18.9.2022

Bensiiniauton keski-ikä 14 vuotta, täyssähköauton 1,8 vuotta

Moottorin sähköautovertailu Ioniq Electirc Leaf Ioniq 5

Autoilu muuttuu ja käyttövoimamyllerrys jyllää. Henkilöautojen ikä vaihtelee rajusti käyttövoiman mukaan.

Autoilu muuttuu käyttövoimamyllerryksen jyllätessä. Tilastot paljastavat monia kiinnostavia puolia tästä kehityksestä, joka etenee toisaalta rivakasti, toisaalta vaivihkaa – ja joiltakin osin tahmaisesti.

Tammi–elokuussa rekisteröidyistä henkilöautoista noin 15 prosenttia on ollut täyssähköautoja. Täyssähköautojen määrä liikenteessä on kasvanut vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla 10 060 autolla. Täyssähköautojen määrä kasvoi vuoden toisella neljänneksellä enemmän kuin koskaan aikaisemmin yhden vuosineljänneksen aikana.

Moni on jo vaihtanut polttomoottoriautonsa ladattavaan hybridiin tai täyssähköautoon. Suomen koko autokannan kannalta matkaa liikenteen sähköistymiseen kuitenkin riittää: liki 2,8 miljoonan henkilöauton kannasta täyssähköautoja on noin 1,3 prosenttia ja ladattavia hybridejä noin 3,4 prosenttia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautot tuoreita tapauksia

Suomalaisten henkilöautojen ikä vaihtelee rajusti käyttövoiman mukaan. asian voi kiteyttää myös muotoon Mitä nuorempi auto, sen todennäköisimmin se on täyssähköauto.

Liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta on penkonut Moottorin pyynnöstä tilastoja. Niiden yksi ehkä omia ennakkoaavisteluja romuttava tieto on, että dieselautot ovat keski-iältään selvästi nuorempia kuin bensiiniautot.

Autokanta-tilastojen mukaan henkilöautojen keski-ikä viime vuoden lopussa oli eri käyttövoimittain seuraava:

  • bensiiniautot noin 14,0 vuotta
  • dieselautot noin 10,6 vuotta
  • kaasuautot noin 6,1 vuotta
  • ladattavat hybridit noin 2,9 vuotta
  • täyssähköautot noin 1,8 vuotta
sähköauton kotilataaminen

Moni sähköauto on leasingauto

Autokanta-tilasto paljastaa, että kuluvan vuoden elokuun lopussa täyssähköautoista varsin merkittävä osa oli yritysten omistuksessa. Yritysten leasingomistuksen osuus sähköautoista oli 12,6 %, yritysten osamaksuautojen osuus 6,1 % ja yrityksen omistuksessa olevien autojen osuus 6,3 %, joka yhteen laskien tekee täyssähköautokannasta neljäsosan.

Yksityisesti omistuksessa täyssähköautot ovat 22,3 %:n osuudella, yksityishenkilöiden leasingin osuuden ollessa 3,5 %. Suosituin tapa yksityishenkilöille hankkia täyssähköauto käyttöön on ostaa se osamaksulla, jonka osuus oli liki puolet eli 49,2 %.

Taustalla kovat päästötavoitteet

Valtiovallan linjaamat ja muun muassa Fossiilittoman liikenteen tiekartassa julkituodut päästötavoitteet liikenteen osalta ovat kunnianhimoiset. Tavoitteena kotimaan liikenteen kasvihuonepäästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta ja liikenteen muuttaminen nollapäästöiseksi vuoteen 2045 mennessä.

Tavoitteena on myös fossiilisten liikennepolttoaineiden myynnin lopettaminen kotimaan liikenteeseen vuoteen 2045 mennessä.

Liikenteen sähköistyminen henkilöautojen osalta tarkoittaa tavoitetta, jonka mukaan vuonna 2030 Suomessa olisi käytössä 700 000 sähköautoa, joista vähintään puolet olisi täyssähköautoja.

Traficomin liikenneasioiden rekisterin mukaan elokuun lopussa autokannassa oli 37 021 täyssähköautoa ja 96 813 ladattavaa hybridiä.

Täyssähköautojen määrät ovat kasvussa, mutta kehitystä tahmauttaa globaali komponenttipula, joka on aiheuttanut sen, että uusien autojen toimitusajat ovat venyneet pitkiksi.

Yksi ratkaistava haaste on, pysyykö julkinen sähköautojen ja ladattavien hybridien latausverkosto autojen määrän kehityksessä mukana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ja näin me liikumme

Olipa alla minkä käyttövoiman voimin kulkeva kulkupeli tahansa, on kiinnostavaa tietää, miten me suomalaiset liikumme, mikä on kulkutaparatkaisumme arjessa.

Tuoreimman valtakunnallisen Henkilöliikennetutkimuksen mukaan suomalaisten päivittäin keskimäärin liikkumista kilometreistä valtaosa hoituu henkilöautolla, sillä jako kulkutapojen mukaan menee seuraavasti: henkilöauto 76 %, julkinen liikenne 14 %, jalankulku ja pyöräily 4 %, muu yksityinen 6 %.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lähteet: Autoalan Tiedotuskeskus, Netwheels Mittaristo, Traficom: liikenneasioiden rekisteri -autokanta 31.8.2022, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom: HenkilöliikennetutkimusSähköisen liikenteen tilannekatsaus Q2/2022Fossiilittoman liikenteen tiekartta LVM050:00/2019

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat