5.3.2018 Liikenne Autoliitto: Väkisin hillitty autoliikenteen kasvu voi tulla kalliiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen tiukkojen päästötavoitteiden saavuttamiseen tarjotaan paljon keinoja, mutta Autoliitto muistuttaa, että liian nopeista ja pakottavista keinoista voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Liki vuoden liikenneväylien ylläpidon haasteita ja rahoitusta pohtinut kansanedustajista ja virkamiehistä koostuva työryhmä otti tuoreessa loppuraportissaan kantaa myös päästövähennyskeinoihin. Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) johdolla työskennellyt ryhmä ottaisi käyttöön laajan keinovalikoiman. Se tarkoittaa tukia, veromuutoksia, sääntelyä ja muita keinoja kuten joukkoliikenteen ja liikenteen palveluistumisen edistämistä.Työryhmä pui päästövähennystavoitteita myös viime elokuisessa väliraportissaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutokanta nuoremmaksi!Kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa on linjattu, että liikenteen päästövähennystavoitteen mukaan liikenteen päästöistä on leikattava 13 vuodessa puolet vuoteen 2030 mennessä.Työryhmä etenisi päästötalkoissa siten, että Suomen keski-iältään vanha henkilöautokanta voisi nuorentua. Modernit autot kun ovat aiempia autosukupolvia selvästi vähäpäästöisempiä ja pihimpiä – ja turvallisempia.Autoliitto on tuonut jo aiemmin esiin kantanaan, että autokantaa voidaan uusia alentamalla hallitusti autoveroa. Autoliiton mukaan tulee muistaa, että Suomi on autojen lukumäärällä asukasta kohden arvioituna EU:n autoistuneimpia maita. Tämä tarkoittaa, että meillä on paljon kahden ja kolmen auton talouksia. Vanhin autokanta on juuri näitä kakkos- ja kolmosautoja.Autoliiton mukaan näiden autojen uusiutuminen ei ole käyttäjien taloudellisesta asemasta johtuen välttämättä lainkaan mahdollista.Onko aitoja vaihtoehtoja?Työryhmä haluaisi taittaa henkilöautoliikenteen kasvun kaupunkiseuduilla, joissa henkilöautoilulle on vaihtoehtoja. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on epäileväinen sen suhteen, ovatko muut liikkumistavat aidosti vaihtoehto ainakaan kaikille kulkijoille, kaikilla kaupunkiseuduilla ja kaikkina vuorokaudenaikoina.Nieminen epäilee, että väkisin toteutettu autoliikenteen kasvun taittaminen voi tulla liian kalliiksi yhteiskunnalle, kotitalouksille ja yrityksille.– Talouskasvu lisää liikennettä ja Suomen tulevaisuus on rakennettu talouskasvun varaan. Liikkumisen tarve syntyy yhdyskuntarakenteesta ja sen muuttaminen on hidasta ja vaatii investointeja, Nieminen linjaa.Autoliiton Nieminen muistuttaa, että Suomessa kaupunkiseudutkin ovat pääosin harvaan rakennettuja.– Suomessa on pitkien etäisyyksien, harvan asutuksen ja ohuiden henkilöliikenteen virtojen vuoksi Euroopan maista kaikkein tarkoituksenmukaisimmat syyt käyttää henkilöautoa. Jos ei ole joukkoja ei voi olla joukkoliikennettäkään, joka palvelee riittävällä tavalla kotitalouksien ja yritysten liikkumistarpeita.Lisää tukiaTyöryhmän mukaan liikenteen päästövähennyksiä edistävien tukien määrärahatasoja on lisättävä ja tukien kohdentumista säädettävä, jotta Suomessa ylletään EU:n edellyttämiin liikenteen päästövähennyksiin.Esimerkkejä tukien laajentamisesta voisivat olla hankintatukien laajentaminen työsuhdeautoihin ja suurten kaupunkien joukkoliikennetuen laajentaminen myös keskisuuriin kaupunkeihin.Työryhmä haluaa varmistaa riittävän rahoituksen myös kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmalle vuosille 2019–2023 sekä joukkoliikenteen kehittämiseen. Kävelyn ja pyöräilyn suosio on kasvussa lähiliikkumisessa, ympärivuotisuus on merkittävä haaste: talvikuukaudet todella vaativat polkijoilta asennetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästöperusteista verotustaLiikenteen verotuksen päästöperusteisuutta tulisi työryhmän mielestä vahvistaa nykyisestä. Tämä edesauttaisi ryhmän mukaan autokannan uusiutumisen nopeutta. Muutoin työryhmä ei tehnyt liikenteen verotusta koskevia konkreettisia ehdotuksia.Verotus on valtiovarainministeriön vallassa, joten verokeinoihin – porkkanaan tai keppiin – palattaneen lähitulevaisuudessa.Liikenteen verotuksella on vahvat ympäristötavoitteet. Kun ajoneuvot ovat yhä ympäristöystävällisempiä, voi olla, että niiden verotuksesta on jossain vaiheessa luovuttava. Ympäristösyistä veron lähteitä voidaan joutuakin etsimään jatkossa liikenteen ulkopuolelta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen