23.2.2018 Liikenne Dieselautot välituomiolla Saksassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalainen tuomioistuin päättää ensi viikolla, miten etenee aie eniten saastuttavien dieselautojen ajokielloista kaupunkikeskustoissa. Liittovaltion tuomioistuimessa Saksassa on ensi viikolla käsillä merkittävä päätös, joka koskee saastuttavimpien vanhempien dieselautojen mahdollisia käyttökieltoja kaupunkikeskustoissa. Taustalla on kaupunkien ilmanlaadun varjelu.Stuttgartin ja Düsseldorfin kaupungit ovat vieneet asian eteenpäin korkeampaan oikeusasteeseen, kun paikalliset tuomioistuimet olivat aiemmassa päätöksessään sallineet, että suuripäästöisimpien dieselautojen käyttöä voitaisiin rajoittaa kaupunkialueella.Mahdolliset ajorajoitukset eivät koskisi uudempia dieselautomalleja, jotka täyttävät Euro6-päästörajan. Tämä raja uusille myytäville autoille tuli käyttöön syyskuussa 2015.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäätös siirtyi ensi viikolleOikeuden päätöksen mahdollisista ajokieltojen sallimisista piti tulla jo tällä viikolla, mutta päätös siirtyi ensi viikon tiistaille.Oikeuden päätös koskee tässä vaiheessa Stuttgartin ja Düsseldorfin kaupunkeja, mutta sillä on merkittävä ennakkotapauksen luonne. Jos oikeus päätyy ajokieltojen sallimiseen, jättää sekin päätös kaupungeille kuitenkin omaa valtaa lopulta päättää, rajoittavatko ne dieselautojen käyttöä alueellaan.Koskee 15 miljoonaa autoaMikäli Saksassa päädytään kieltämään saastuttavimpien dieselautojen käyttö suurten kaupunkien keskusta-alueilla, tulee näiden automallien jälleenmyyntiarvo laskemaan.Asioista yleensä hyvin perillä olevan Automotive News Europe -sivuston arvion mukaan jälleenmyyntiarvon lasku koskee Euroopan suurimmassa automaassa noin 15 miljoonaa autoa – ja niiden omistajien kukkaroa.Päästöjä voidaan vähentää jälkikäteenSaksan autoliitto ADAC on arvioinut, että vanhojen dieselautojen päästöjä pystytään suitsimaan jälkikäteen tehtävin teknisin muutostöin, mutta se tulee kalliiksi. ADACin arvion mukaan muutostyöt yhtä Euro5-dieselautoa kohti ovat 1 400–3 300 euroa.Näiden muutostöiden ansiosta haitallisten päästöjen määrä voidaan arviolta vähentää jopa 70 prosenttia. Terveydelle haitallisimpia ovat pienhiukkas- ja typpidioksidipäästöt.Iso kysymys jälkikäteisiin muutostöihin liittyen on, kauanko kestää, että asennustyöt saadaan läpivietyä valtavalle määrälle autoja.Yli 19 miljoonan jäsenen ADAC on Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö ja Autoliiton sisarjärjestö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuoleman suudelma?Evercore ISI -analyysiyritys arvioi Automotive News Europen uutisessa, että ajokieltoihin johtava oikeusistuimen päätös olisi kuoleman suudelma dieselmallien tulevaisuudelle.Oikeudessa tullaan arvioimaan myös sitä, onko mahdollinen ajokielto ylipäätään juridisesti toteutettavissa vai kajotaanko siinä liiaksi ihmisten liikkumisvapauteen. Jos ajokieltoihin päädytään, asiasta nousee Saksassa takuuvarmasti suuri poru, jolla on merkittäviä poliittisia ulottuvuuksia ja työllisyysvaikutuksia. Vahva autoteollisuus on Saksassa merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja, kuten myös autoteollisuudessa työskenteleviä edustava ammattiliittokenttä.Lähde: Automotive News Europe, ADACv Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen