9.12.2021

Autoliitto: sähköautojen hankintatukea syytä nostaa

sähköauton kotilataaminen

Liikenteen sähköistymisen vahvistaminen vaatisi Autoliiton mukaan vaikuttavampia uusien täyssähköautojen hankintatukia – ja myös käytettyjen sähköautojen tukia.

Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö nostaisi sähköautojen hankintatukia, sillä nykyistä korkeammista tukisummista on myönteisiä kokemuksia monista maista. Autoliiton näkemyksen mukaan liikenteen käyttövoimamurros vaatisi juuri nyt lisätukea, jotta sähköautot yleistyvät nopeammin autokannassa – ja sitä kautta suomen kunnianhimoisiin liikenteen ilmastotavoitteisiin eli päästöjen vähentämiseen voitaisiin yltää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päästöt alentuneet

Hallituksen tavoitteena on puolittaa tieliikenteen päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä ja saavuttaa nollapäästöt vuoteen 2045 mennessä. Henkilöautojen käyttö ja kotitalouksien muu liikenne tuottivat 8,3 prosenttia kaikista Suomen kasvihuonekaasupäästöistä vuonna 2018.

Ensirekisteröityjen henkilöautojen keskipäästöt ovat pitkään alentuneet hitaasti, mutta väheneminen kiihtyi vuonna 2020 sähkö- ja hybridiautojen osuuden kasvaessa. Tällöin keskipäästöt alenivat liki 12 prosenttia edellisvuodesta. Vuoden 2021 tammi–heinäkuussa päästöt alenivat 16 prosenttia vuoden 2020 vastaavaan aikaan verrattuna.

2 000 euron nykytuki alimittainen

Suomessa on käytössä 2 000 euron suuruinen hankintatuki uuden täyssähköauton ostajille. Tukioikeutetulla autolle on lisäksi hintakattoa, sillä tuettava sähköauto saa maksaa korkeintaan 50 000 euroa.

Autoliitto muistuttaa Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle jättämässään marraskuisessa lausunnossaan, että maissa, joissa nollapäästöisten ajoneuvojen hankintaa tuetaan suuremmalla summalla, tulokset ovat luonnollisesti myös parempia ja muun muassa sähköautot yleistyvät nopeammin autokannassa. ”Esimerkiksi Ruotsissa tuen määrä on lähes 7 000 ja Saksassa jopa 9 000 euroa.”

Autokansaa epäilyttää

Autoliitto tuo esiin suomalaisten autonkäyttäjien ymmärrettävän epäilyn uuden teknologian äärellä, ovathan täyssähköautot vielä perinteisiä teknologioita eli vastaavia polttomoottoriautoja kalliimpia hankintoja.

Tori.fi vaihtoautokysely

Uuden auton ostaminen ylipäätään on useimmille kotitalouksille niin iso taloudellinen päätös, ettei se vaatii vakaata harkintaa ja tarkkaa rahankäytön suunnittelua. Sähköautoihin siirtymisen hidasteena on tietty sekin, kuinka paljon autonvaihtaja saisi hyvää nykyisestä autostaan. Hintaero uuteen sähköautoon voi olla ilman kunnollista hankintatukea liikaa, etenkin kun muistetaan, että suomalaisten autot ovat keskimäärin varsin iäkkäitä. Suomen henkilöautokannan keski-ikä on yli 12 vuotta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huoli arvonalenemasta kalvaa

”Lisäksi sähköautojen ominaisuudet, latausmahdollisuudet sekä muun muassa arvon aleneminen epäilyttävät edelleen monia kuluttajia. Näistä syistä hankintatuki on tärkeä kannustin sähköautojen määrän lisäämiseksi.” erittelee Autoliitto lausunnossaan.

Autoliitto tuo esiin myös sen ilmiön, että osassa sähköautomalleissa on nähty nopeaa hintojen laskua, mikä lisää epävarmuutta kuluttajissa ja lykkää ostopäätöksiä.

”Korkeampi hankintatuki rohkaisisi kuluttajia tekemään hankintapäätöksiä, sillä se tasaisi mahdollista arvon alenemista.”

Miksei tueta käytettyjen ostoa?

Etujärjestön mukaan myös Suomessa tulisi tukea myös käytettyjen sähköautojen hankintaa, joten tehdään esimerkiksi Hollannissa. Sähköautot kun ovat käytettynäkin edelleen huomattavasti polttomoottoriautoja kalliimpia.

Kantansa tueksi Autoliitto esittää autokauppaa koskevan raakafaktan: Suomessa tehdään yhtä uuden auton kauppaa kohden kuusi käytetyn auton kauppaa.

”Ulottamalla tukea myös käytettyihin sähköautoihin, useammalla suomalaisella olisi mahdollista hankkia sähköauto joko kotimaan käytettyjen autojen markkinoilta tai tarjonnaltaan huomattavasti runsaammilta ulkomaiden markkinoilta sen sijaan, että käytettynä ostetaan polttomoottoriauto.” Autoliitto linjaa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

a:4:{i:0;s:6:"102488";i:1;s:6:"102496";i:2;s:6:"104751";i:3;s:6:"100920";}

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat