2.8.2022 Ajoneuvot Henri Toivosen Lancia Delta S4 oli vetonaula vuoden 2016 Neste Rallissa Teksti Janne Huhtala Kuva Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Henri Toivosen Lancia Delta S4 oli taatusti vuoden 2016 rallin seuratuin auto. Suomen MM-ralli kunnioitti vuonna 2016 hienolla tavalla tuolloin 30 vuotta sitten menehtyneen ralliajaja Henri Toivosen muistoa, kun Henkan voittoisa Lancia Delta S4 nähtiin rallissa hänen veljensä Harri Toivosen kuskaamana. Toivonen ajoi Delta S4:llä näytösluontoisesti Harjun erikoiskokeen sekä torstaina että perjantaina ennen kilpailijoita.Delta S4 on monille rallifaneille muistorikas auto, sillä B-ryhmän superautot kiellettiin juuri Henri Toivosen kuolemaan johtaneen onnettomuuden takia kauden 1986 jälkeen. Jyväskylässä nähty auto on sama yksilö, jolla Henkka voitti Delta S4:n debyyttikilpailun, kauden 1985 päättäneen RAC-rallin. Seuraavan kauden alussa ajetussa Monte Carlon rallissa, jonka Henkka niin ikään voitti, autoa käytettiin harjoituksissa. Toivonen johti samaisella autolla myös Ruotsin MM-rallia, mutta kisa päättyi teknisen vian aiheuttamaan keskeytykseen. Viimeisen kerran Toivonen kilpaili tällä yksilöllä Costa Smeraldan EM-rallissa ajaen yleiskilpailun voittoon.Harri Toivonen seurasi Henkan ajoa RAC-rallissa paikan päällä, ja Monte Carlossa hän teki veljelleen jäänuotteja. Harri istui Montessa myös Henkan kyydissä kirjoittaen yhden erikoiskokeen nuotit. Samaisesta nuotitustapahtumasta Harrilla on myös värikäs muisto Henkasta.– Saatiin pätkä nuotitettua, ja Henkka käänsi Delta S4:n ylhäällä vuorella ympäri. Hän käski kiristää vyöt tiukemmalle, ja sanoi näyttävänsä miten tällaista autoa oikeasti kuuluu viedä. Tie oli tietysti auki yleiselle liikenteelle, mutta se ei Henkkaa haitannut. Siinä oli monen sadan metrin pudotus tien reunalta eikä kaiteita. Henkka veti yhden shikaanin vitosvaihteella niin, että kartturin puolen eturengas roikkui ilmassa tien ulkopuolella. Huusin kurkku suorana, että pysähdy. Henkka vaan nauroi vedet silmissä. Siinä oli veljesten välinen tappelu lähellä, kun sain lopulta hänet pysäyttämään auton. Loppumatkan ajoin minä, enkä sen jälkeen enää ikinä istunut Henkan kyytiin.Harri Toivonen muistelee keskustelleensa Henkan kanssa rallin vaaroista vain kaksi viikkoa ennen kuolemaan johtanutta onnettomuutta.– Henkka kysyi silloin, että jos hänelle sattuisi jotain rallissa, jatkaisinko kilpauraani. Sanoin, että todennäköisesti lopettaisin ajamisen. Henkka vastasi, että hän rakastaa rallia niin paljon, että jatkaisi, vaikka minulle kävisi huonosti.Kun Henri ajoi kohtalokkaan onnettomuuden Korsikalla toukokuun toisena päivänä, Harri oli valmistautumassa Walesin ralliin B-ryhmän MG Metrolla.– Olin lähdössä autolla katsastukseen, kun vaistosin mekaanikkojen käytöksestä, että jotakin oli pahasti pielessä. Minut pyydettiin tiimin toimistoon, jossa kaikkien ilmeet olivat vakavia. Luulin ensin, että olen saanut potkut. Tallipäällikkö otti olkapäästä kiinni ja sanoi, että hänellä on todella huonoja uutisia Korsikalta. Vastasin siihen, että ”eihän hän ole kuollut”. Tallipäällikkö sai vain vaivoin sanottua, että kyllä on.Toivonen käveli järkyttävän uutisen saatuaan autolleen, paiskasi oven kiinni niin, että MG Metron iso sivuponttooni irtosi ja ilmoitti lopettavansa kilpailu-uransa siihen paikkaan. Myöhemmin hän perui päätöksensä oman isänsä – vuoden 1968 rallin Euroopan mestarin Pauli Toivosen – pyynnöstä.Tämän jälkeen Toivonen kilpaili pitkään niin rallissa kuin radallakin: hän ajoi muun muassa C-ryhmän Porschella MM-sarjaa ja sijoittui formula 1:llä Euro Boss -sarjassa neljänneksi.Henri Toivosta pidettiin ennen kuolemaansa sen hetken nopeimpana rallikuskina. Korsikan rallin ensimmäisenä päivänä hän ajoi erikoiskokeilla jopa minuutin pohja-aikoja, ja johti avauspäivän jälkeen rallia selvästi. Veljelleen hän raportoi siinä vaiheessa kaiken olevan kunnossa.– Ei meillä enää ole kiire, mutta muilla on, Harri kertoo veljensä sanoneen viimeisenä iltanaan puhelimessa.Oheisen videon kautta pääset in-cat-tunnelmiin kuuden vuoden takaisiin tunnelmiin, kun Henri Toivosen Lancia Delta S4 kiitää Harjun yleisöerikoiskokeella Harri Toivosen ajamana.Teksti: Janne Huhtala, kuvat: Lauri AhtiainenArtikkeli julkaistu alun perin 27.7.2016. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.4.2025 Uutinen Vanhassa vara parempi: Volvo hakee edellisen pääjohtajan takaisin eläkkeeltä 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle