5.3.2018 Liikenne Autoliitto: Väkisin hillitty autoliikenteen kasvu voi tulla kalliiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen tiukkojen päästötavoitteiden saavuttamiseen tarjotaan paljon keinoja, mutta Autoliitto muistuttaa, että liian nopeista ja pakottavista keinoista voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Liki vuoden liikenneväylien ylläpidon haasteita ja rahoitusta pohtinut kansanedustajista ja virkamiehistä koostuva työryhmä otti tuoreessa loppuraportissaan kantaa myös päästövähennyskeinoihin. Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) johdolla työskennellyt ryhmä ottaisi käyttöön laajan keinovalikoiman. Se tarkoittaa tukia, veromuutoksia, sääntelyä ja muita keinoja kuten joukkoliikenteen ja liikenteen palveluistumisen edistämistä. Työryhmä pui päästövähennystavoitteita myös viime elokuisessa väliraportissaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autokanta nuoremmaksi! Kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa on linjattu, että liikenteen päästövähennystavoitteen mukaan liikenteen päästöistä on leikattava 13 vuodessa puolet vuoteen 2030 mennessä. Työryhmä etenisi päästötalkoissa siten, että Suomen keski-iältään vanha henkilöautokanta voisi nuorentua. Modernit autot kun ovat aiempia autosukupolvia selvästi vähäpäästöisempiä ja pihimpiä – ja turvallisempia. Autoliitto on tuonut jo aiemmin esiin kantanaan, että autokantaa voidaan uusia alentamalla hallitusti autoveroa. Autoliiton mukaan tulee muistaa, että Suomi on autojen lukumäärällä asukasta kohden arvioituna EU:n autoistuneimpia maita. Tämä tarkoittaa, että meillä on paljon kahden ja kolmen auton talouksia. Vanhin autokanta on juuri näitä kakkos- ja kolmosautoja. Autoliiton mukaan näiden autojen uusiutuminen ei ole käyttäjien taloudellisesta asemasta johtuen välttämättä lainkaan mahdollista. Onko aitoja vaihtoehtoja? Työryhmä haluaisi taittaa henkilöautoliikenteen kasvun kaupunkiseuduilla, joissa henkilöautoilulle on vaihtoehtoja. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on epäileväinen sen suhteen, ovatko muut liikkumistavat aidosti vaihtoehto ainakaan kaikille kulkijoille, kaikilla kaupunkiseuduilla ja kaikkina vuorokaudenaikoina. Nieminen epäilee, että väkisin toteutettu autoliikenteen kasvun taittaminen voi tulla liian kalliiksi yhteiskunnalle, kotitalouksille ja yrityksille. – Talouskasvu lisää liikennettä ja Suomen tulevaisuus on rakennettu talouskasvun varaan. Liikkumisen tarve syntyy yhdyskuntarakenteesta ja sen muuttaminen on hidasta ja vaatii investointeja, Nieminen linjaa. Autoliiton Nieminen muistuttaa, että Suomessa kaupunkiseudutkin ovat pääosin harvaan rakennettuja. – Suomessa on pitkien etäisyyksien, harvan asutuksen ja ohuiden henkilöliikenteen virtojen vuoksi Euroopan maista kaikkein tarkoituksenmukaisimmat syyt käyttää henkilöautoa. Jos ei ole joukkoja ei voi olla joukkoliikennettäkään, joka palvelee riittävällä tavalla kotitalouksien ja yritysten liikkumistarpeita. Lisää tukia Työryhmän mukaan liikenteen päästövähennyksiä edistävien tukien määrärahatasoja on lisättävä ja tukien kohdentumista säädettävä, jotta Suomessa ylletään EU:n edellyttämiin liikenteen päästövähennyksiin. Esimerkkejä tukien laajentamisesta voisivat olla hankintatukien laajentaminen työsuhdeautoihin ja suurten kaupunkien joukkoliikennetuen laajentaminen myös keskisuuriin kaupunkeihin. Työryhmä haluaa varmistaa riittävän rahoituksen myös kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmalle vuosille 2019–2023 sekä joukkoliikenteen kehittämiseen. Kävelyn ja pyöräilyn suosio on kasvussa lähiliikkumisessa, ympärivuotisuus on merkittävä haaste: talvikuukaudet todella vaativat polkijoilta asennetta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päästöperusteista verotusta Liikenteen verotuksen päästöperusteisuutta tulisi työryhmän mielestä vahvistaa nykyisestä. Tämä edesauttaisi ryhmän mukaan autokannan uusiutumisen nopeutta. Muutoin työryhmä ei tehnyt liikenteen verotusta koskevia konkreettisia ehdotuksia. Verotus on valtiovarainministeriön vallassa, joten verokeinoihin – porkkanaan tai keppiin – palattaneen lähitulevaisuudessa. Liikenteen verotuksella on vahvat ympäristötavoitteet. Kun ajoneuvot ovat yhä ympäristöystävällisempiä, voi olla, että niiden verotuksesta on jossain vaiheessa luovuttava. Ympäristösyistä veron lähteitä voidaan joutuakin etsimään jatkossa liikenteen ulkopuolelta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt