22.9.2020

Halvin Ferrari esiintyy uusissa lomadioissa: Ferrari Portofino M

Ferrari Portofino M

Koronaviruksesta huolimatta Ferrari Portofino on päässyt päivityskierrokselle, joten M niin kuin modificata tarjoaa nyt hiukan enemmän.

Ferrari Portofino M saapuu korvaajaksi vain kaksi vuotta edeltäjänsä julkistuksen jälkeen. Moottori uutisoi uudesta Portofinosta elokuussa 2017, jolloin California korvattiin. Nyt Ferrarin edullisin malli uudistuu jälleen, mutta resepti on yhä sama: avattava kovakatto ja V8-moottori.

Kyseessä on italialaismerkin ensimmäinen julkistus sitten koronapandemian alkamisen jälkeen. Ainakaan Ferrari ei peittele kyseessä olevan muutoksin tehty uudistus täysin uuden auton sijaan. Se kertoo itse kirjaimen "M" kumpuavan sanasta modificata, joka tarkoittaa juurikin niitä muutoksia joita nyt on tehty.

Ferrari Portofino M

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ferrari Portofino M

Muutoksista tärkein sijaitsee pitkän konepellin alla. Jos edeltäjä tuntui alitehoiselta, niin nyt 3,9-litrainen kahdesti ahdettu V8-moottori tarjoaa 612 hevosvoimaa. Tämä on 20 hevosvoimaa edeltäjäänsä enemmän.

Huippuvääntö on 760 newtonmetriä, mutta tämä tosin saavutetaan vasta suurimmilla vaihteilla. Pienemmillä vaihteilla vääntöä rajoitetaan tarkoituksella ja se tehdään oletettavasti osin uuden 8-pykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston eliniän takaamiseksi. Uuden vaihdelaatikon luvataan olevan 20 prosenttia edeltäjäänsä pienempi ja sen lupaillaan tulevan jatkossa myös muihin Ferrarin malleihin.

Ferrari Portofino M

Päivitetyt teholukemat eivät tosin ole vaikuttaneet luvattuihin suorituskykyarvoihin. Huippunopeus on sama "yli 320 kilometriä tunnissa" kuin edeltäjällä ja näistä ensimmäinen 100 kilometriä tunnissa saavutetaan sekin edeltäjän tapaan 3,45 sekunnin aikana. Toki käytännössä suorituskyky on saattanut silti muuttua.

Kuljettajalla on ohjauspyörässä Ferrari Romasta tuttu viisivalintainen Manettino-kytkin. Kytkimestä "Race"-tilan valitseva saa kokea miltä tuntuu "Dynamic Enhancer" – toivottavasti toiminta naurattaa yhtä paljon kuin nimeämispolitiikka. Varustelistalle lisätään muun muassa ilmastoidut ja kompaktimmat istuimet ja joukko lisävarusteisia ajoavustimia arkiajon helpotukseksi.

Ferrari Portofino M

Ulkonäkömuutokset eivät ole sellaisia, että tavallinen tallaaja erottaisi kahta perättäistä versiota toisistaan. Paras tunnusmerkki lienee uutuudeen keulan kidukset puskurien laidalla. Monesta muusta kulmasta muutokset ovat turhankin hienovaraisia kauempaa tunnistettavaksi.

Lähde ja kuvat: Ferrari 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat