26.1.2024

Caravan 2024: Rapido M96 Scandinavian Exclusive – Painonhallinta ratkaisevassa osassa

Sen saa juuri ja juuri rekisteröityä B-kortilla ajettavaksi, mutta hyötykuorma jää silloin pieneksi. C-kortilliseksi rekisteröitynä kantavuus nousee yli tuhanteen kiloon.

7,5-metrinen integroitu matkailuauto neljän hengen makuutiloilla sekä hyvillä varusteilla, ja silti B-kortilla ajettava. Rapido M96:lla se on mahdollista, mutta silloin hyötykuorma jää vain 325 kilogrammaan, jotta 3500 kilon painoraja ei ylity. Siksi toisena vaihtoehtona onkin korottaa kokonaispaino 4500 kilogrammaan, jolloin yli tuhannen kilon kantavuus antaa uusia ulottuvuuksia mukaan otettavan tavaramäärän suhteen, ja myös takatallin käytölle.

Takatalli on maksimimitassaan, kun sen yläpuolella oleva saarekevuode nostetaan yläasentoonsa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Runsas määrä vaihtoehtoja tuo valinnanvaikeutta.

Sinällään kuorma-autoksi rekisteröinti ei tuo muuten lisäkuluja, mutta Heavy-alustan lisähinta on 2580 euroa ja jos samalla valitsee 150-hevosvoimaisen Mercedes-tekniikan sijaan 20 hevosvoimaa tehokkaamman vaihtoehdon, nostaa se hintaa vielä 3620 eurolla. Automaattivaihteiston valinta nostaa hintaa vielä tästäkin 2890 eurolla. Messuilla esillä olleeseen autoon oli valittu kaikki edellä mainitut. Rapidon ostajalle on olemassa toinenkin, selvästi edullisempi vaihtoehto. Fiat-alustaisena samalla korilla ja täsmälleen samalla pohjaratkaisulla mutta hieman edullisemmilla sisustusmateriaaleilla oleva 896F on sen verran kevyempi, että 3500 kilogramman kokonaispainolla hyötykuormaksi tulee 400 kilogrammaa. Lisäksi Fiat-vaihtoehto on 40 000 euroa edullisempi.

Varustelu nostaa hinnan yli 160 000 euroon

Messuilla esillä ollut Mercedes-pohjainen Al-Ko -alustalle rakennettu ja 4500 kilon kokonaispainolle rekisteröity Rapido M96 maksaa kattavasti lisävarusteltuna 163 720 euroa. Pöytäryhmän ympärillä on tilaa viidelle ja nukkumapaikat neljälle hengelle. Kaksoispohjarakenteen ansiosta lattia on täysin tasainen, ja pääsy kaksoispohjaan onnistuu sekä sisältä että ulkoa. Lisävarusteena siihen on asennettu  nestekiertoinen Alde Comfort Plus Arctic -lämmitysjärjestelmä (+4790 €) täydennettynä asuinosan nestekiertoisella lattialämmityksellä (+700 €) Muita lisävarusteita autossa on mm. alumiinivanteet, ilmastointiautomatiikka, nahkaverhoilu, grillillä varustettu uuni sekä ohjaamon ikkunoiden kaksoislasitus. Hinnan lisäksi lisävarusteet nostavat luonnollisesti myös auton omamassaa ja pienentävät näin hyötykuormaa.

Saarekevuoden auton peräosassa. Sivuilla on vaatekaapit ja molemmin puolin on todella reilunkokoiset yöpöytätasot.

Auton perällä olevassa makuuhuoneessa on saarekevuode ja sen molemmin puolin sekä vaatekaapit että kookkaat yöpöytätasot. Vaatekaapit on saranoitu sängyn puolelta, eli niiden käyttö onnistuu käytännössä vain sängyn vieressä seisten. Saarekevuoteessa on sähkötoiminen 30 senttimetrin korkeussäätö, ja yläasennossa sen alla oleva takatalli on maksimimitassaan, jolloin siellä onnistuu esimerkiksi polkupyörien tai muiden tilaa vievien tarvikkeiden kuljetus. WC ja suihku ovat erilliset, käytävän eri puolille heti makuutilan etupuolelle sijoitettuna.

Erilainen pohjaratkaisu tuo väljyyttä

Oleskelutilassa ei ole perinteistä L-mallista sohvaryhmää, vaan molemmilla seinustoilla on auton pituussuuntainen sohva. Kun sohvaryhmän ja sen takana olevan keittiön välistä vielä puuttuu yhtä perinteinen seinäke, niin tilavaikutelma on erittäin avara. Myös kulku kuljettajan ja matkustajan istuimilta taaksepäin on tilavaa ja sujuvaa.

Raikasvesisäiliön koko on 130 litraa ja parikymmentä litraa pienempi harmaavesisäiliö on lämmitetty. Takatallista löytyy ulkosuihku kuumalla ja kylmällä vedellä. Navigointi- ja peruutuskamerajärjestelmät kuuluvat varustukseen, samoin avaimeton käynnistys ja sivutuuliavustin.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat