23.2.2018 Liikenne Dieselautot välituomiolla Saksassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalainen tuomioistuin päättää ensi viikolla, miten etenee aie eniten saastuttavien dieselautojen ajokielloista kaupunkikeskustoissa. Liittovaltion tuomioistuimessa Saksassa on ensi viikolla käsillä merkittävä päätös, joka koskee saastuttavimpien vanhempien dieselautojen mahdollisia käyttökieltoja kaupunkikeskustoissa. Taustalla on kaupunkien ilmanlaadun varjelu.Stuttgartin ja Düsseldorfin kaupungit ovat vieneet asian eteenpäin korkeampaan oikeusasteeseen, kun paikalliset tuomioistuimet olivat aiemmassa päätöksessään sallineet, että suuripäästöisimpien dieselautojen käyttöä voitaisiin rajoittaa kaupunkialueella.Mahdolliset ajorajoitukset eivät koskisi uudempia dieselautomalleja, jotka täyttävät Euro6-päästörajan. Tämä raja uusille myytäville autoille tuli käyttöön syyskuussa 2015.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäätös siirtyi ensi viikolleOikeuden päätöksen mahdollisista ajokieltojen sallimisista piti tulla jo tällä viikolla, mutta päätös siirtyi ensi viikon tiistaille.Oikeuden päätös koskee tässä vaiheessa Stuttgartin ja Düsseldorfin kaupunkeja, mutta sillä on merkittävä ennakkotapauksen luonne. Jos oikeus päätyy ajokieltojen sallimiseen, jättää sekin päätös kaupungeille kuitenkin omaa valtaa lopulta päättää, rajoittavatko ne dieselautojen käyttöä alueellaan.Koskee 15 miljoonaa autoaMikäli Saksassa päädytään kieltämään saastuttavimpien dieselautojen käyttö suurten kaupunkien keskusta-alueilla, tulee näiden automallien jälleenmyyntiarvo laskemaan.Asioista yleensä hyvin perillä olevan Automotive News Europe -sivuston arvion mukaan jälleenmyyntiarvon lasku koskee Euroopan suurimmassa automaassa noin 15 miljoonaa autoa – ja niiden omistajien kukkaroa.Päästöjä voidaan vähentää jälkikäteenSaksan autoliitto ADAC on arvioinut, että vanhojen dieselautojen päästöjä pystytään suitsimaan jälkikäteen tehtävin teknisin muutostöin, mutta se tulee kalliiksi. ADACin arvion mukaan muutostyöt yhtä Euro5-dieselautoa kohti ovat 1 400–3 300 euroa.Näiden muutostöiden ansiosta haitallisten päästöjen määrä voidaan arviolta vähentää jopa 70 prosenttia. Terveydelle haitallisimpia ovat pienhiukkas- ja typpidioksidipäästöt.Iso kysymys jälkikäteisiin muutostöihin liittyen on, kauanko kestää, että asennustyöt saadaan läpivietyä valtavalle määrälle autoja.Yli 19 miljoonan jäsenen ADAC on Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö ja Autoliiton sisarjärjestö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuoleman suudelma?Evercore ISI -analyysiyritys arvioi Automotive News Europen uutisessa, että ajokieltoihin johtava oikeusistuimen päätös olisi kuoleman suudelma dieselmallien tulevaisuudelle.Oikeudessa tullaan arvioimaan myös sitä, onko mahdollinen ajokielto ylipäätään juridisesti toteutettavissa vai kajotaanko siinä liiaksi ihmisten liikkumisvapauteen. Jos ajokieltoihin päädytään, asiasta nousee Saksassa takuuvarmasti suuri poru, jolla on merkittäviä poliittisia ulottuvuuksia ja työllisyysvaikutuksia. Vahva autoteollisuus on Saksassa merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja, kuten myös autoteollisuudessa työskenteleviä edustava ammattiliittokenttä.Lähde: Automotive News Europe, ADACv Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon