17.7.2025

BYD lanseeraa luksusmerkin Eurooppaan – tähtäimessä premium-markkinat

Kuva Moottorin arkisto
Yangwang U8 BYD Geneve

Kiinalainen sähköautojätti BYD on tuonut Euroopan markkinoille uuden premium-brändinsä Denzan. Milanossa Design Weekin yhteydessä järjestetyssä tilaisuudessa esiteltiin Denza Z9 GT -malli, joka haastaa saksalaiset luksusmerkit kuten BMW:n ja Mercedeksen.

BYD myi viime vuonna yli 4,2 miljoonaa ajoneuvoa maailmanlaajuisesti, joista yli 90 % Kiinassa. Denza, joka oli aiemmin 50:50-yhteisyritys Mercedeksen kanssa, on nyt täysin BYD:n omistuksessa. Brändin osuus konsernin kokonaismyynnistä oli toistaiseksi vaatimaton, hieman yli 3 %, mutta sen rooli on kasvussa.

– Denza toimii teknologisena edelläkävijänä koko konsernille. Se tuo markkinoille ominaisuuksia, jotka myöhemmin siirtyvät myös BYD:n muihin malleihin, kertoi BYD:n Euroopan erityisneuvonantaja Alfredo Altavilla.

Z9 GT ja D9 avaavat pelin

Ensimmäinen Euroopassa myyntiin tuleva Denza-malli on täyssähköinen Z9 GT -sporttifarmari, jonka teho yltää 1 000 hevosvoimaan. Malli saapuu markkinoille vuoden lopussa, ja sen rinnalle tulee vuonna 2026 hybridiversio. Hinta ylittää BYD:n nykyisen eurooppalaisen malliston kalleimman auton, jonka lähtöhinta on 72 000 euroa.

Denzan mallisto laajenee vielä tämän vuoden aikana D9-luksuspakettiautolla, ja tulevaisuudessa valikoimaan saattaa liittyä myös kaksi maastoautoa. Altavillan mukaan tavoitteena on rakentaa Denzasta täyden malliston premium-merkki, joka puhuttelee sekä perinteisiä luksusautojen ostajia että teknologiaorientoituneita nuorempia asiakkaita.

Euroopan tuotanto käynnistyy pian

Vaikka Denza-mallit valmistetaan toistaiseksi Kiinassa, BYD:n ensimmäinen eurooppalainen tehdas Unkarissa aloittaa tuotannon lokakuussa 2025. Toinen tehdas avataan Turkkiin maaliskuussa 2026. Kun molemmat tehtaat ovat täydessä toiminnassa, niiden yhteenlaskettu tuotantokapasiteetti on noin 500 000 autoa vuodessa.

BYD:n osuus Euroopan sähköautomarkkinoista oli viime vuonna 2,8 %, ja yhtiö pyrkii kasvattamaan jalansijaansa hybridimallien ja nyt myös luksussegmentin avulla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat