19.2.2023 Liikenne Autosi tietää mitä teit viime kesänä – mutta kuka omistaa tiedot? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harva autoilija tulee mieltäneeksi, mitä kaikkea dataa oma auto tallentaa ja välittää eteenpäin. Nykyaikaiset autot keräävät valtavat määrät erilaista tietoa. Harva autoilija tulee mieltäneeksi, mitä kaikkea dataa oma auto tallentaa ja välittää eteenpäin – ja kuinka monin tavoin tietoja on mahdollista hyödyntää.Autot voivat kerätä muun muassa paikkatietoja, vikatietoja, tietoa polttoaineen ja öljyn määrästä, kuljettajan ajokäytöksestä, kuten ajonopeudesta eri tilanteissa ja jarrutuksista ja tietenkin rekisteröityneen käyttäjän henkilökohtaisia tietoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonipuolista tiedonkeräystäKerätyn tiedon automaattinen eteenpäin lähettäminen voi pelastaa henkiä esimerkiksi tilanteessa, jossa sairaskohtauksen saanut autoilija on tajuttomana tieltä suistuneessa autossa.Nykyauto kykenee tunnistamaan kiihtyvyysanturien tallentamien tietojen ja airbagien laukeamisen perusteella hätätilanteen ja välittää hätäkeskukselle tiedon auton sijainnista.Datan keräämiseen ja sen hyödyntämiseen liittyy tavallisen kuluttajan kuten suomalaisautoilijan kannalta myös uhkakuvia.– Tiedoista on oikein käytettynä autonkäyttäjälle runsaasti hyötyä, mutta olennaista on se, että auton omistajan tai haltijan tulee aina itse voida päättää, kuka tietoja hyödyntää, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kiteyttää.Kuka hallitsee dataa?Kansainvälisen Autoliitto FIA:n eurooppalaisia autoilijoita edustavan alue 1:n johtaja Thomas Møller Thomsen on tuonut esiin, että autot tallentavat muun muassa ajoneuvon paikkatietoja, matkojen pituuksia ja matkapuhelinten yhteystietoja. Muistiin jäävät myös muun muassa turvavyön esikiristimen toiminta, joka viittaa äkkijarrutuksiin, navigaattorin viimeisimmät kohdetiedot ja moottorin suurimmat käyntinopeudet.– Kuluttajilla tulisi olla oikeus päättää, kuka pääsee kiinni tähän tietoon, Møller Thomsen linjaa.Tiedon hallinta on kuluttajan kannalta merkittävää, sillä jatkossa yhä useampi palvelu auton huolloista ja korjauksista aina hinauspalveluihin ja auton käyttäjää palvelevien lisäpalveluiden, kuten kännykkäsovellusten tekemiseen on riippuvainen datasta ja pääsystä sen käyttöön.Kilpailu kuluttajankin etuAutoilijan voi tulla tarjolle hyvinkin hyödyllisiä tietoja: verkotetut ajoneuvojärjestelmät voivat esimerkiksi räätälöidä auton sijainnin perusteella kaupallisia tarjouksia tai varoittaa auton huoltotarpeista. Teillä liikkuu myös yhä enemmän autoja, jotka kykenevät automaattisesti ja itsenäisesti olemaan tietojenvaihdossa myös keskenään, autosta autoon. Tätä nykyä kuitenkin vain autonvalmistajilla ja heidän valtuuttamillaan toimijoilla on suora pääsy ajoneuvojen keräämään dataan.Pasi Niemisen mukaan on ongelmallista, jos autonvalmistaja voi omia tiedot. Tällöin autonvalmistaja voi myös päättää mitä palveluita kuluttajalle on tarjolla ja kuka niitä pystyy tuottamaan ja mihin hintaan.– Se vähentää luonnollisesti kilpailua, mikä harvemmin tarkoittaa kuluttajan kannalta mitään hyvää.– Kuluttajansuoja, vapaa kilpailu ja tietoturva on varmistettava autonomistajan oikeudet huomioiden, Pasi Nieminen linjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRatkaisuna olisi S-OTPAutoliitto yhdessä eurooppalaisten sisarjärjestöjensä ja kansainvälisen autoliitto FIA:n sekä useiden muiden kuluttajien etuja ajavien järjestöjen kanssa vaatii EU:ssa sellaista lainsäädäntöä, joka varmistaa kuluttajan valinnanvapauden ja vapaan kilpailun yritysten kesken tietoturvaa unohtamatta.Ratkaisukin on luotu. Se olisi niin kutsuttu S-OTP (Secure On-board Telematics Platform, turvallinen auton telematiikka-alusta), jolla taattaisiin kuluttajan valinnanvapaus ja vapaa kilpailu teknologianeutraalisti.Autoliiton näkemyksen mukaan S-OTP -ratkaisu on linjassa EU:ssa asetettujen kunnianhimoisten tavoitteiden kanssa vaalia innovaatioita ja laatia nykyaikaiseen markkinatalouteen soveltuvaa lainsäädäntöä. Autonvalmistajien esittämä malli ei tätä asiaa edistäisi, vaan vuonna 2019 tehdyn selvityksen mukaan aiheuttaisi itsenäisille palveluntuottajille ja kuluttajille Euroopassa jopa 65 miljardin euron lisäkustannukset vuoteen 2030 mennessä.My Car, My Data -kampanjaFIA:n alue 1:n teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan aivan valtaosa, 90 %, eurooppalaisista ajattelee, että he omistavat oman ajoneuvonsa tiedot ja että autoilijoiden pitäisi lähtökohtaisesti saada itse valita, jaetaanko niitä vai ei.Autoliitolla on yhdessä FIA alue 1:n ja eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa käynnissä My Car My Data -kampanja. Sen tavoitteena on vahvistaa kuluttajien asemaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Shutterstock Lähteet: Autoliitto a:5:{i:0;s:5:"10961";i:1;s:5:"95596";i:2;s:5:"64680";i:3;s:6:"115828";i:4;s:6:"130623";} Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Autoilu Tarvitaan vapaus valita kuinka liikkua – Autoliiton Helsingin osaston vinkit kuntavaaleihin 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Autoilu Autoverotuksen taistelutantereilla – jo sata vuotta 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle