16.12.2018

Auton kestotesti erottelee jyvät akanoista

Mittava 100 000 kilometrin kestotesti kertoo mallisarjan yhden autoyksilön toimintavarmuudesta ja ominaisuuksista päivittäisessä käytössä.

Saksalainen AutoBild-lehti on ajanut kestotestejä jo 32 vuoden ajan – vuodesta 1986 lähtien. Aluksi testimatka oli 50 000 kilometriä ja sittemmin matka pidennettiin 100 000 kilometriin.

Pitkä kestotesti kertoo tavallista koeajoa enemmän automallien toimintavarmuudesta päivittäisessä käytössä.

Tässä lista uusimmista kestotesteistä vuosilta 2014–11/2018.

Kestotestiin valitaan uutuusmalleja ensimmäisistä tuotantoeristä. 100 000 kilometrin kestotesti selvittää mallin yhden autoyksilön osalta, onko uutuus toimintavarma vai onko siinä lastentauteja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajettavuus, kulutus, mukavuus…

Pitkä käyttö- ja kestotesti tuo vikojen lisäksi autojen ominaisuudet esille päivittäisissä käyttötilanteissa ja eri vuodenaikoina. Näitä ovat esimerkiksi ajettavuus, suuntavakavuus, kaarreominaisuudet, mukavuus, jousitus, istuimet, näkyvyys, melutaso, kulutus, ohituskiihtyvyys, tilat, käytännöllisyys, hallintalaitteet, käytettävyys ja kulutus eri olosuhteissa.

Testiautoilla ajetaan eri kuormituksilla. Myös perävaunua vedetään, mikäli autoon voidaan asentaa vetokoukku.

Edellä mainitut ominaisuudet vaikuttavat myös arvosanaan, vaikkakin auton toimintavarmuudella on suurin painoarvo testin loppuarvostelussa.

Autoa ei säästellä

Pitkässä kestotestissä ei autoa säästellä. Testimatka Saksassa ja sen naapurimaissa sisältää kaikenlaista ajoa: kaupunkien ruuhka-ajosta aina moottoritieajoon kaasu pohjassa ja perävaunun vetoon Alpeilla.

Testin päätteeksi auto puretaan osiin. Dekra-katsastuslaitoksen asiantuntijat tutkivat osat kulumisen ja ruostumisen selvittämiseksi. Muun muassa moottorin sylinterien kuluneisuus mitataan ja korin kotelorakenteet tutkitaan endoskoopilla mahdollisten ruostevaurioiden selvittämiseksi.

Käyttökuluista tehdään tarkka laskelma.

Ärsyttävät piirteet esille

Kestotesti vastaa enemmän tavallista arkiajoa kuin tavalliset koeajot ja esittelyt.

Kestotestin etuna on käytännönläheisyys ja pitkä testimatka, minkä ansiosta autojen mahdollisesti ärsyttävät käyttöominaisuudet tulevat esille.

Pitkä matka tuo esiin uutuusmallin lastentauteja ja tyyppivikoja, joita valmistajat pyrkivät korjaamaan tuotannon jatkuessa. Lastentaudit yleensä vähenevätkin mallin tuotannon jatkuessa useita vuosia. Testi tuo esiin myös mahdollisia yksilövikoja. Saman mallin eri vuosimallien välillä voi olla suuriakin laatueroja – etenkin eurooppalaisissa merkeissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Läpivalaisussa vain yksi autoyksilö

Kestotestien haittana on, että testi koskee vain tietyn mallin yhtä autoyksilöä. Toinen haitta on se, että 100 000 kilometrin ajon testitulos saadaan julkaistua vasta noin kahden vuoden kuluttua testin aloittamisesta.

Tällä välillä malliin on saatettu tehdä merkittäviä parannuksia.

AutoBild-lehden 100 000 kilometrin kestotestit vuosilta 2014–11/2018:

Kestotestin arvosanat, virhepisteiden laskenta

Luotettavuus Virhepisteet
Auto simahtanut tielle tai parkkipaikalle15
Moottori- tai vaihteistovaurio15
Moottorin, voimansiirron, ym. Toimintahäiriöt5
Lyhyt ylimääräinen korjaamokäynti3
Pitkä, useampia päiviä kestänyt ylimääräinen korjaamokäynti5
Viat ja lisätyöt (radio/navigointilaite/nestetasot, jne.)2
Pikkuosien viat (lamput, ym.)1
Laatuvaikutelma kestotestin jälkeen (kun auto purettu osiin)
Kori (ruosteenesto, maalipinta, matot, sisäverhous)0–5
Moottori (teho, vuodot, karstoittuminen, käytön jäljet)0–5
Vaihteisto (vuodot, tiiveys, kuluneisuus, kunto, kytkin)0–5
Pakoputkisto (kunto, katalysaattori, kiinnitys, suojapellit)0–5
Alusta (akselistot, jousitus, ohjaus, kiinnikkeet)0–5
Sähkölaitteet (johtimet, pistokkeet, ohjainyksiköt, sulakkeet)0–5
Käytössä, ajossa havaittua (ajopäiväkirjan merkinnöistä)0–10

Paras arvosana on 1+, huonoin 6.

0 virhepistettä (vp) 1+; 1–4 vp 1; 5–8 vp1-; 9–12 vp 2+; 13–16 vp 2; 17–20 vp 2-; 21–24 vp 3+; 25–28 vp 3; 29–32 vp 3-; 33–36 vp 4+;  7–40 vp 4; 41–44 vp 4-; 45–48 vp 5+; 49–52 vp 5; 53–56 vp 5-; 57 virhepistettä tai enemmän 6.

Testimatka on 100 000 km, muutama auto ajettu 150 000 tai 200 000 km (mainittu mallinimen yhteydessä)

SijaAutomalliVika-
pisteet
Arvo-
sana
Erityisiä vikoja
1.Audi A3 Sportback g-tron (maakaasu)01+
2.Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI Highline (150 000 km)41Irrotettava vetokoukku jumissa
3.Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Spirit41
3.Volvo XC60 D4 Summum FWD41
5.BMW X1 xDrive 2.0i51-
5.Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi Style51-Pikkuvikoja, navin päivitys vanha
7.Hyundai Tucson 2.0 CRDi 2WD Style61-Ilmastointiputken kiinnike natisi
7.Audi A6 Avant 2.0 TDI61-Pakosarjan tiiviste testin lopussa
9.Mercedes-Benz V 220 d71-Lopputark: muutama pikkuvika
10.Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium81-Viihde-elektroniikan käytettävyys
10.Mazda CX-5 Skyactiv-D AWD81-Viihde-elektroniikan päivitys
10.Mercedes-Benz C250d 4Matic T Avantg.81-Viihde-elektroniikan käytettävyys
10.Suzuki SX4 S-Cross DDiS AllGrip81-Navi ja audio oikuttelivat
10.Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI81-Muutama mitätön pikkuvika
15.Kia Cee’d 1.6 GDi Spirit92+Lopputark: kytkimen kitkapinta
15.Mercedes-Benz A 180 BE (200 000 km)92+Ei merkittäviä vikoja
15.Škoda Octavia Combi 2.0 TDI92+DSG nyki, kojelauta natisi
18.Kia Soul 1.6 CRDi Spirit102+Alustan ruoste, vaihteisto kulunut
19.Lexus GS 450h112+Ruoste: alusta, maadoitusjohdin
19.Lexus CT 200h Dynamic Line112+Oikean etuoven kahvan suojus
19.Peugeot 2008 1.6 BlueHDi 100112+Iskunvaimentimet edssä kolisivat
22.Dacia Lodgy 115 TCe Prestige122+Valokatkaisin
22.Mercedes-Benz E 350 CDI T Avantgarde122+Takaovien aukaisukahvat
22.Seat Alhambra 2.0 TDI (200 000 km)122+Ilmastointilaitteen kompressori
22.Mazda 6 Kombi Skyactiv-D Sport AWD122+Jarrupalojen vaihto kahdesti
26.Toyota Yaris 1.5 Hybrid Life132Hätävilkkuvika, ruostuminen
27.BMW 320d xDrive GT Luxury Line142Lopputark: särö yhdessä männässä
28.Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4 Acenta152Vaihteiston vuoto, ”stefa”-vuoto
28.Renault Twingo Energy TCe 90 Luxe152Sähkövikoja, alustassa ruostetta
28.Volvo V60 D2 Drive Ocean Race152Navigointilaitteessa vika
31.Hyundai i40 Kombi blue 1.7 CRDi Style172-Navi- ja audiojärjestelmä uusiksi
31.Kia Rio 1.4 CVVT Edition 7172-Kytkin muuttui raskaskäyttöiseksi
33.Mercedes-Benz B 200 CDI182-Erilaisia sähkölaitevikoja
34.Kia Optima 1.7 CRDi Spirit202-Kytkinvaurio
34.Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Innovation202-Ilmastointilaite rikki
36.Mini Cooper SD Countryman213+Hälyäänet, kitinät ja kolinat
36.Opel Meriva 1.7 CDTI Color Edition213+Erilaisia sähkölaitevikoja
38.Volkswagen Up 1.0 White Up223+Ilmastointilaitteen kompressori
39.Škoda Fabia Combi 1.2 TSI Style243+Käynnistysmoottorin johdin
40.Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 Titanium253Vaihteistokotelossa halkeama
41.Ford Mondeo Turnier 1.5 Titanium273Välijäähdyttimen ruuvi irtosi
42.Kia Carens 1.7 CDTi Spirit (150 000 km)293-Ruostevaurioita takaluukku
42.Renault Clio Grandtour Tce 90 Luxe293-Vaihteistovaurio, laakerivika
42.Seat Leon 1.6 TDI Style293-Vaihteistovaurio, laakerivika
45.Ford Grand C-Max 2.0 TDCI Titanium303-Sähkövikoja, ruostunut pistoke
46.Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline Huom! Arvosana 200 000 km ajon jälkeen323-DSG-kaksoiskytkinvaihteiston vika
(100 000 km ajon jälkeen VW Golfin sijoitus olisi 22. 122+ Vesivuoto jalkatilaan)
47.Citroën C4 Cactus Pure Tech 110 Feel344+Vaihteistovaurio
48.Chevrolet Orlando LT+ 2.0 TD354+Kulunut automaattivaihteisto
49.BMW 218i Active Tourer394Kampiakselin runkolaakeri
50.Audi Q3 2.0 TDI Quattro424-Vaihteistovaurio
51.Subaru XV 2.0 D Exclusive444-Kytkin kulunut nopeasti

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: www.autobild.de

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat