13.12.2016 Liikenne Ford tutki: somepäivitykset eivät kerro todellista näkemystä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford kerää vuotuiseen trendiraporttiinsa näkemyksiä teknologiasta, taloudesta, ympäristöstä ja politiikasta. Samalla selviää selvittää miten sosiaaliset muutokset vaikuttavat kuluttajiin, brändeihin ja autoteollisuuteen. Fordin viides trendiraportti ruotii mikrotrendejä ja pöyhii esiin muun muassa sosiaalisten muutosten vaikutuksia kuluttajien näkemyksiin ja käyttäytymiseen.Ford kertoo keräävänsä vuotuiseen trendiraporttiinsa näkemyksiä teknologiasta, taloudesta, ympäristöstä ja politiikasta. Havaintojen perusteella voidaan arvioida, miten luottamus, suhteet, teknologia ja innovaatiot ovat valjastettavissa luomaan kuluttajalle lisäarvoa tuottavia tuotteita, kuten ajoneuvoja ja palveluja.Tuoreimman raportin mukaan kuluttajat pohtivat ja arvioivat prioriteettejaan aiempaa tarkemmin. Muutokset antavat osviittaa siitä, miten kuluttajat muun muassa määrittelevät vaurauden, arvostavat aineellista omistamista ja käyttävät aikaansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySomepäivitykset eivät kerro totuuttaKaksi kolmasosaa tutkimukseen osallistuneista aikuisista kertoo faktoihin perustuvan tiedon löytämisen olevan vaikeampaa kuin koskaan ennen.Kaikki faktoja arvostavat eivät silti kanna omaa korttaan kekoon totuuden osalta. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa vain vain noin puolet vastaajista kertoo päivitystensä olevan sitä mitä he todella ajattelevat. Hajonta on suurta, sillä kiinalaisista vastaajista 83 prosenttia kertoo päivitystensä olevan totuudemukaisia omien ajatustensa kanssa. Briteistä samaa sanoo vain 39 prosenttia.Sosiaalista mediaa pidetään yleisesti vahvana mielipidevaikuttamisen kanavana, joten on vähintäänkin mielenkiintoista, että jaetuista päivityksistä suuri osa ei todellisuudessa edustakaan jakajansa todellista näkemystä, ainakaan Fordin tutkimuksen perusteella.Kiinnostavaa on myös se, että vaihtoehtojen runsaus ja ristiriitainen informaatio yhdistettynä markkinoiden epävarmuuteen aiheuttaa kuluttajissa epävarmuutta ja sitoutumishaluttomuutta.Myös kärsivällisyys on huventunut. Jopa 69 prosenttia 18-29 -vuotiaista vastaajista myöntää kärsimättömyytensä lisääntyneen.Lehdistön ja muun median rooli totuuden kertojana on muuttunut kuluttajien silmissä mielipiteiden esittäjän suuntaan. Peräti 80 prosenttia vastaajista kokee saavansa puolueettoman uutisoinnin sijaan eteensä mielipiteiden värittämää kerrontaa.77 prosenttia kokee löytävänsä netistä toistuvasti ristiriitaista tietoa itseään kiinnostavista aihealueista.Omistamisen sijaan kokeillaanOmistamisen sijaan muun muassa kokeileminen koetaan tärkeänä. Maailmanlaajuisen trendin mukaan kuluttajat iloitsevat vähemmästä ja käyttävät palvelumalleja, jotka eivät edellytä omistamista. Tämä havainto on linjassa muun muassa jakamistalouden ja vaihtoehtoisten omistamistapojen yleistymisen kanssa.Jakamistalouden eri muotojen myötä 47 prosenttia 18-29 -vuotiaista vastaajista kertoo välttyvänsä sitoumuksilta suurten hankintojen suhteen. Auto laskettanee yhdeksi näistä.Ostotapahtuman jälkeen peräti 60 prosenttia nuorista vastaajista potee eräänlaista ostoskrapulaa. Olisiko pitänyt etsiä vielä parempaa hintaa, tai parempaa tuotetta? Tarve pähkäilyyn vähentyy iän karttuessa. Yli 45-vuotiaista vain noin kolmannes kokee tarvetta vastaavaan pohdintaan.Kuluttajakentällä tapahtuvan muutoksen tahtia ja laajutta pidetään kiivaana. Kun asenteet ja arvot muuttuvat, muuttuu myös kuluttajien käytös. Tässä tilanteessa menestystä mieliviltä brändeiltä vaaditaan entistä enemmän läpinäkyvyyttä ja totuudenmukaisuutta, Ford toteaa.Yksilötasolta suurempaan suuntaanTutkimuksen mukaan menestyvien yritysten on toimittava sekä yksilöitä että yhteiskuntaa hyödyttävällä tavalla.Kuluttajat pitävät yhä enenevässä määrin itseään ja kanssaeläjiään vastuullisina siitä, että he tekevät oikeita päätöksiä myös yhteiskunnallisesta näkökulmasta. 47 prosenttia vastaajista uskoo juuri kuluttajien valinnoilla olevan merkitystä yhteiskunnassa tapahtuvien positiivisten muutosten kannalta.Menestyksen mittarina onnellisuus on kovemmassa huudossa kuin perinteinen varallisuus.Varallisuuden näyttämistä pidetään lähinnä ärsyttävänä. Sen hyväksyy ikäluokasta riippuen noin kolmannes tai alle. Nihkeimmin "blingblingiin" suhtautuvat yli 45-vuotiaat.Yli 80 prosenttia vastaajista kertoo valitsevansa mielummin sellaisen yrityksen tuotteen tai palvelun, jonka tavoite on pelkän taloudellisen voiton maksimoinnin sijaan muu päämäärä.Autovalmistajan kannalta tilanne on vähintäänkin haastava. Osa asiakkaista kokee autonsa vahvasti statussymboliksi, osalle se mahdollistaa vapauden tunteen ja nautiskelun. Ja osalle se on vain kulkuneuvo, jonka omistaminen ei suuremmin houkuttele. Kaikkia kohderyhmiä olisi kuitenkin kuunneltava ja kaikkien liikkumistarpeet tulisi tyydyttää, mutta miten? Siinä riittää pohdittavaa. Ja tutkittavaa.Fordin julkaisema Looking Further with Ford 2017 -trendiraportti on ladattavissa pdf-muodossa verkosta.Teksti Antti Hentinen Lähde ja kuvitus: FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti