23.2.2018 Liikenne Dieselautot välituomiolla Saksassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalainen tuomioistuin päättää ensi viikolla, miten etenee aie eniten saastuttavien dieselautojen ajokielloista kaupunkikeskustoissa. Liittovaltion tuomioistuimessa Saksassa on ensi viikolla käsillä merkittävä päätös, joka koskee saastuttavimpien vanhempien dieselautojen mahdollisia käyttökieltoja kaupunkikeskustoissa. Taustalla on kaupunkien ilmanlaadun varjelu.Stuttgartin ja Düsseldorfin kaupungit ovat vieneet asian eteenpäin korkeampaan oikeusasteeseen, kun paikalliset tuomioistuimet olivat aiemmassa päätöksessään sallineet, että suuripäästöisimpien dieselautojen käyttöä voitaisiin rajoittaa kaupunkialueella.Mahdolliset ajorajoitukset eivät koskisi uudempia dieselautomalleja, jotka täyttävät Euro6-päästörajan. Tämä raja uusille myytäville autoille tuli käyttöön syyskuussa 2015.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäätös siirtyi ensi viikolleOikeuden päätöksen mahdollisista ajokieltojen sallimisista piti tulla jo tällä viikolla, mutta päätös siirtyi ensi viikon tiistaille.Oikeuden päätös koskee tässä vaiheessa Stuttgartin ja Düsseldorfin kaupunkeja, mutta sillä on merkittävä ennakkotapauksen luonne. Jos oikeus päätyy ajokieltojen sallimiseen, jättää sekin päätös kaupungeille kuitenkin omaa valtaa lopulta päättää, rajoittavatko ne dieselautojen käyttöä alueellaan.Koskee 15 miljoonaa autoaMikäli Saksassa päädytään kieltämään saastuttavimpien dieselautojen käyttö suurten kaupunkien keskusta-alueilla, tulee näiden automallien jälleenmyyntiarvo laskemaan.Asioista yleensä hyvin perillä olevan Automotive News Europe -sivuston arvion mukaan jälleenmyyntiarvon lasku koskee Euroopan suurimmassa automaassa noin 15 miljoonaa autoa – ja niiden omistajien kukkaroa.Päästöjä voidaan vähentää jälkikäteenSaksan autoliitto ADAC on arvioinut, että vanhojen dieselautojen päästöjä pystytään suitsimaan jälkikäteen tehtävin teknisin muutostöin, mutta se tulee kalliiksi. ADACin arvion mukaan muutostyöt yhtä Euro5-dieselautoa kohti ovat 1 400–3 300 euroa.Näiden muutostöiden ansiosta haitallisten päästöjen määrä voidaan arviolta vähentää jopa 70 prosenttia. Terveydelle haitallisimpia ovat pienhiukkas- ja typpidioksidipäästöt.Iso kysymys jälkikäteisiin muutostöihin liittyen on, kauanko kestää, että asennustyöt saadaan läpivietyä valtavalle määrälle autoja.Yli 19 miljoonan jäsenen ADAC on Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö ja Autoliiton sisarjärjestö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuoleman suudelma?Evercore ISI -analyysiyritys arvioi Automotive News Europen uutisessa, että ajokieltoihin johtava oikeusistuimen päätös olisi kuoleman suudelma dieselmallien tulevaisuudelle.Oikeudessa tullaan arvioimaan myös sitä, onko mahdollinen ajokielto ylipäätään juridisesti toteutettavissa vai kajotaanko siinä liiaksi ihmisten liikkumisvapauteen. Jos ajokieltoihin päädytään, asiasta nousee Saksassa takuuvarmasti suuri poru, jolla on merkittäviä poliittisia ulottuvuuksia ja työllisyysvaikutuksia. Vahva autoteollisuus on Saksassa merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja, kuten myös autoteollisuudessa työskenteleviä edustava ammattiliittokenttä.Lähde: Automotive News Europe, ADACv Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster