13.10.2022

BMW M täyttää 50 vuotta – ensimmäisenä esillä uusi BMW M2

BMW M2 on voimakkaista autoistaan tunnetun BMW M:n pienin coupé. Nyt se on täysin uusi BMW M:n 50 vuoden juhlan kunniaksi.

BMW M tunnetaan siitä, että autoissa on voimaa konepellin alla ja takahelmasta pistää yleensä ulos pari tai jopa neljä pakoputkea. Niin nytkin, kun BMW M-sarjan pienin automalli, M2 on näkee pian päivän valon täysin uutena. Uuden BMW M2:n julkistus on osa BMW M:n 50 vuoden juhlintaa.

BMW M2 on kooltaan kompakti, mutta siinä on BMW M3 ja M4 -mallien mukautettu voimalinja sekä koriteknologian. Kaksiovisena se on  kompakti kooltaan, se on valmistajan mukaan erittäin ketterä ja sen hallittavuus on helppoa myös niissä tilanteissa, joissa kuljettaja haluaa kokeilla auton ominaisuuksien rajoja.

BMW M2 on 214 millimetriä lyhyempi kuin M4 Coupé. Siinä on myös 110 millimetriä lyhyempi akseliväli kuin M4 Coupéssa. Auton on kuitenkin leveämpi kuin BMW:n 2-sarjan Coupé. Painojakauma on uudessa M2:ssa on tasan 50:50, joten auto on erittäin tarkasti hallittavissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teho kasvanut edellismallista

Muotoilultaan M2 on urheilullinen coupéksi. Sivusta katsottuna erottuvimmat piirteet ovat alaosasta levenevät sivuhelmat ja voimakkaasti muotoillut pyöräkotelot. Auton keulassa puolestaan M-sarjan näkyvin piirre on kehyksetön munuaisenmuotoinen ilmanottoaukkoihin yhdistyvä säleikkö vaakasuuntaisilla rivoilla. Muotoilussa on tasapainoteltu jäähdytysilman ohjaamisen ja aerodynamiikan parantamisen välillä. M2-mallin urheilullinen äänimaailma syntyy neljässä pakoputkessa.

Voiman BMW M2:ssa tuottaa BMW M TwinPower Turbo -teknologiaa käyttävä kuusisylinterinen rivimoottori, joka kehittää 338 kilowattia (480 hv), ja sen maksimivääntö on 550 newtonmetriä. Kolmelitraisen moottorin teholukemat ovat kasvaneet M2:n edellismallista roimasti, peräti 66 kilowattia (90 hv). Moottorin maksimivääntö on käytettävissä laajalla 2650–5870 kierroksen kierrosalueella.

BMW M2 on takavetoinen ja siinä on Drivelogic-järjestelmää käyttävä 8-vaihteinen M Steptronic -automaattivaihteisto. M2:n saa myös halutessaan kuusiportaisella manuaalivaihteistolla. M2 kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa Steptronic-vaihteistolla 4,1 sekunnissa ja käsivaihteistolla 4,3 sekunnissa.

Vakiovarusteena on tarjolla kymmenportaisesti säädettävä M Traction Control -luistonestojärjestelmä, jotta kuljettaja voi kokeilla hallitusti rajojaan. Auton taka-akselissa on vakiovarusteena myös tasauspyörästön lukko, jotta auton vetävillä pyörillä on käytettävissä maksimiteho kaikissa tilanteissa.

Hiilikuitua istuimiin ja kattoon

Sisällä ohjaamossa on M-sarjan tyylinen BMW Curved Display -kosketusnäyttö, joka yhdistää 12,3 tuuman infonäytön ja 14,9 tuuman ohjausnäytön yhdeksi kokonaisuudeksi, sekä uusimman sukupolven BMW iDrive -käyttöjärjestelmä.

Kuljettajalla ja etupenkin matkustajalla ovat urheiluistuimet mallikohtaisella muotoilulla, lisävarusteina M2-malliin on saatavilla M Sport-istuimet ja hiilikuituiset M Carbon -kuppi-istuimet. Hiilikuituiset penkit keventävät auton painoa peräti 10,8 kilolla, ja valinnainen hiilikuituinen katto puolestaan noin kuudella kilolla.

Autossa on vakiovarusteena useita kuljettajan avustintoimintoja, kuten etutörmäysvaroitin ja nopeusrajoitustunnistin. Pysäköintiavustin ja lukuisat muut avustimet ovat saatavissa lisävarusteina.

Auto lanseerataan vuoden 2023 huhtikuussa.

Lähde: BMW

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat