10.9.2023

Autoliitto: vakuutustoimijat vähenevät, kuinka käy kilpailun?

Tiestö kaipaa 200 miljoonaa euroa lisää joka vuosi Suomen Tieyhdistys

”Alalta on poistunut ja poistumassa niin kotimaisia kuin ulkomaalaisia vakuutusyhtiöitä. Voi hyvin kysyä, kuinka käy kilpailun.”

Liikennevakuutuslaki muuttui vuoden 2017 alusta. Kuumottavin muutos liittyi autoilijoiden törttöilyalttiuteen. Bonusten kertyminen ei lain muututtua ollut enää auto- vaan kuskikohtaista. Se saattoi tarkoittaa aiempaa edullisempia vakuutusmaksuja: autoilijakohtaisesti vakuutuksen hintaa vei alaspäin se, että vahingottomuudesta palkitaan. Laki ei kuitenkaan määrännyt sitä, miten pitkältä ajalta vahinkohistoria tulee huomioida-

Vuoden 2017 lakiuudistus loi edellytykset vakuutuskilpailun lisääntymiselle, kiittelee Suomen suurimman auton käyttäjien etujärjestön toimitusjohtaja Pasi Nieminen. Nyt taivaalla on kuitenkin synkentyviä pilviä.

Autoliiton toimitusjohtaja on autoilijoiden eli tavallisten suomalaisten kotitalouksien kannalta huolissaan Suomessa käynnissä olevasta kehityksestä, jossa vakuutusyhtiöiden määrä on kutistunut.

– Alalta on poistunut ja poistumassa niin kotimaisia kuin ulkomaalaisia vakuutusyhtiöitä. Voi hyvin kysyä, kuinka käy kilpailun, Nieminen kysyy.

Hän tuo esiin, että kilpailun vähenemisen seurauksena yleensä hinnat nousevat.

– Näin etenkin, kun on kyse lakisääteisestä vakuutuksesta, jossa itse vakuutustuotteen sisältö on eri toimijoilla sama.

Pasi Nieminen

Nieminen muistuttaa, että lakisääteinen liikennevakuutus on yhtiöille asiakkaiden sisäänvetotuote, jonka avulla voidaan myydä ja myydään myös monenlaisia muita vakuutustuotteita kuluttajille.

– Kilpailu on aina hyväksi, se kirittää palvelujen laatua ja vakuutusten hintatason asettumista kohtuulliseksi.

Niemisen mukaan ulkomaisille toimijoille kynnys aloittaa liikennevakuutustoiminta Suomessa on korkea, koska suomalainen liikennevakuutus poikkeaa merkittävästi vastaavista muiden maiden tuotteista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autoilijoiden tiedoissa puutteita

Suomalaisilla on merkittäviä tietopuutteita liikennevakuuttamiseen liittyen, kertoi Moottori aiemmassa uutisessaan otsikolla Autoilija, tiedätkö mitä liikennevakuutus oikeasti tarkoittaa? 

Kesäkuussa uutisoidun kyselytutkimuksen perusteella selvisi, että suomalaisilla on varsin kehnosti tiedossa lakisääteisen liikennevakuutuksen laajuus.

Liikennevakuutus on sisällöltään ja korvauksiltaan samanlainen vakuutusyhtiöstä riippumatta. Kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista arvostaa sitä, että liikennevakuutus on lakisääteinen. Liikenteessä voi siis pitkälti luottaa siihen, että vakuutus on lähes kaikilla kulkijoilla.

Liikennevakuutuskeskuksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan liikennevakuutuksen tärkeimpänä ominaisuutena pidetään sitä, että se korvaa kolarin syyttömälle osapuolelle sekä henkilö- että omaisuusvahingot. Esimerkiksi henkilövahingoissa ei ole korvauskattoa ollenkaan, ja koko elämän mittaiset vahingonkorvaukset saattavatkin nousta miljooniin euroihin.

Liikennevakuutusten korvauksista valtaosa syntyy pitkistä, edunsaajien elämän loppuun asti maksettavista eläkevelvoitteista, joiden painotettu ulosmaksuaika on yli 20 vuotta.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, Liikennevakuutuskeskus, Finanssivalvonta: Liikennevakuutuksen tilastollinen kannattavuusselvitys 2017–2021

a:7:{i:0;s:6:"138960";i:1;s:5:"25658";i:2;s:5:"21269";i:3;s:5:"34041";i:4;s:6:"131837";i:5;s:5:"66353";i:6;s:5:"27044";}

Kommentoi artikkelia