14.2.2023 Liikenne Digitaalinen kulunvalvonta lisää nykyratojen välityskykyä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Junaratojen käyttö tehostuu: uusi digitaalinen ETCS-kulunvalvontajärjestelmä lisää nykyratojen kapasiteettia jopa 30 prosenttia. Nykyisillä junaradoillakin voidaan tulevaisuudessa tehostaa liikennettä, koska lähivuosina otetaan käyttöön uusi, ajanmukainen euroopanlaajuinen ETCS-kulunvalvontajärjestelmä, joka korvaa nykyisen JKV-kulunvalvontajärjestelmän.Tuleva järjestelmä on eurooppalaiseen rautatieliikenteen hallintaan (ERTMS, European RailTraffic Management System) perustuva junakulunvalvontajärjestelmä ETCS (European Train Control System). ETCS:n ansiosta raiteille saadaan kapasiteettia lisää jopa yli 30 prosenttia raiteita yhtään lisäämättä.Junamatkustuksen määriä tulevina vuosikymmeninä on haastava arvioida, sillä esimerkiksi etä- ja hybridityön yleistyminen koronakauden jälkeen vähentää monien matkoja työpaikoille sellaisilla toimialoilla, joissa on mahdollista tehdä työtä pääasiallisesti kotona tai vapaa-ajan asunnolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näkökulma: Liikenne kehittyy vähäpäästöisemmäksi Kun suunnitellut oikoradat valmistuisivat vasta 2030-luvulla, maantieliikenteen ja ilmaliikenteen päästöt ovat merkittävästi nykyistä vähäisemmät. Kaukojuna on erittäin energiatehokas ja vähäpäästöinen liikennemuoto olemassa olevilla radoilla. Vertailussa tulevaisuuteen on otettava huomioon, että myös maantie- ja lentoliikenne ovat nopeasti kehittymässä entistä vähäpäästöisemmiksi. Kumipyöräliikenteen kevyessä kalustossa (henkilö- ja pakettiautot) ja paikallisliikenteessä bussit ja jakeluautot tulevat yhä suuremmassa määrin olemaan akkusähkökäyttöisiä. Vaihtoehtoiset polttoaineet tulevat vähentämään raskaan autokaluston päästöjä, esimerkiksi uusiutuva diesel, biokaasu ja ennen muuta vety ja sen johdannaiset eli vähäpäästöisen sähkön avulla tehdyt polttoaineet. Alueellisen liikenteen pienehköjen lentokoneiden käyttövoimaksi tulee akkusähkö, isompiin lentokoneisiin ensin uusiutuva kerosiini ja sitten vety tai sen johdannaiset. Sähköistyvä ja entistä vähäpäästöisempi lentoliikenne tulee kiireisille liikematkustajille kotimaan junamatkojen vaihtoehdoksi. Yli 300 kilometrin matkoilla kiireinen liikematkustaja käyttää mieluiten lentokonetta, etenkin kansainväliselle jatkolennolle Helsinki-Vantaalle matkustaessaan. Tunnin junista ei ole kiireiselle matkustajalle suurtakaan etua. Lentoasemainfra on jo olemassa, tarvitaan vain latauspisteet. Uusien ratahankkeiden suunnittelua kannattaisi lykätä vuosikymmeniä paremman talouden ajankohtaan ja miettiä niiden linjausta uudelleen. Uudet radat saattavat olla tarpeellisia taloustilanteen salliessa vuosikymmenten kuluttua, kun mahdollisesta Länsi-Euroopan 1 435 mm raideleveyteen siirtymisestä nykyisestä 1 524 mm:stä tehdään päätöksiä. Timo Turkula Teksti ja kuvituskuvat: Timo Turkula Lähteet: Valtioneuvosto: Kohti digitaalista ja älykästä rautatieliikennettä, Digirata-valmisteluvaiheen loppuraportti, Väylävirasto: Digirata-hankea:1:{i:0;s:6:"129236";} Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster