22.5.2016 Liikenne HSL: Liikennekaari uhkaa joukkoliikenteen kehittämistä Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Helsingin seudun liikenne on ilmaissut huolensa liikenneministeriön valmistelemasta liikennekaari-ehdotuksesta. Kuntayhtymän mukaan malli ei huomioi riittävästi viranomaisten tilaamaa joukkoliikennettä ja sen erityisasemaa suurissa kaupungeissa. Helsingin seudun liikenne on ilmaissut huolensa siitä, että liikenneministeriön kaavailema liikennekaari vaarantaisi joukkoliikenteen kehittämisen kaupunkialueilla. Kuntayhtymän mukaan liikennekaaren kuvailemien henkilöliikennepalveluiden ja digitaalisten ratkaisujen kehittäminen ei edellytä kaupunkien nykyisen joukkoliikennemallin purkamista. HSL:n kulmasta keskeisin ongelma on se, että viranomaisen järjestämä liikenne esitetään pääsääntöisesti markkinaehtoista liikennettä täydentäväksi. – Liikennekaaressa on sivuutettu suurten kaupunkien joukkoliikennejärjestelmän hyödyt ja tulokset. Perusteluissa on väheksytty viranomaisen järjestämän liikenteen merkitystä, yliarvioitu sääntelystä aiheutuvaa hallinnollista taakkaa ja aliarvioitu sääntelyn purkamisen haittoja ja riskejä. Esityksestä henkii ministeriön epäluottamus toimivaltaisten viranomaisten kykyyn toimia yhteiskunnan asettamien tavoitteiden mukaisesti ja käyttää harkintavaltaa tarkoituksenmukaisesti. Periaate, jossa markkinaehtoinen liikenne menisi aina viranomaisen järjestämän liikenteen edelle, on EU-lain vastainen ja tämä on lakiesityksessä korjattava, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi kritisoi. Suomessa yli 20 kaupunkiseutua tai kaupunkia toimivat joukkoliikenteen toimivaltaisina viranomaisina, jolloin ne suunnittelevat, kilpailuttavat ja tilaavat joukkoliikenteen kokonaisuutena, joka sisältää myös harvempia asuinalueita ja hiljaisempia ajankohtia. Samalla viranomaiset vastaavat joukkoliikenteen tuen kohdistamisesta. Suomen nykyinen joukkoliikennelaki ja EU:n palvelusopimusasetus suojaavat viranomaisten tilaamaa liikennettä ulkopuoliselta liikenteeltä, joka keskittyisi viemään lipputuloja vain suosituimmilta linjavuoroilta. HSL:n mukaan liikennekaaren toteutuminen ehdotetun kaltaisena tarkoittaisi oikeudellisesti epävarmaa tilannetta viranomaisliikenteen ja markkinaehtoisen liikenteen välille. Tilanteessa olisi vaikea tietää, milloin markkinaehtoinen liikenne rikkoo viranomaisen oikeuksia, johtaen kalliisiin ja hitaisiin oikeusprosesseihin. Liikennekaari tarkoittaisi HSL:n pahimmissa visioissa merkittävää lipputulojen laskua ja kuntien tukiosuuden kasvua. Kuntayhtymän näkemyksen mukaan tilanne olisi vieläkin pahempi raideliikenteessä, sillä kuka tahansa voisi perustaa esimerkiksi kehäradan kanssa kilpailevaa bussiliikennettä. Tämä vaikeuttaisi liikennejärjestelmäsuunnittelua ja sen pitkäjänteisyyttä sekä saattaisi tehdä raideliikenteen investoinnit arvottomiksi. Ongelmalliseksi koetaan myös viranomaisten vaikutuskeinojen puuttuminen bussikaluston ja sen päästöjen suhteen. Liikenneministeriön esitys puoltaa hajautetun ja nopeasti muuttuvan yrittäjäkeskeisen liikennepalvelutarjonnan edistämistä, eikä palveluiden jatkuvuutta pidetä oleellisena edes matkustajien kannalta. Nykymuotoisena esitys vaikeuttaisi liikenteen haittoihin puuttumista pääkaupunkiseudulla, sillä se poistaisi kaupungeilta keskeisen keinon säännellä esimerkiksi tilankäyttöä, lähipäästöjä, melua, energiankäyttöä ja esteettömyyttä. Haittojen sivuuttamisen perusteena käytetään väitettä, että markkinaehtoinen liikenne uusien palveluiden kanssa vähentäisivät merkittävästi yksityisautoilua. Väitteelle ei kuitenkaan ole tutkittuja perusteita ja se voi olla virheellinen erityisesti kaupunkiseuduilla, joissa joukkoliikenteellä on korkea osuus liikenteestä. – Toistaiseksi ei ole nähtävissä, että digitaalisella jakamistaloudella olisi merkittäviä positiivisia vaikutuksia kaupunkiliikenteeseen. Esimerkiksi San Franciscossa suurin osa Uberin käyttäjistä on siirtynyt palveluun joukkoliikenteestä, millä on kielteiset vaikutukset ruuhkautumiseen, ympäristöön ja päästöihin. On toivottavaa, että suomalainen lakivalmistelu perustuu faktoihin eikä vain toiveisiin, Rihtniemi sanoo. HSL:n mukaan liikennekaaren ongelmana on myös se, että Suomea tarkastellaan valtakunnallisena kokonaisuutena eikä kaupunkiraideliikennettä pidetä merkityksellisenä. Joukkoliikenteen edellytykset ovat hyvin erilaiset suurilla kaupunkiseuduilla verrattuna haja-asutusalueisiin, että yhtä oikeaa järjestämismallia ei ole. HSL:n mukaan liikennekaari-ehdotuksessa on kuitenkin hyvääkin, sillä sen tavoitteet henkilöliikennepalveluiden joustavuuden ja tehokkuuden parantamiseksi ja digitaalisten palveluiden kehittämiseksi ovat kannattamisen arvoisia. Niiden lisäksi lakiuudistuksessa tulisi kuitenkin huomioida myös kaupunkiseutujen joukkoliikenteen kehityksen turvaaminen. "HSL toivookin, että lakiesityksen perusteluista poistetaan kannanotot ja väitteet, jotka eivät ole PSA:n (EU:n palvelusopimusasetuksen) mukaisia. Lisäksi vaikutusarviota on syytä täydentää ympäristövaikutusten sekä yleishyödyllisten palvelujen saatavuuden, luotettavuuden, esteettömyyden ja sosiaalisen tasa-arvon näkökohdilla." Alla ovat kootusti HSL:n ministeriölle esittämät muutostoiveet liikennekaareen. HSL:n esitykset ministeriölle: Reittiliikenne- ja kutsuliikenneluvat on säilytettävä tai toissijaisesti luotava ilmoitusmenettely Viranomaisen voitava asettaa yksinoikeus ryhtyessään liikenteen hankintaan Poistettava PSA:n vastaisena kohta, jossa viranomaisen järjestämä liikenne määritellään markkinaehtoista liikennettä täydentäväksi Uhkasakko, teettämisuhka ja keskeytysuhka viranomaisen keinovalikoimaan Matkustajainformaatiota välittävien avointen rajapintojen tulee olla dokumentoituja Ei velvoittavaa määräystä mahdollisuudesta matkalippujen jälkilaskutukseen Joukkoliikenneinformaation käyttämisestä ei saa periä maksua Lakiesityksen vaikutusarvioita on täydennettävä ympäristöä, palveluiden saatavuutta, luotettavuutta, esteettömyyttä, sosiaalista tasa-arvoa sekä yhdyskuntarakennetta koskevien vaikutusten osalta Palveluseteli poistettava lakiesityksestä PSA:n vastaisena yritystuen muotona Lähde: HSL, kuvituskuva: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 11.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tärkeä muistutus – lapset liikkuvat liikenteessä ympäri vuoden 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista