2.8.2022 Ajoneuvot Henri Toivosen Lancia Delta S4 oli vetonaula vuoden 2016 Neste Rallissa Teksti Janne Huhtala Kuva Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Henri Toivosen Lancia Delta S4 oli taatusti vuoden 2016 rallin seuratuin auto. Suomen MM-ralli kunnioitti vuonna 2016 hienolla tavalla tuolloin 30 vuotta sitten menehtyneen ralliajaja Henri Toivosen muistoa, kun Henkan voittoisa Lancia Delta S4 nähtiin rallissa hänen veljensä Harri Toivosen kuskaamana. Toivonen ajoi Delta S4:llä näytösluontoisesti Harjun erikoiskokeen sekä torstaina että perjantaina ennen kilpailijoita.Delta S4 on monille rallifaneille muistorikas auto, sillä B-ryhmän superautot kiellettiin juuri Henri Toivosen kuolemaan johtaneen onnettomuuden takia kauden 1986 jälkeen. Jyväskylässä nähty auto on sama yksilö, jolla Henkka voitti Delta S4:n debyyttikilpailun, kauden 1985 päättäneen RAC-rallin. Seuraavan kauden alussa ajetussa Monte Carlon rallissa, jonka Henkka niin ikään voitti, autoa käytettiin harjoituksissa. Toivonen johti samaisella autolla myös Ruotsin MM-rallia, mutta kisa päättyi teknisen vian aiheuttamaan keskeytykseen. Viimeisen kerran Toivonen kilpaili tällä yksilöllä Costa Smeraldan EM-rallissa ajaen yleiskilpailun voittoon.Harri Toivonen seurasi Henkan ajoa RAC-rallissa paikan päällä, ja Monte Carlossa hän teki veljelleen jäänuotteja. Harri istui Montessa myös Henkan kyydissä kirjoittaen yhden erikoiskokeen nuotit. Samaisesta nuotitustapahtumasta Harrilla on myös värikäs muisto Henkasta.– Saatiin pätkä nuotitettua, ja Henkka käänsi Delta S4:n ylhäällä vuorella ympäri. Hän käski kiristää vyöt tiukemmalle, ja sanoi näyttävänsä miten tällaista autoa oikeasti kuuluu viedä. Tie oli tietysti auki yleiselle liikenteelle, mutta se ei Henkkaa haitannut. Siinä oli monen sadan metrin pudotus tien reunalta eikä kaiteita. Henkka veti yhden shikaanin vitosvaihteella niin, että kartturin puolen eturengas roikkui ilmassa tien ulkopuolella. Huusin kurkku suorana, että pysähdy. Henkka vaan nauroi vedet silmissä. Siinä oli veljesten välinen tappelu lähellä, kun sain lopulta hänet pysäyttämään auton. Loppumatkan ajoin minä, enkä sen jälkeen enää ikinä istunut Henkan kyytiin.Harri Toivonen muistelee keskustelleensa Henkan kanssa rallin vaaroista vain kaksi viikkoa ennen kuolemaan johtanutta onnettomuutta.– Henkka kysyi silloin, että jos hänelle sattuisi jotain rallissa, jatkaisinko kilpauraani. Sanoin, että todennäköisesti lopettaisin ajamisen. Henkka vastasi, että hän rakastaa rallia niin paljon, että jatkaisi, vaikka minulle kävisi huonosti.Kun Henri ajoi kohtalokkaan onnettomuuden Korsikalla toukokuun toisena päivänä, Harri oli valmistautumassa Walesin ralliin B-ryhmän MG Metrolla.– Olin lähdössä autolla katsastukseen, kun vaistosin mekaanikkojen käytöksestä, että jotakin oli pahasti pielessä. Minut pyydettiin tiimin toimistoon, jossa kaikkien ilmeet olivat vakavia. Luulin ensin, että olen saanut potkut. Tallipäällikkö otti olkapäästä kiinni ja sanoi, että hänellä on todella huonoja uutisia Korsikalta. Vastasin siihen, että ”eihän hän ole kuollut”. Tallipäällikkö sai vain vaivoin sanottua, että kyllä on.Toivonen käveli järkyttävän uutisen saatuaan autolleen, paiskasi oven kiinni niin, että MG Metron iso sivuponttooni irtosi ja ilmoitti lopettavansa kilpailu-uransa siihen paikkaan. Myöhemmin hän perui päätöksensä oman isänsä – vuoden 1968 rallin Euroopan mestarin Pauli Toivosen – pyynnöstä.Tämän jälkeen Toivonen kilpaili pitkään niin rallissa kuin radallakin: hän ajoi muun muassa C-ryhmän Porschella MM-sarjaa ja sijoittui formula 1:llä Euro Boss -sarjassa neljänneksi.Henri Toivosta pidettiin ennen kuolemaansa sen hetken nopeimpana rallikuskina. Korsikan rallin ensimmäisenä päivänä hän ajoi erikoiskokeilla jopa minuutin pohja-aikoja, ja johti avauspäivän jälkeen rallia selvästi. Veljelleen hän raportoi siinä vaiheessa kaiken olevan kunnossa.– Ei meillä enää ole kiire, mutta muilla on, Harri kertoo veljensä sanoneen viimeisenä iltanaan puhelimessa.Oheisen videon kautta pääset in-cat-tunnelmiin kuuden vuoden takaisiin tunnelmiin, kun Henri Toivosen Lancia Delta S4 kiitää Harjun yleisöerikoiskokeella Harri Toivosen ajamana.Teksti: Janne Huhtala, kuvat: Lauri AhtiainenArtikkeli julkaistu alun perin 27.7.2016. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita 15.11.2024 Liikennepolitiikka Autoliitto sähköpotkulautailusta: poliisille riittävät oikeudet puhallutuksiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä