13.12.2016 Liikenne Ford tutki: somepäivitykset eivät kerro todellista näkemystä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford kerää vuotuiseen trendiraporttiinsa näkemyksiä teknologiasta, taloudesta, ympäristöstä ja politiikasta. Samalla selviää selvittää miten sosiaaliset muutokset vaikuttavat kuluttajiin, brändeihin ja autoteollisuuteen. Fordin viides trendiraportti ruotii mikrotrendejä ja pöyhii esiin muun muassa sosiaalisten muutosten vaikutuksia kuluttajien näkemyksiin ja käyttäytymiseen. Ford kertoo keräävänsä vuotuiseen trendiraporttiinsa näkemyksiä teknologiasta, taloudesta, ympäristöstä ja politiikasta. Havaintojen perusteella voidaan arvioida, miten luottamus, suhteet, teknologia ja innovaatiot ovat valjastettavissa luomaan kuluttajalle lisäarvoa tuottavia tuotteita, kuten ajoneuvoja ja palveluja. Tuoreimman raportin mukaan kuluttajat pohtivat ja arvioivat prioriteettejaan aiempaa tarkemmin. Muutokset antavat osviittaa siitä, miten kuluttajat muun muassa määrittelevät vaurauden, arvostavat aineellista omistamista ja käyttävät aikaansa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Somepäivitykset eivät kerro totuutta Kaksi kolmasosaa tutkimukseen osallistuneista aikuisista kertoo faktoihin perustuvan tiedon löytämisen olevan vaikeampaa kuin koskaan ennen. Kaikki faktoja arvostavat eivät silti kanna omaa korttaan kekoon totuuden osalta. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa vain vain noin puolet vastaajista kertoo päivitystensä olevan sitä mitä he todella ajattelevat. Hajonta on suurta, sillä kiinalaisista vastaajista 83 prosenttia kertoo päivitystensä olevan totuudemukaisia omien ajatustensa kanssa. Briteistä samaa sanoo vain 39 prosenttia. Sosiaalista mediaa pidetään yleisesti vahvana mielipidevaikuttamisen kanavana, joten on vähintäänkin mielenkiintoista, että jaetuista päivityksistä suuri osa ei todellisuudessa edustakaan jakajansa todellista näkemystä, ainakaan Fordin tutkimuksen perusteella. Kiinnostavaa on myös se, että vaihtoehtojen runsaus ja ristiriitainen informaatio yhdistettynä markkinoiden epävarmuuteen aiheuttaa kuluttajissa epävarmuutta ja sitoutumishaluttomuutta. Myös kärsivällisyys on huventunut. Jopa 69 prosenttia 18-29 -vuotiaista vastaajista myöntää kärsimättömyytensä lisääntyneen. Lehdistön ja muun median rooli totuuden kertojana on muuttunut kuluttajien silmissä mielipiteiden esittäjän suuntaan. Peräti 80 prosenttia vastaajista kokee saavansa puolueettoman uutisoinnin sijaan eteensä mielipiteiden värittämää kerrontaa. 77 prosenttia kokee löytävänsä netistä toistuvasti ristiriitaista tietoa itseään kiinnostavista aihealueista. Omistamisen sijaan kokeillaan Omistamisen sijaan muun muassa kokeileminen koetaan tärkeänä. Maailmanlaajuisen trendin mukaan kuluttajat iloitsevat vähemmästä ja käyttävät palvelumalleja, jotka eivät edellytä omistamista. Tämä havainto on linjassa muun muassa jakamistalouden ja vaihtoehtoisten omistamistapojen yleistymisen kanssa. Jakamistalouden eri muotojen myötä 47 prosenttia 18-29 -vuotiaista vastaajista kertoo välttyvänsä sitoumuksilta suurten hankintojen suhteen. Auto laskettanee yhdeksi näistä. Ostotapahtuman jälkeen peräti 60 prosenttia nuorista vastaajista potee eräänlaista ostoskrapulaa. Olisiko pitänyt etsiä vielä parempaa hintaa, tai parempaa tuotetta? Tarve pähkäilyyn vähentyy iän karttuessa. Yli 45-vuotiaista vain noin kolmannes kokee tarvetta vastaavaan pohdintaan. Kuluttajakentällä tapahtuvan muutoksen tahtia ja laajutta pidetään kiivaana. Kun asenteet ja arvot muuttuvat, muuttuu myös kuluttajien käytös. Tässä tilanteessa menestystä mieliviltä brändeiltä vaaditaan entistä enemmän läpinäkyvyyttä ja totuudenmukaisuutta, Ford toteaa. Yksilötasolta suurempaan suuntaan Tutkimuksen mukaan menestyvien yritysten on toimittava sekä yksilöitä että yhteiskuntaa hyödyttävällä tavalla. Kuluttajat pitävät yhä enenevässä määrin itseään ja kanssaeläjiään vastuullisina siitä, että he tekevät oikeita päätöksiä myös yhteiskunnallisesta näkökulmasta. 47 prosenttia vastaajista uskoo juuri kuluttajien valinnoilla olevan merkitystä yhteiskunnassa tapahtuvien positiivisten muutosten kannalta. Menestyksen mittarina onnellisuus on kovemmassa huudossa kuin perinteinen varallisuus. Varallisuuden näyttämistä pidetään lähinnä ärsyttävänä. Sen hyväksyy ikäluokasta riippuen noin kolmannes tai alle. Nihkeimmin "blingblingiin" suhtautuvat yli 45-vuotiaat. Yli 80 prosenttia vastaajista kertoo valitsevansa mielummin sellaisen yrityksen tuotteen tai palvelun, jonka tavoite on pelkän taloudellisen voiton maksimoinnin sijaan muu päämäärä. Autovalmistajan kannalta tilanne on vähintäänkin haastava. Osa asiakkaista kokee autonsa vahvasti statussymboliksi, osalle se mahdollistaa vapauden tunteen ja nautiskelun. Ja osalle se on vain kulkuneuvo, jonka omistaminen ei suuremmin houkuttele. Kaikkia kohderyhmiä olisi kuitenkin kuunneltava ja kaikkien liikkumistarpeet tulisi tyydyttää, mutta miten? Siinä riittää pohdittavaa. Ja tutkittavaa. Fordin julkaisema Looking Further with Ford 2017 -trendiraportti on ladattavissa pdf-muodossa verkosta. Teksti Antti Hentinen Lähde ja kuvitus: Ford Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan