13.7.2025

BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa

Kuva Moottorin arkisto
BYD Sealion 7

BYD painii ylijäämävarastojen, laskevan kysynnän ja kotimarkkinoiden paineiden kanssa. Yhtiö on reagoinut hintakilpailulla ja vientipanostuksilla, mutta viranomaiset ja jälleenmyyjät ovat huolissaan tilanteen kestävyydestä.

Maailman suurin sähköautovalmistaja, kiinalainen BYD, kohtaa kasvavia haasteita kotimarkkinoillaan ja ulkomailla. Tuotanto jatkuu korkealla volyymilla, mutta kysyntä ei pysy perässä: yli 340 000 uutta ajoneuvoa oli toukokuun lopussa ilman ostajaa, kertoo saksalainen Handelsblatt. Varastot täyttyvät, jälleenmyyjät vetäytyvät ja viranomaiset varoittavat markkinoiden ylikuumenemisesta.

Vielä vuosi sitten BYD nousi otsikoihin ohitettuaan Teslan maailman suurimpana sähköautojen valmistajana. Nyt tilanne on kääntymässä: kasvuvauhti on hidastunut, ja myyntikanavat ovat paineessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kasvua, mutta vain nimellisesti

Kiinan sähköautomarkkinat kasvoivat hiljattain 45 prosenttia, mutta BYD:n myynti kasvoi samassa ajassa vain 5,5 prosenttia. Tämä on johtanut ylivarastointiin ja turhautumiseen jälleenmyyjien keskuudessa. Esimerkiksi Shandongin maakunnassa yli 20 BYD-myymälää on sulkenut ovensa.

Yhtiö on reagoinut kahdella tavalla: aggressiivisella hintapolitiikalla ja viennin kasvattamisella. Suositun Seagull-perusmallin hinta Kiinassa on painunut noin 6 800 euroon. Hintakilpailu on kuitenkin kiristänyt tilannetta entisestään ja saanut myös kilpailijat reagoimaan.

BYD:n perustaja Wang Chuanfu on asettanut tavoitteeksi viedä 800 000 ajoneuvoa ulkomaille vuoden 2025 aikana – lähes kaksinkertainen määrä nykyiseen verrattuna. Tätä tukemaan BYD on varustanut kuusi omaa rahtialusta.

Viennin toteuttamiseksi yhtiö on turvautunut toimiin, jotka ovat herättäneet viranomaisten huomion. Handelsblattin mukaan osa autoista rekisteröidään ensin lyhytaikaisesti Kiinassa ja sitten viedään käytettyinä, millä vältetään korkeammat tullit. Kiinan viranomaiset ovat kutsuneet tätä käytäntöä "noidankehäksi" ja ilmoittaneet aikovansa puuttua siihen.

Euroopassa haasteita – erityisesti yksityisasiakkaiden kanssa

Vaikka BYD on laajentanut näkyvyyttään Euroopassa, myynti yksityisasiakkaille on edelleen vaatimatonta. Saksassa rekisteröitiin toukokuussa vain 128 BYD-autoa yksityiskäyttöön, kertoo Dataforce. Toistaiseksi yhtiön merkittävin asiakassegmentti Euroopassa ovat olleet autovuokraamot.

Uusi Saksan maajohtaja Lars Bialkowski on ilmoittanut tavoitteekseen laajentaa jälleenmyyntiverkostoa 120 myyntipisteeseen. Entinen johtaja kommentoi suunnitelmia skeptisesti: "Se ei todellakaan tapahdu tänä vuonna."

Ristipaineessa kasvun ja ylikapasiteetin välillä

BYD:n nykytilanne tiivistyy monen ristiriidan ympärille: kasvutavoitteet, täyttyvät varastot, laskevat hinnat ja poliittinen huoli asettavat yhtiön vaikeaan asemaan. Samaan aikaan se pyrkii nopeaan laajentumiseen erityisesti Euroopan markkinoilla, kuten Suomessa, missä Veho aloittaa brändin myynnin ja huollon elokuussa.

Tällä hetkellä on epäselvää, onnistuuko BYD vakauttamaan kysyntää tuotantotasoa vastaavaksi. Yhtiön globaali asema on yhä vahva, mutta kotimarkkinoiden ylikuumeneminen ja viennin epävakaus saattavat testata sähköjätin kantokykyä seuraavien kuukausien aikana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat