4.3.2023 Ajoneuvot Honda Clarityn seuraaja on vetykäyttöinen ja ladattava CR-V – tuotantoon jo ensi vuonna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda toteuttaa tulevan vetyautosukupolvensa yhteistyössä General Motorsin kanssa, ja järjestelmän tuotantokustannuksia on saatu laskettua reippaasti. Korimallikin on trendikäs ja saavutettavuus paranee jonkin verran, mutta edelleen ollaan kaukana massatuotannosta. Honda ja Toyota ovat kilpailleet pitkään vaihtoehtoisten voimanlähdemuotojen saralla. Molemmat ovat hybridiautojen uranuurtajia, ja molemmat ovat myös pitkään kehittäneet vetyautoa. Toyotalta on nähty kaksi erillistä sukupolvea neliovista ja viistoperäistä Miraita, Hondalta puolestaan niin ikään kaksi sukupolvea hyvin samantyyppistä vetyautoa, Claritya. Honda lopetti toisen polven Clarityn tuotannon Japanissa vuonna 2021, samana vuonna, jolloin Toyota vasta aloitti toisen polven Mirain tuotannon. Molempia on valmistettu vuosittain keskimäärin reilun 2 000 yksilön tahdilla.Honda Clarity Fuel Cell tankkausasemalla. Claritya valmistettiin aikanaan myös täyssähköisenä ja bensiinimoottorisena lataushybridinä.Honda ei siis tällä hetkellä tarjoa vetyautoa, ja viimeisin Clarity Fuel Cell'kin oli saatavilla ainoastaan liisattuna, vain ja ainoastaan muutamilta Honda-jälleenmyyjiltä eteläisen Kalifornian alueella. Tuleva, CR-V -katumaasturiin perustuva vety-Honda tullaan valmistamaan Japanin sijaan Ohion Performance Manufacturing Centerissä, ja se tulee saataville laajemmin Pohjois-Amerikassa sekä vientituotteena myös Japanissa. Tuotantoon Hondan uuden vetyauton, työnimeltään FCEV:een, on määrä edetä vuonna 2024, ja vuodesta 2025 tuotantomäärä aiotaan asettaa 2 000:een yksilöön per vuosi.Clarity oli ulkonäöltäänkin huomiotaherättävän futuristinen. Tämä tuo mieleen monet takavuosien täyssähköautot...Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVetypolttokennojärjestelmä reippaasti halvempi valmistaaHonda ja General Motors valmistavat CR-V:n vetypolttokennojärjestelmän yhteisessä Fuel Cell System Manufacturing Centerissä Michiganissa. Yhteistyössä kehitettyä järjestelmää valmistetaan 2 000 kappaleen vuositahdilla, joten CR-V -tuotanto nielee jokaisen yksikön. Vuoteen 2030 mennessä Hondan suunnitelmissa on nostaa vetyvoimalinjojen tuotantomäärä jo 60 000:een vuodessa. Tavoitteena on saada vetypolttokennoauton käytöstä yhtä vaivatonta ja saman hintaista kuin dieselauton.Tältä näyttää uuden sukupolven Honda FCEV:n pellin alla.Honda ja GM ovat yhteistyössä myös akkusähköautojen parissa. Acura ZDX:n, ensimmäisen Honda-konsernin sähköauton GM:n Ultium-pohjarakenteella, on määrä tulla julki lähiaikoina.Vetykäyttöinen CR-V tulee olemaan eräänlainen ladattava hybridi, sillä sitä voi ladata pienehköä matkaa varten töpselistä, ja latauspistoketta voi käyttää myös toisinpäin, virran ulosottoon. Yksinkertaistetusti CR-V:n vetypolttokennojärjestelmä tulee koostumaan kolmesta osasta. Takaa löytyy kaksi vetysäiliötä. Keskellä takaistuinten alla on ajoakusto. Konepellin alla puolestaan toimivat itse polttokenno, joka tuottaa sähköa akustolle sekä sähkömoottori, joka pyörittää akkuvirralla etupyöriä.Asetelma ei ole tältä osin juurikaan muuttunut Clarity Fuel Cell'iin verrattuna. Sen sijaan vetypolttokennojärjestelmä on Hondan mukaan parantunut huomattavasti edellispolveen verrattuna. Järjestelmän valmistaminen maksaa peräti kaksi kolmasosaa aiempaa vähemmän, kiitos muun muassa muutosten elektrodien valmistukseen käytettävissä materiaaleissa sekä jonkin verran suurempien tuotantomäärien. Järjestelmä on myös ainakin kaksi kertaa aiempaa kestävämpi sekä nopeampi käynnistymään pakkasella.Tämän enempää Honda ei ole tässä vaiheessa valmis uuden sukupolven polttokennojärjestelmästään avautumaan. Lisätietoja on kuitenkin lupa melko pian odottaa, sillä tuotannon aloitus lähestyy kovaa vauhtia. Milloinkohan Eurooppa mahtaa ensimmäisen vetykäyttöisen Hondansa nähdä?Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Honda, Car and Driver Kuvat: Honda Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?