23.2.2018

Dieselautot välituomiolla Saksassa

Päästöt

Saksalainen tuomioistuin päättää ensi viikolla, miten etenee aie eniten saastuttavien dieselautojen ajokielloista kaupunkikeskustoissa.

Liittovaltion tuomioistuimessa Saksassa on ensi viikolla käsillä merkittävä päätös, joka koskee saastuttavimpien vanhempien dieselautojen mahdollisia käyttökieltoja kaupunkikeskustoissa. Taustalla on kaupunkien ilmanlaadun varjelu.

Stuttgartin ja Düsseldorfin kaupungit ovat vieneet asian eteenpäin korkeampaan oikeusasteeseen, kun paikalliset tuomioistuimet olivat aiemmassa päätöksessään sallineet, että suuripäästöisimpien dieselautojen käyttöä voitaisiin rajoittaa kaupunkialueella.

Mahdolliset ajorajoitukset eivät koskisi uudempia dieselautomalleja, jotka täyttävät Euro6-päästörajan. Tämä raja uusille myytäville autoille tuli käyttöön syyskuussa 2015.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päätös siirtyi ensi viikolle

Oikeuden päätöksen mahdollisista ajokieltojen sallimisista piti tulla jo tällä viikolla, mutta päätös siirtyi ensi viikon tiistaille.

Oikeuden päätös koskee tässä vaiheessa Stuttgartin ja Düsseldorfin kaupunkeja, mutta sillä on merkittävä ennakkotapauksen luonne. Jos oikeus päätyy ajokieltojen sallimiseen, jättää sekin päätös kaupungeille kuitenkin omaa valtaa lopulta päättää, rajoittavatko ne dieselautojen käyttöä alueellaan.

Koskee 15 miljoonaa autoa

Mikäli Saksassa päädytään kieltämään saastuttavimpien dieselautojen käyttö suurten kaupunkien keskusta-alueilla, tulee näiden automallien jälleenmyyntiarvo laskemaan.

Asioista yleensä hyvin perillä olevan Automotive News Europe -sivuston arvion mukaan jälleenmyyntiarvon lasku koskee Euroopan suurimmassa automaassa noin 15 miljoonaa autoa – ja niiden omistajien kukkaroa.

Päästöjä voidaan vähentää jälkikäteen

Saksan autoliitto ADAC on arvioinut, että vanhojen dieselautojen päästöjä pystytään suitsimaan jälkikäteen tehtävin teknisin muutostöin, mutta se tulee kalliiksi. ADACin arvion mukaan muutostyöt yhtä Euro5-dieselautoa kohti ovat 1 400–3 300 euroa.

Näiden muutostöiden ansiosta haitallisten päästöjen määrä voidaan arviolta vähentää jopa 70 prosenttia. Terveydelle haitallisimpia ovat pienhiukkas- ja typpidioksidipäästöt.

Iso kysymys jälkikäteisiin muutostöihin liittyen on, kauanko kestää, että asennustyöt saadaan läpivietyä valtavalle määrälle autoja.

Yli 19 miljoonan jäsenen ADAC on Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö ja Autoliiton sisarjärjestö.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuoleman suudelma?

Evercore ISI -analyysiyritys arvioi Automotive News Europen uutisessa, että ajokieltoihin johtava oikeusistuimen päätös olisi kuoleman suudelma dieselmallien tulevaisuudelle.

Oikeudessa tullaan arvioimaan myös sitä, onko mahdollinen ajokielto ylipäätään juridisesti toteutettavissa vai kajotaanko siinä liiaksi ihmisten liikkumisvapauteen. Jos ajokieltoihin päädytään, asiasta nousee Saksassa takuuvarmasti suuri poru, jolla on merkittäviä poliittisia ulottuvuuksia ja työllisyysvaikutuksia. Vahva autoteollisuus on Saksassa merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja, kuten myös autoteollisuudessa työskenteleviä edustava ammattiliittokenttä.

Lähde: Automotive News Europe, ADACv

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat