessä esimerkiksi siihen, että töissä ei ole taloudellisesti kannattavaa käydä.”

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kallis polttoaine kurittaa

Autoliitto tuo myönteisenä seikkana esiin, että Suomessa on vastikään alennettu polttoaineveroja kompensoimaan polttoaineiden hinnannousua ja lykätty jakeluvelvoitteen korotuksia hintojen nousun hillitsemiseksi. Näin on kyetty tukemaan erityisesti pienempituloisten, polttomoottoriautoilla ajavien suomalaisten työssäkäyntiä ja kotitalouksien toimeentuloa.

Euroopan laajuisessa päästökaupassa ongelmaksi muodostuu Autoliiton näkemyksen mukaan se, että jäsenvaltioiden polttoaineverojärjestelmät ja verotasot eroavat merkittävästi toisistaan.

Liitto arvioi, että ilman polttoaineverojärjestelmän harmonisointia päästökaupan seurauksena syntyy korkean polttoaineveron maihin, kuten Suomeen, todennäköisesti huomattavasti korkeampi kokonaisverotaso.

”Jo nyt Suomessa, jossa oman auton käyttö on harvan asutuksen ja pitkien etäisyyksien takia kaikkein perustelluinta ja usein vaihtoehdotonta, on Euroopan kalleimmat polttoaineet”, Autoliitto muistuttaa.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL toi omassa lausunnossaan esiin, että päästökauppa nostaa dieselin hintaa arviolta 11 senttiä litralta. SKALin mukaan kasvavat kustannukset on kompensoitava täysimääräisesti: ammattidiesel ammattiliikenteelle on siihen oikea ratkaisu.

Direktiivi on vietävä kansalliseen lainsäädäntöön kesäkuun lopussa 2024 ja hallitus tekee asiasta esityksen kevään aikana. Päästökauppa alkaa vuonna 2027 tai vuonna 2031.

Ketkä pitävät yhteiskunnan toimeliaana?

Autoliitto ei ole vakuuttunut arviomuistion perustelusta, jossa kuvataan, että suurituloiset liikkuvat enemmän ja siten kustannusten nousu vaikuttaa eniten heihin ja vähemmän pienituloisiin.

”On kuitenkin huomioitava, että liikenteen hinnoittelun kiristäminen kohdistuu samalla juuri niihin aktiivisimpiin kotitalouksiin, jotka maksavat muutenkin eniten veroja ja pitävät yhteiskunnan pyörät pyörimässä.”

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, työ- ja elinkeinoministeriö / Arviomuistio päästökauppadirektiivin toimeenpanosta, SKAL 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat