7.4.2024

Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä

Teksti Timo Turkula
Kuva Benjamin Helander

Aiemmin erittäin arvostettu lentokonevalmistaja Boeing rypee edelleen vakavissa laatuongelmissa.

Yhdysvaltain kruununjalokivi, aikaisemmin erittäin arvostettu lentokonevalmistaja Boeing rypee edelleen vakavissa laatuongelmissa. Vaikka kilpailijalla Airbusilla on omat ongelmansa (suositun A321 NEO:n pitkät toimitusajat sekä A220- ja A320 NEO-sarjan Pratt & Whitney GTF-moottorien lastentaudit), ovat ne vaisuja haasteita Boeingin massiivisiin vaikeuksiin verrattuna.

Boeing on rypenyt vaikeuksissa jo yli viisi vuotta, pääasiassa 737 MAX -koneiden teknisten ongelmien vuoksi. Tämän vuoden alussa Boeing ajautui jälleen vaikeuksiin, vakavaan vaaratilanteeseen, lentokieltoon ja oikeusjuttuihin. Tammikuun 5. päivänä Alaska Airlines -yhtiön MAX 9 -lentokoneesta irtosi hätäpoistumistien tulpattu ovipaneeli kesken lennon. Onneksi kaikki pelastuivat – kiitos matkustajien turvavöiden käytön ja lentäjien taitavuuden!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaikeuksia on riittänyt

Vuosina 2018–2023 Moottori on kertonut useissa artikkeleissaan Boeingin vaikeuksista, pääasiassa 737 MAX -koneiden turmista. Tänä vuonna 2024 Boeing 737 MAX-saaga ottaa lisää kierroksia: Boeingin murheena ovat muun muassa MAX 7:n ja MAX 10:n tyyppihyväksyntäongelmat, konetoimitusten myöhästymiset vuosikaupalla, tuotannon laatuvirheet, vakavat vaaratilanteet, oikeustapaukset sekä paljastajahenkilön menehtyminen.

Ongelmakimppu on ajanut Boeingin jälleen useisiin johtohenkilöiden vaihdoksiin.

20 kuukauden lentokielto

Boeingin suurin murheenkryyni on ollut 737 MAX, jonka kahdessa onnettomuudessa lokakuussa 2018 ja maaliskuussa 2019 menehtyi yhteensä 346 ihmistä. Konetyyppi joutui peräti 20 kuukaudeksi lentokieltoon, ennen kuin onnettomuuden syy, MCAS-sakkauksenestojärjestelmän ja kohtauskulma-anturien ohjelmistoviat korjattiin sekä lentäjien koulutusta tehostettiin.

Kahden tuhoisan turman jälkeen Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA (Federal Admimistration Aviation) kiristi valvontaa. Myös Boeing ilmoitti tehostaneensa laadunvalvontaa ja vaihtoi toimitusjohtajaa. Boeingin hallitus nimitti vuoden 2019 lopussa uudeksi toimitusjohtajaksi David L. Calhounin, joka aloitti tammikuussa 2000 edellisen toimitusjohtajan Dennis Muilenburgin saadessa potkut.

Tuolloin syynä oli yhtiön kriisi, joka johtui kahdesta MAX-koneiden lentoturmasta ja MAX-koneiden 20 kuukautta pitkästä lentokiellosta. Hallituksen mukaan muutos johdossa oli välttämätön, jotta yhtiö voi palauttaa luottamuksen viranomaisten, asiakkaiden ja muiden sidosryhmien parissa.

Boeingin laatu- ja tuotanto-ongelmat eivät kuitenkaan poistuneet suurten lupausten ja henkilöstövaihdosten myötä. MAX-saaga jatkuu edelleen, sillä onnettomuuksissa menehtyneiden omaiset ovat nostaneet oikeusjutun eli kanteen Boeingia vastaan. Kanteen käsittelyä jatketaan oikeudessa edelleen, vuosia onnettomuuden jälkeen.

Tämä vuosi alkoi kehnosti

Vuosi 2024 alkoi kehnosti, kun ensimmäisellä viikolla Boeing 737 MAX 9 -koneelle sattui vakava vaaratilanne, josta onneksi selvittiin ilman kuolonuhreja lentohenkilökunnan ammattitaitoisen toiminnan sekä matkustajien turvavöiden ansiosta.

5. tammikuuta 2024: Alaska Airlines -yhtiön lennolla 1282 Boeing 737 MAX 9 -matkustajakoneen hätäpoistumistien tulpattu ovipaneeli irtosi ja putosi maahan kesken lennon jättäen runkoon ammottavan aukon, seurauksena äkillinen paineistuksen menetys matkustamossa.

Lentokone oli matkalla Portlandista Ontarioon, Kaliforniaan. Tulpattu ovipaneeli irtosi koneen lentäessä 16 000 jalan eli lähes 4 900 metrin korkeudessa. Ovipaneeli putosi maahan opettajan asunnon pihalle puutarhaan.

Koneessa oli 171 matkustajaa ja kuusi lentohenkilökunnan jäsentä. Onneksi aukon viereiset istuinpaikat olivat tyhjinä. Kukaan ei menehtynyt. Seitsemän matkustajaa ja yksi matkustamohenkilökunnan jäsen saivat vähäisiä vammoja.

Kaikilla aukon lähellä matkustaneilla olivat turvavyöt kiinni. Pari kännykkää ja muuta irtotavaraa lensi aukosta ulos.

Lentäjät laskeutuivat tapauksen jälkeen onnistuneesti takaisin Portlandiin. Kyseessä oli valmistusvika, mikä johti Boeing 737 MAX 9 -lentokoneiden (171 konetta) lentokieltoon ja merkittäviin tutkimuksiin, mikä oikein on vikana Boeingin tuotannossa ja laadunvalvonnassa. Yksi hätäpoistumistie ei käytössä

Tulpatun hätäpoistumistien kiinnikkeistä puuttui neljä pulttia. Tämä ylimääräinen hätäpoistumistie ei ollut käytössä, vaan oli tulpattu ja sisäpuolelta varustettu normaalilla seinäverhoilulla. Ulkopuolelta varauloskäynnin ovi näkyi.

Ohjaamoäänittimen tiedosto oli ylikirjoittunut eikä siitä löytynyt viimeisen lennon äänitettä.

Koska Alaska Airlinesin koneissa ei käytetä 737 MAX 9 -koneelle sallittua suurinta sallittua matkustajakapasiteettia, on ylimääräinen varauloskäynti voitu poistaa käytöstä tulppaamalla se kiinni.

Uudehkossa, vasta 11.11.2023 käyttöönotetussa 737 MAX 9 -koneessa (N704AL) oli jo aikaisemmin ollut ennusmerkkejä paineistusongelmasta. Ennen 5.1.2024 vaaratilannetta koneessa oli havaittu matkustamon paineistusongelmasta kertovan varoitusvalon syttyneen kolmen eri lennon aikana.

Koneelle oli määrätty korkeusrajoitus eikä se saanut lentää meren yllä Havaijille. Varoitusvalojen syttymisen jälkeen kone tarkastettiin – vikaa ei löydetty ja kone palasi liikenteeseen. Onnettomuuskoneen ohjaamoäänittimen tiedosto oli ylikirjoittunut eikä siitä löytynyt viimeisen lennon äänitettä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Seurauksena lentokieltoja

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA määräsi vaaratilanteen jälkeen 5. tammikuuta 2024 kaikki vastaavat ovitulpalla varustetut koneversiot, 171 Boeing 737 MAX 9 (737-9) -lentokonetta toistaiseksi lentokieltoon. Alaska Airlines -yhtiöllä lentokieltoon joutui 65 lentokonetta.

Koneille määrättiin ylimääräinen tarkastus. Yhtiöiden tulee suorittaa korjaukset ennen kuin koneiden käyttöä voi jatkaa.  Pääosa lisätarkastuksia vaatineista koneista kuului yhdysvaltalaisille yhtiöille, lisäksi tarkastukset koskivat muun muassa viittä Turkish Airlinesin konetta.

8. tammikuuta 2024 käy ilmi, että Alaska Airlinesin muiden 737 MAX 9 -koneiden tarkastuksessa ovitulpista on löytynyt useita löysiä pultteja. Myös United Airlines löysi 737 MAX 9-koneiden ovitulpista löysiä pultteja.

12. tammikuuta 2024 Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA päättää suorittaa tehostetun auditoinnin ja viranomaisvalvonnan sekä Boeing-yhtiöön että sen alihankkijaan Spirit AeroSystems -yhtiöön, joka valmistaa lentokoneiden runkoja.

Boeing 737 MAX 9 Icelandairin väreissä. Alaska Airlinesin yksilöstä tammikuussa pudonnutta deaktivoitua hätäuloskäyntiä vastaava ovi (tosin vasemmalla puolella konetta) näkyy osittain kuvassa siiven takana, takaoven ja siiven kohdalta löytyvien kahden hätäuloskäynnin väliltä, juuri ennen "Icelandair" -tekstiä.

Ongelmia ovitulpan kiinnityksessä

16. tammikuuta 2024 Boeingin työntekijä paljasti, että ovitulpan kiinnitti viimeksi Boeing, ei alihankkija. Ovitulpan irrottamisen jälkeen asentajilla on ollut vaikeuksia kiinnittää ovitulpan kiinnityspultit uudelleen.

Boeingin alihankkija Spirit AeroSystems oli toimittanut Wichitan tehtaaltaan koneen rungon Boeingille Rentoniin Washingtoniin. Rungossa oli ovitulppa kiinnitettynä. Boeingilla havaittiin, että ovitulpan viereisissä niiteissä oli virheitä. Niiden korjaamiseksi ovitulppa täytyi irrottaa.

Ovitulppa irrotettiin, niitit korjattiin ja ovitulppa kiinnitettiin uudelleen, mutta kiinnikkeisiin kuuluvat neljä pulttia puuttuivat. Sääntöjen vastaisesti ovitulpan irrotusta ei ollut kirjattu työnseurantajärjestelmään, minkä vuoksi kiinnityksen tarkastus jäi tekemättä.

Dokumentointi osoittautui puutteelliseksi eikä tiedetä, kuka tai ketkä työn Boeingin tehtaalla tekivät. Pulttien tarkoitus oli estää ovitulpan liikkuminen pystysuunnassa. Pulttien puuttumisen vuoksi ovitulppa pääsi liukumaan kiinnikkeidensä ohi.

Matkustajat nostivat kanteen

Alaska Airlinesin lennon 1282 matkustajat nostivat kanteen Alaska Airlinesia vastaan ovipaneelin irtoamisesta lennon aikana.

Matkustajat vetosivat siihen, että kyseisessä koneyksilössä oli aikaisemmilla lennoilla havaittu matkustamon paineistusongelmia varoitusvalojen syttyessä ja niiden vuoksi koneelle oli määrätty korkeusrajoitus – näihin lentoyhtiön olisi pitänyt reagoida tehokkaammin.

Lentoyhtiö ei kuitenkaan ollut huolestunut näistä ongelmista, vaan koneen sallittiin lentää edelleen 5.1.2024 saakka, jolloin vaaratilanne tapahtui.

Alaska Airlines-yhtiön mukaan kanne pitää osoittaa koneen valmistajalle, Boeingille, jolle kuuluu vastuu valmistusviasta. Ovitulppavika osoitti, että Boeingin laadunvalvonnassa on edelleen vakavia puutteita. Lisätietoja Yhdysvaltain kansallinen liikenneturvallisuuslautakunnan NTSB:n (National Transportation Safety Board) alustavasta onnettomuustutkintaraportista.

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA totesi: ”Tätä vaaratilannetta ei olisi pitänyt tapahtua eikä se voi tapahtua uudelleen.”

  • 24. tammikuuta 2024: FAA esti 737 MAX -lentokoneiden tuotantokapasiteetin noston. ”Emme anna Boeingille lupaa tuotannon kasvattamiseen tai hyväksy uusia tuotantolinjoja 737 MAX -ohjelmaan, ennen kuin olemme tyytyväisiä laadunvalvontaan”, totesi FAA:n johtaja Mike Whitaker.
  • 24. tammikuuta 2024: FAA poistaa ovitulpalla varustettujen Boeing 737 MAX 9 -koneiden lentokiellon edellyttäen, että tarkistukset ja tarvittavat korjaukset on tehty.
  • 26. tammikuuta 2024 alkaen 737 MAX 9 -koneet alkavat lentää jälleen, mutta osa lentomatkustajista epäilee ja boikotoi, koska luottamus konetyyppiin on huono. On jopa julkaistu nettisivusto lentoyhtiöistä, jotka eivät lennä 737 MAX -koneilla.
  • 6. helmikuuta 2024: Yhdysvaltain kansallinen liikenneturvallisuuslautakunta NTSB (National Transportation Safety Board) varmisti raportissaan, että pultit todella puuttuivat ovitulpasta. NTSB penäsi Boeingia tehokkaampaan laadunvalvontaan ja töiden dokumentointiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Johtoa vaihtoon

  • 21. helmikuuta 2024: Henkilöstövaihdokset alkavat: Boengin Rentonin tehtaan johtaja Ed Clark erotettiin ja hänen tilalleen valittiin Katie Ringgold. Lisäksi nimettiin Elizabeth Lund uuteen tehtävään laadunvarmistusjohtaksi.
  • 28. helmikuuta 2024: FAA vaatii Boeingilta toimia laadunvalvontaongelmien ratkaisemiseksi. Toimille on annettu 90 vuorokauden aikaraja, jonka sisällä Boeingin tulee esittää ilmailuviranomaisille kattava suunnitelma tilanteen korjaamiseksi.
  • 4. maaliskuuta 2024: FAA:n auditoinnin alustavat tiedot teilaavat Boeingin ja Spirit AeroSystemsin laadunvalvonnan. Auditointi paljastaa lukuisia puutteita tuotantoprosessin laadunvalvonnassa, lentokoneen osien käsittelyssä, varastoinnissa ja tuotannon ohjauksessa.
  • 6. maaliskuuta 2024: NTSB toteaa Boeingin olleen vastahakoinen tietojen antamisessa. Vaaratilanteesta on kulunut jo kaksi kuukautta, eikä Boeing tiedä tai kerro, kuka tai ketkä olivat asentaneet irrotetun ovipaneelin takaisin.
  • 8. maaliskuuta 2024: Boeing ilmoitti Washingtonin senaatille, että Boeing ei löydä dokumentteja ovipaneelin uudelleen kiinnityksestä.
  • 9. maaliskuuta 2024: Paljastaja, Boeingin entinen laadunvalvontapäällikkö 62-vuotias John Barnett löytyi kuolleena avolava-autostaan. Kuolemansyyntutkijan alustavan raportin mukaan kyseessä oli itsemurha ampuma-aseella. John Barnett työskenteli Boeingilla 32 vuotta, joista viimeiset seitsemän vuotta Charlestonissa Boeingin 787 Dreamliner -tehtaalla. Barnett jäi eläkkeellä vuonna 2017. Hän oli kritisoinut Boeingin heikkoa laatukulttuuria useiden vuosien ajan ja kommentoi asiaa vuonna 2019 New York Times -lehdessä ja BBC:n ohjelmassa sekä vuonna 2022 Netflix-dokumentissa Downfall: Against The Boeing. Boeingin ja Barnettin välillä oli pitkäkestoisia oikeusjuttuja ja häntä ristikuulusteltiin vielä tänä vuonna. FAA totesi lukuisat Barnettin esille tuomat asiat oleellisiksi laadunvalvonnan kannalta.

Useita puutteita havaittiin

12. maaliskuuta 2024: FAA havaitsi uudessa auditoinnissaan useita puutteita Boeingin ja Spirit AeroSystemsin tuotannon laadunvalvonnassa. Kaikkiaan Boeingiin kohdistetussa 89-kohtaisessa selvityksessä ongelmia havaittiin 33 kohdassa ja Spirit AeroSystemsin 13 kohteessa puutteita löytyi seitsemässä. Mainittakoon, että puutteiksi luettiin mm. Boeing 737 MAX -koneiden ovitulppien tiivisteissä liukasteena käytetty nestemäinen saippua ja osien puhdistaminen märällä sideharsolla!

25. maaliskuuta 2025: Johdossa tuulee: Isoja muutoksia Boeingin johtoon – Dave Calhoun, Larry Kellner ja Stan Deal jättävät yhtiön. Toimitusjohtaja Dave Calhoun ilmoitti jättävänsä tehtävänsä, mutta jatkaa toimessa vuoden 2024 loppuun saakka saattaakseen käynnissä olevan työn valmiiksi yhtiön toiminnan vakauttamiseksi.

Vuonna 2020 Calhoun korvasi Dennis Muilenbergin, joka oli ryvettynyt kahden 737 MAX 8 -lentoturman vuoksi. Boeingin hallituksen puheenjohtaja Larry Kellner ilmoitti eroavansa, tilalle nousee Steve Mollenkopf. Lisäksi kaupallisen liikennekoneyksikön toimitusjohtaja Stan Deal jää eläkkeelle välittömästi, hänen tilalleen on nimitetty Stephanie Pope.

1. huhtikuuta 2024: United Airlines ilmoitti, että se joutuu lomauttamaan lentäjiään 737 MAX 10 -koneiden myöhästymisen vuoksi. United -yhtiön aikomuksena oli lentää 80:llä MAX 10 -koneella tänä vuonna, mutta se ei onnistu, koska MAX 10 -tyyppihyväksyntä on myöhässä vuosikausia. United Airlines käy asiassa kuumana ja todennäköisesti harkitsee Airbus A321 -koneiden tilaamista 737 MAX 10-koneiden sijasta. MAX 10 on 737-sarjan suurin ja pisin versio.

Tyyppihyväksynnän viiveiden taustalla uudet määräykset.

USA:n ilmailulain määräykset tiukkenivat 1.1.2023. Uusien määräysten mukaan 737 MAX -sarjan uusimmat versiot pitää tyyppihyväksyä uusien, tiukempien määräysten mukaan uusina konetyyppeinä, eikä vanhan tuotesarjan muunnoksina, kuten MAX 8 ja MAX 9:n osalta on tehty. 1.1.2023 jälkeen tyyppihyväksyttävien MAX 7 ja MAX 10-koneisiin tullaan vaatimaan parempi varoitusjärjestelmä, mikä on lykännyt kyseisten mallien sertifiointia eli tyyppihyväksyntää jo vuosikaupalla. Määräyksissä vaaditaan keskitetty EICAS (Engine-Indicating and Crew-Alerting System) -varoitusjärjestelmä, joka häiriötilanteissa antaa lentäjille selkeitä toimintaohjeita. 737:n vanha perusrakenne on estänyt EICAS-varoitusjärjestelmän rakentamisen MAX-koneisiin.

Ikivanhan koneen perusrakenteeseen on vaikea lisätä uusinta avioniikkaa (ilmailuelektroniikkaa). Lisäksi lyhyimmän version MAX 7:n moottorien jäänestojärjestelmää on korjattava sen ylikuumenemisvaaran vuoksi.

Marraskuussa 2022 Boeing ilmoitti, että MAX 7:n tyyppihyväksyntä olisi valmis vuoden 2023 alkupuolella ja MAX 10:n vuoden 2024 alkupuolella. Flight International -lehden mukaan MAX 7:n tyyppihyväksyntä tapahtuisi vasta vuonna 2026 ja MAX 10 -tyyppihyväksynnän päivämäärästä ei ole tietoa, tyyppihyväksyntä tuskin tulee tänä vuonna, sertifiointiaikataulu on FAA:n käsissä.

Boeingin vaaratilanteita aikajanalla

Boeing-koneiden teknisistä vioista johtuneita vaaratilanteita aikajanalla 13. tammikuuta – 31.maaliskuuta 2024.

  • 13. tammikuuta 2024: ANA All Nippon Airways-yhtiön 737-800 -koneessa ohjaamon tuulilasin halkeama Japanin sisäisellä lennolla. 
  • 20. tammikuuta 2024: Egyptair -yhtiön Boeing 787-9 Dreamliner -koneessa ohjaamon tuulilasiin syntyi halkeamia lennolla Atlantin ylitse. Kone kääntyi reitiltään ja laskeutui turvallisesti Dubliniin.
  • 20. tammikuuta 2024: Biman Bangladesh Airlines -yhtiön Boeing 787-9 Dreamliner -kone palasi takaisin lähtökentälle Atlantaan ohjaamon tuulilasiin syntyneiden halkeamien vuoksi. 
  • 20. tammikuuta 2024: Delta Air Lines -yhtiön Boeing 757-200 -koneen nokkapyörä irtosi ja vieri mäkeä alas rullatessa lähtevien koneiden jonossa.
  • 28. tammikuuta 2024: United Airlines -yhtiön Boeing 737-800 -kone kääntyi reitiltään ja laskeutui Denveriin ohjaamon tuulilasin halkeaman vuoksi.
  • 31. tammikuuta 2024: United Airlines -yhtiön Boeing 737-800 -kone kääntyi reitiltään ja laskeutui Atlantaan oletetun moottorivian vuoksi.
  • 6. helmikuuta 2024: United Airlines -yhtiön Boeing 737 MAX 8 -koneen sivuperäsimen hallinnasta vastaavat jalkapolkimet jumittivat laskukiidossa, lentäjät hallitsivat tilanteen kiitotiellä kääntämällä nokkapyörään vaikuttavaa pientä ohjauspyörää (tiller).
  • 8. helmikuuta: Oman Air -yhtiön Boeing 787-9 Dreamliner -koneen ohjaamon tuulilasissa säröjä, kone kääntyi laskuun lähtökentälle Milanoon.
  • 13. helmikuuta: Aerolíneas Argentinas -yhtiön Boeing 737-800 -koneessa matkustamon paineistusvika, minkä vuoksi kone kääntyi reitiltään laskeutuen Neuquénin lentokentälle Argentiinaan. 
  • 7. maaliskuuta 2024: United Airlines -yhtiön Boeing 777-200ER -koneen nousuvaiheessa siitä irtosi pyörä, joka osui pysäköityyn autoon, kone laskeutui takaisin Los Angelesin lentoasemalle.
  • 11. maaliskuuta 2024: LATAM-yhtiön Boeing 787-9 Dreamliner -laajarunkokone matkalla Sydneystä Auckkandiin lähti äkilliseen syöksyyn, kun matkustamohenkilökunnan jäsen ruokaa tuodessaan osui lentäjän istuimen säätövipuun. Sähkötoimisesti säätyvän istuimen siirtyessä yllättäen lentäjä menetti hetkeksi koneen hallinnan. Kone saatiin hallintaan, mutta 50 matkustajaa loukkaantui ja 12 joutui sairaalahoitoon.
  • 15. maaliskuuta 2024: United Airlines -yhtiön Boeing 737-800 -koneen rungosta irtosi paneeli kesken lennon San Franciscosta Oregoniin. Paneeli irtosi koneen alaosasta, siiven ja rungon yhtymäkohdasta läheltä laskutelineitä. Paneelin irtoaminen ei aiheuttanut painekatoa matkustamossa ja lentokone laskeutui turvallisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Boeing 737 MAX -aikajana 2011–2023

Elokuu 2011: Boeing esitteli 737 MAX -sarjan vastatakseen suositun Airbus A320-sarjan NEO-sarjan (New Engine Option) polttoainetalous-haasteeseen. MAX on uusin moottorein varustettu versio B737-sarjasta, jota on valmistettu vuodesta 1968 alkaen.

Joulukuu 2015: Ensimmäinen 737 MAX valmistuu Boeingin Rentonin tehtaalta.

Tammikuu 2016: 737 MAX 8 ensilento.

Maaliskuu 2017: Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA (Federal Aviation Admimistration) tyyppihyväksyi eli sertifioi MAX 8:n. 

Huhtikuu 2017: pidemmän 737 MAX 9 -version ensilento.

Toukokuu 2017: Boeing toimitti ensimmäisen MAX 8 -koneen Malesiaan Malindo Air-yhtiölle, jonka omistaa indonesialainen Lion Air.

Helmikuu 2018: FAA tyyppihyväksyi 737 MAX 9:n.

Lokakuu 2018: Indonesialaisen Lion Air -yhtiön 737 MAX 8 syöksyi mereen Indonesiassa 13 minuuttia alkunousun jälkeen, kaikki koneessa olleet 189 ihmistä menehtyvät.

Marraskuu 2018: Boeing -huoltotiedote: Kohtauskulma-anturin vika voi aktivoida MCAS-sakkauksenestojärjestelmän (Maneuvering Characteristics Augmentation System) työntämään koneen nokkaa alas tarpeettomasti, ilman syytä. Mitä tulee tehdä, jos tämä tapahtuu.

Maaliskuu 2019: Etiopialaisen Ethiopian Airlines -yhtiön Boeing 737 MAX 8 syöksyi maahan alkunousun jälkeen Etiopiassa 62 kilometrin päähän lähtöpaikasta. Turmassa kuolivat kaikki koneessa olleet 157 ihmistä. Tämä oli jo toinen Boeing 737 MAX 8 -koneelle nousuvaiheessa tapahtunut turma.

Maaliskuu 2019: Ilmailuviranomaiset asettavat MAX-koneet lentokieltoon kautta maailman.

Maaliskuu 2019: Boeing esittelee ohjelmistomuutoksia MCAS-järjestelmään, mikä oli pääsyynä kahteen tuhoisaan lentoturmaan.

Huhtikuu 2019: Tiedotustilaisuudessa Boeingin toimitusjohtaja Dennis Muilenburg kieltäytyi tunnustamasta, että MCAS-järjestelmän ohjelmiston suunnittelussa olisi jotain vikaa.

Lokakuu 2019: Vuotta aiemmin tapahtuneessa Lion Air -onnettomuusraportissa todetaan, että MCAS-järjestelmän suunnittelussa ja sertifioinnissa on tapahtunut virheitä.

Joulukuu 2019: Toimitusjohtaja Dennis Muilenburg sai potkut, tilalle David L. Calhoun.

Marraskuu 2020: FAA peruu MAX-koneiden lentokiellon.

Joulukuu 2020: Yhdysvaltain kongressi vaatii FAA:n toiminnan tehostamista ja kattavampaa valvontaa, erityisesti Boeingin suhteen.

Huhtikuu 2021: Sähkövika maadoittaa yli 60 MAX-konetta.

Boeing 737 MAX 7

Joulukuu 2021: Seitsemän paljastajaa (whistleblower) väitti raportissaan kongressille, että ilmailu- ja avaruusteollisuuden turvallisuuden valvontajärjestelmässä on vakavia puutteita.

Paljastajien tietojen perusteella senaattikin kiinnostui asiasta. Boeingilla havaittiin laatuongelmia.

Syyskuu 2022: Boeing maksoi sakkoina 244 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria ja tarjosi 500 miljoonan dollarin lisäkorvaukset MAX 8 -lentoturmissa menehtyneiden omaisille. Kaikkiaan MAX-turmien aiheuttamat kustannukset valmistajalle tulevat kalliiksi vuosien myötä. Arvioiden mukaan jopa 20 miljardia dollaria lentokieltojen, sakkojen, tuotannon viivästysten, onnettomuuskorvausten sekä koneiden tuoteparannusten aiheuttamien lisäkustannusten vuoksi.

Joulukuu 2022: Kongressi hyväksyi ankaran lobbauksen jälkeen, että MAX- sarjan lyhyin versio MAX 7 ja pisin versio MAX 10 voitaisiin sertifioida, vaikka niistä puuttuu uudenaikainen varoitusjärjestelmä. 737-koneita lukuun ottamatta kaikissa nykyään tuotannossa olevissa Boeing-matkustajakoneissa (ja lisäksi jopa vanhassa 757:ssa) on keskitetty EICAS (Engine-Indicating and Crew-Alerting System) -varoitusjärjestelmä, joka häiriötilanteissa antaa lentäjille selkeitä toimintaohjeita.737:n vanha perusrakenne on estänyt EICAS-varoitusjärjestelmän rakentamisen MAX-koneisiin. Ikivanhan koneen perusrakenteeseen on vaikea lisätä uusinta avioniikkaa (ilmailuelektroniikkaa).  Ankarasta lobbauksesta huolimatta tämä määräys purettiin ja MAX 7- ja MAX 10-koneisiin vaaditaan parempi varoitusjärjestelmä, mikä on lykännyt kyseisten mallien tyyppihyväksyntää jo vuosikaupalla. 

Tammikuu 2023: Boeing ilmoitti suunnitelmista rakentaa neljäs MAX-kokoonpanotehdas Everettiin.

Huhtikuu 2023: Boeingin alihankkija Spirit AeroSystems ilmoitti ongelmista MAX-koneiden sivuvakaajan kiinnityksessä.

Elokuu 2023: Boeing ilmoitti ongelmista Spirit AeroSystems -alihankkijan toimittamissa koneen rungon takaosan paineseinissä, joihin oli porattu ylimääräisiä reikiä.

Joulukuu 2023: Boeing ilmoitti lentoyhtiöille, että kaikkien 737 MAX -koneiden sivuperäsimet täytyy tarkistaa, koska niissä on mahdollisesti löysällä olevia pultteja.

Heijastusvaikutus toimituksiin

Boeingin vaikeudet ovat heijastuneet lentokoneiden tilausten ja toimitusten määrissä, joissa eurooppalainen Airbus on lentänyt kirkkaasti ohitse Boeingin taantuessa.

Brittiläisen Flight International -lehden laskelmien mukaan eurooppalainen Airbus -konsortio nokitti yhdysvaltalaisen Boeingin jo viitenä peräkkäisenä vuotena toimittaen enemmän lentokoneita ja saaden enemmän tilauksia kuin sen arkkivihollinen yhdysvaltalainen Boeing.

Vuonna 2023 Boeing sai 1 314 tilausta, Airbus 2 094. Asiakkaille toimitetut lentokoneet viime vuonna: Boeing 528, Airbus 735. Tilauskanta vuoden 2023 lopussa: Boeing 5 626, Airbus 8 598 lentokonetta.

Lähteet: Flight International, The Seattle Times, Flight Safety Foundation/Aviation-safety network, Aero International, Lentoposti.fi, Yhdysvaltain kansallinen liikenneturvallisuuslautakunta NTSB (National Transportation Safety Board), wikipedia

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat