26.6.2019 Ajoneuvot Coupesta crossoveriksi: Ford Puman paluu kertoo automuotien vaihtelusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford kehuu uutta Pumaa vietteleväksi, ja tavaratilasta löytää MegaBoxin. Muistatko vielä Ford Puman? Sen 1990-luvulla myydyn Fiesta-pohjaisen pikkusportin, joka keräsi runsaasti kehuja hauskasta ajettavuudesta. Ulkonäkökin oli aika makea.Nyt Puma on palannut. Ja kuten Ford jo kevään tekniikkapäivillä vihjasi, ovat coupe-linjat vaihtuneet pieneksi crossoveriksi.Ulkonäkö saa Fordilta erityisesti kehuja: Pumaa ylistetään vietteleväksi, urheilulliseksi ja atleettiseksi, tyrmääväksi, "muotoiluidentiteetiltään karismaattiseksi", päitä kääntäväksi, kattolinjaltaan dramaattiseksi, pinnaltaan sensuaaliseksi ja aerodynaamiseksi.Ulkonäkö herätti Moottorin toimituksessa runsaasti keskustelua, ja kuvailipa eräs lähipiiriin kuuluva auton näyttävän "Legon päälle istuneelta Fiestalta". Makuasioita, niistähän on aina kiva kiistellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksinkertaiset keksinnöt ovat parhaitaTavaratilassa on ehkä ulkonäköä enemmän katetta lupauksille: Ford kertoo tehneensä välipohjan alle 80-litraisen muovikaukalon, joka on vielä varustettu pohjatulpalla helppoa puhdistusta varten. 305 milliä syvää kaukaloa voi käyttää myös poikkeuksellisten korkeiden tavaroiden kuljettamiseen ja tukemiseen. Järjestelmälle on kehitetty nimi: MegaBox. Siis ihan oikeasti. Tavaratilan kokonaiskooksi kerrotaan 456 litraa, ja tavaratilan luukkuun tarjotaan handsfree-avausta.KevythybridiäPuman moottorivalikoiman kohokohdat ovat Fordin EcoBoost-moottorin BISG-kevythybridiversioita. 11,5 kilowatin eli reilun 15 hevosvoiman sähkömoottori antaa lisäpotkua ja kerää energiaa talteen 48-voltin litiumioniakkuun. Sähkömoottori on asennettu laturin paikalle, eli se toimii apulaitehihnalla. Suurin vääntömomenttilisä on 50 newtonmetriä. BISG-vaihtoehto on tarjolla litraisen kolmisylinterisen 125- ja 155-hevosvoimaisissa versioissa.MegaBox toiminnassa.125-hevosvoimaisen kerrotaan liikkuvan WLTP-syklissä 5,4 litralla ja 124 g/km päästöillä, kun 155-hevosvoimaisen arvot ovat 5,6 l/100km ja 127 g/km.Tarjolle tulee myös hybriditön 125-hevosvoimainen versio samasta moottorista, jonka arvot ovat 131 g/km ja 5,8 l/100km. Myös dieselvaihtoehtoja tarjotaan, ja myöhemmin kuusivaihteisen manuaalin rinnalle tarjotaan seitsenvaihteista kaksoiskytkinlaatikkoa.Ford kuvailee Fiestaan perustuvan auton ajettavuutta luokkansa johtavaksi. Takajousitus saa jäykemmän yhdystukiakselin, iskunvaimentimia on kasvatettu, puslia jäykistetty ja iskunvaimentimien yläpäitä hienosäädetty. Muutoksilla on vähennetty kitkaa ja jämäköitetty käytöstä.Ford korostaa myös auton teknologiapuolta. Tarjolla on runsas joukko nykyaikaisia ajoavustimia, älypuhelinpeilausta ja langatonta latausta. Osaapa Puma varoittaa tulevistakin vaaroista, kiitos nettiyhteyden ja Here-karttapalvelun. Mukavuuspuolelle tarjotaan hierovaa selkänojaa etuistuimiin, ja kehuu Ford digitaalimittariston väritoistoakin.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle