14.2.2023 Liikenne Digitaalinen kulunvalvonta lisää nykyratojen välityskykyä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Junaratojen käyttö tehostuu: uusi digitaalinen ETCS-kulunvalvontajärjestelmä lisää nykyratojen kapasiteettia jopa 30 prosenttia. Nykyisillä junaradoillakin voidaan tulevaisuudessa tehostaa liikennettä, koska lähivuosina otetaan käyttöön uusi, ajanmukainen euroopanlaajuinen ETCS-kulunvalvontajärjestelmä, joka korvaa nykyisen JKV-kulunvalvontajärjestelmän.Tuleva järjestelmä on eurooppalaiseen rautatieliikenteen hallintaan (ERTMS, European RailTraffic Management System) perustuva junakulunvalvontajärjestelmä ETCS (European Train Control System). ETCS:n ansiosta raiteille saadaan kapasiteettia lisää jopa yli 30 prosenttia raiteita yhtään lisäämättä.Junamatkustuksen määriä tulevina vuosikymmeninä on haastava arvioida, sillä esimerkiksi etä- ja hybridityön yleistyminen koronakauden jälkeen vähentää monien matkoja työpaikoille sellaisilla toimialoilla, joissa on mahdollista tehdä työtä pääasiallisesti kotona tai vapaa-ajan asunnolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näkökulma: Liikenne kehittyy vähäpäästöisemmäksi Kun suunnitellut oikoradat valmistuisivat vasta 2030-luvulla, maantieliikenteen ja ilmaliikenteen päästöt ovat merkittävästi nykyistä vähäisemmät. Kaukojuna on erittäin energiatehokas ja vähäpäästöinen liikennemuoto olemassa olevilla radoilla. Vertailussa tulevaisuuteen on otettava huomioon, että myös maantie- ja lentoliikenne ovat nopeasti kehittymässä entistä vähäpäästöisemmiksi. Kumipyöräliikenteen kevyessä kalustossa (henkilö- ja pakettiautot) ja paikallisliikenteessä bussit ja jakeluautot tulevat yhä suuremmassa määrin olemaan akkusähkökäyttöisiä. Vaihtoehtoiset polttoaineet tulevat vähentämään raskaan autokaluston päästöjä, esimerkiksi uusiutuva diesel, biokaasu ja ennen muuta vety ja sen johdannaiset eli vähäpäästöisen sähkön avulla tehdyt polttoaineet. Alueellisen liikenteen pienehköjen lentokoneiden käyttövoimaksi tulee akkusähkö, isompiin lentokoneisiin ensin uusiutuva kerosiini ja sitten vety tai sen johdannaiset. Sähköistyvä ja entistä vähäpäästöisempi lentoliikenne tulee kiireisille liikematkustajille kotimaan junamatkojen vaihtoehdoksi. Yli 300 kilometrin matkoilla kiireinen liikematkustaja käyttää mieluiten lentokonetta, etenkin kansainväliselle jatkolennolle Helsinki-Vantaalle matkustaessaan. Tunnin junista ei ole kiireiselle matkustajalle suurtakaan etua. Lentoasemainfra on jo olemassa, tarvitaan vain latauspisteet. Uusien ratahankkeiden suunnittelua kannattaisi lykätä vuosikymmeniä paremman talouden ajankohtaan ja miettiä niiden linjausta uudelleen. Uudet radat saattavat olla tarpeellisia taloustilanteen salliessa vuosikymmenten kuluttua, kun mahdollisesta Länsi-Euroopan 1 435 mm raideleveyteen siirtymisestä nykyisestä 1 524 mm:stä tehdään päätöksiä. Timo Turkula Teksti ja kuvituskuvat: Timo Turkula Lähteet: Valtioneuvosto: Kohti digitaalista ja älykästä rautatieliikennettä, Digirata-valmisteluvaiheen loppuraportti, Väylävirasto: Digirata-hankea:1:{i:0;s:6:"129236";} Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen