14.1.2021 Liikenne GTÜ-katsastustilasto 2020: isomman keskiluokan kärjessä Audi A4 ja Mercedes-Benzin C-sarja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automallin vähävikaisuus saman kokoluokan ja ikäluokan kilpailijoihin verrattuna paljastuu kattavasta saksalaisesta katsastustilastosta. Saksalaiset automallit porskuttavat kärjessä kattavan katsastustilaston isomman keskiluokan autoissa. GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että isomman keskiluokan parhaat eli vähävikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Mercedes-Benz C-sarja, Audi A4, Audi A4, Audi A4 ja Honda Accord.Isomman keskiluokan huonoimmat eli runsasvikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat vastaavasti Citroën C5, Citroën C5, Ford Mondeo, Citroën C5 ja Citroën C5.Nuorimman 1–3-vuotiaiden ryhmän kolme parasta ovat Mercedes-Benz C-sarja, Alfa Romeo Giulia ja Mercedes-Benz CLA. Nykyisen Alfa Romeo Giulian kakkostila on yllätys, sillä Alfa Romeo on yleensä ollut runsasvikainen. Myös pykälää pienempi Alfa Giulietta on kymmenen kärjessä -listalla kahdessa eri ikäluokassa. Ilmeisesti Alfa Romeon laatu on paranemaan päin? Nuorimmassa 1–3-vuotiaiden ikäryhmässä ison keskiluokan kolme heikointa mallia ovat ranskalaiskolmikko Citroën C5, Renault Talisman ja Peugeot 508.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaaGTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2020 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2019–30.6.2020. Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua.Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään.Isompi keskiluokka 1–3-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiMercedes-Benz C-sarja (1,54) Alfa Romeo Giulia (1,97) Mercedes-Benz CLA (2,30) Audi A4 (2,75) Toyota Avensis (3,58) Volkswagen Passat (5,02) Volvo S60/V60 (5,42) Hyundai i40 (5,93) Škoda Superb (5,97) BMW 3-sarja (6,05) Mazda 6 (6,42) Opel Insignia (6,46) Jaguar XE (6,64) Ford Mondeo (6,66) Peugeot 508 (6,87) Renault Talisman (8,02) Citroën C5 (12,53)Keskimääräinen ajomäärä 50 000 kmMercedes-Benz C-sarja pärjää useissa ikäluokissa hienosti.Isompi keskiluokka, 4–5-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A4 (5,06) Mercedes-Benz CLA (5,93) Mercedes-Benz C-sarja (6,06) Honda Accord (6,10) Mazda 6 (7,08) Subaru Legacy/Outback (7,84) Toyota Avensis (8,01) Volvo S60/V60 (9,05) BMW 3-sarja (9,43) Škoda Superb (9,80) Volkswagen Passat (13,70) Opel Insignia (13,86) Hyundai i40 (15,42) Renault Laguna (15,45) Jaguar XE (15,52) Ford Mondeo (16,07) Peugeot 508 (20,12) Citroën C5 (22,98)Keskimääräinen ajomäärä 70 000 kmMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsompi keskiluokka, 6–7-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A4 (11,93) Mercedes-Benz C-sarja (12,61) BMW 3-sarja (14,93) Mercedes-Benz CLA (15,01) Volvo S60/V60 (15,33) Škoda Superb (15,68) Mazda 6 (16,01) Honda Accord (16,12) Toyota Avensis (18,43) Peugeot 508 (24,41) Subaru Legacy/Outback (25,00) Opel Insignia (25,47) Hyundai i40 (26,24) Renault Laguna (27,11) Volkswagen Passat (27,47) Citroën C5 (34,96) Ford Mondeo (36,11)Keskimääräinen ajomäärä 100 000 kmIhan värisuoraa ei tullut Citroën C5:llekään, sillä auto oli toiseksi vikaherkin yhdessä ikäryhmässä. Ohjaus, jarrut, kori, valot… GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa, joita ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen. Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä. Isompi keskiluokka, 8–9-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiAudi A4 (19,01) Volvo S60/V60 (20,84) Honda Accord (21,17) Škoda Superb (21,39) Mercedes-Benz C-sarja (22,79) BMW 3-sarja (26,02) Toyota Avensis (27,42) Mazda 6 (27,89) Subaru Legacy/Outback (32,41) Hyundai i40 (33,41) Volkswagen Passat (36,49) Peugeot 508 (37,33) Opel Insignia (37,72) Renault Laguna (45,92) Ford Mondeo (49,10) Citroën C5 (54,45)Keskimääräinen ajomäärä 130 000 kmHonda Accord muistuttaa itsestään vielä loistamalla vanhimpien autojen ryhmässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsompi keskiluokka, yli 9-vuotiaatSija, malli, vikaindeksiHonda Accord (36,55) Audi A4 (38,21) Škoda Superb (38,74) Mercedes-Benz C-sarja (39,85) Subaru Legacy/Outback (41,84) Toyota Avensis (42,23) BMW 3-sarja (44,80) Opel Insignia (47,05) Volvo S60/V60 (50,00) Volkswagen Passat (56,20) Mazda 6 (56,45) Ford Mondeo (58,14) Renault Laguna (71,62) Citroën C5 (75,94)Keskimääräinen ajomäärä 150 000 km (9–11-vuotiaat) Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella. Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta. Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuun alussa. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa. Teksti: Timo Turkula Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2021 Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?