5.5.2023 Liikenne Ihmisiä kuljettavat jättidronet voivat pian lennellä kaupunkien yllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miltä kuulostaisi lentomatka Suomenlinnan yllä omalla dronella? Jos Eurooppa sallii miehittämättömien henkilökuljetusdrojenen käytön, voi maksua vastaan pian lennellä katselamassa nähtävyyksiä ilmasta käsin. Ja ilman koneessa istuvaa kuljettajaa. Helsingin keskustassa on meneillään Airmourin järjestämä näytös, jossa kahden henkilön kuljettamiseen soveltuva drone kasataan lentovalmiiksi. Ilmaan ei päästä, sillä EU:n lainsäätäjät eivät ole riittävän vakuuttuneita siitä, että kookas lentolaite pysyy ilmassa riittävällä varmuudella. – Euroopassa nostettiin juuri lainsäädännön rimaa korkeammalle ja siksi tätä dronea ei ole hyväksytty lentämään Euroopassa, selventää dronejen parissa operoivan Robots Experts Finlandin Jonas Stjerberg. Ajatus jättikokoisesta dronesta oli vielä muutama vuosi sitten lähinnä tieteisutopiaa. Lentäviä ”autoja” on visioitu scifi-elokuvissa jo pidempään, mutta nyt näyttää siltä, että fantasiasta on tulossa arkipäivää. Ainakin jos lainsäädäntö saadaan vakuutettua dronevalmistajien puolelle. Kiinassa miehittämättömät jättidronet ovat liikennöineet jo pidemmän aikaa. Tilaisuudessa esillä olevassa kiinalaiskopteri eHang 216:lla on takanaan 20 000 lentotuntia ja covid-pandemian aikaan ne toimivat terveydenhoidon palvelusessa. – Niillä kuljetettiin ihmisiä eristysosastoilta toiselle sairaaloiden välillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli 1000 hevosvoimaa pelissä Henkilökuljetuksen soveltuvan dronen tekniikka on pitkälti samanlainen kuin pienemmissä vastaavissa. Kiinalaisvalmistaja eHangin dronessa on kuusitoista moottoria, joiden jokaisen teho on 70 hevosvoimaa. Ne jaksavat nostaa yhteensä 600 kiloa. Kopteri on pienimmästä päästä, sillä markkinoilla on myös 4- ja 6-paikkaisia henkilökuljettimia. Henkilökuljetukseen soveltuva drone on pitkälti vastaava kuin harrastajakäytössä. Laitteen sisällä ei ole ohjaussauvaa tai muutamaan lentämiseen tarkoitettua laitetta. Ohjaaminen tapahtuu tietokoneella ja reittipisteiden välityksellä. eHangia ei siis lennellä fiilispohjalla ohjaimella. Dronen lentonopeus on 80 km/h ja maksimi 130 km/h, joten lentokoneen nopeuksista ei tarvitse haaveilla. Eikä ole tarkoituskaan, sillä lentomatkat ovat lyhyempiä kuin lentokoneilla. Siksikin, että peli kulkee sähköllä. –Lentomatka on noin 40 kilometrin luokkaa, mutta markkinoilla on myös kääntyväsiipisiä koneita, joilla pääsee lähemmäs 200 kilometriä yhdellä latauksella, selventää Jonas Sjerberg. Stjerberg uskoo vahvasti, että henkilönkuljetukseen soveltuvat dronet tulevat näkymään suomenkin ilmatilassa muutaman vuoden sisään. Euroopassa ensimmäiset lennot tullaan suorittamaan Pariisin olympialaisissa ensi vuonna. Sen jälkeen liikennöinti voitaneen aloittaa myös muualla. Ensimmäisenä jättidronet tulevat palvelemaan terveydenhuoltoa, sillä niillä voidaan siirtää esimerkiksi lääkäreitä eri sairaaloiden välillä nopeasti. Seuraava askel lienee turismikäytössä. –Suomenlinna, Turun Saaristo tai vaikka Hailuoto Oulussa voisivat olla paikkoja, joita voisi käydä katsomassa ilmasta käsin. Taksikäytössä droneja ei Suomessa tuskin nähdään kovin pian. Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Tuomas Rajala & eHang Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?