26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin – nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 1840-luvulla maailman merille ei tosin lähdetty pelkästään huvin vuoksi, mutta sekä P&O että Cunard ovat toivottaneet varsin pitkään tervetulleeksi myös aivan silkkoja risteilymatkustajia. Jo 1840-luvulla koettiin viktoriaanisen ajan Välimeren-risteilyjä, asialla P&O. Brittiläis-amerikkalainen Carnival Corporation on maailman suurin risteilyvarustamo vuosittaisten matkustajamäärien perusteella mitattuna. Carnival Corporationin brändisateenvarjon alle mahtuu kahdeksan risteilyvarustamoa, ja niiden operoimien risteilyalusten yhteenlaskettu määrä on jo lähellä sataa. Maailman vanhin risteilytoimija Carnival Corporation ei sen sijaan ole, ei sitten lähellekään. Vuonna 1972 perustettuna Carnival on ollut juuri 50 vuotta toiminnassa. Tässä on valtaisa kontrasti siihen, että vanhimmat Carnival Corporationiin nykyisin kuuluvat varustamot ovat peräisin 1800-luvun ensimmäiseltä puoliskolta. Nämä kaksi varustamoa - brittiläiset Cunard Line ja P&O Cruises - nauttivat kuninkaallista arvovaltaa. Kumpikin varustamoista on sisällyttänyt risteilykauden 2025 ohjelmistoonsa Pohjois-Euroopan, ja sitä kautta molemmat ovat jo näin kauden alkuun tuoneet aluksiaan myös Helsinkiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCunard Line 185 vuotta kuningaskunnan palveluksessaCunard Line on eräs maailman tunnetuimmista laivanvarustajista, ja sen 185. toimintavuotta on määrä juhlia näyttävin menoin Liverpoolissa huomenna 27. toukokuuta 2025. Paikalla on Cunardin uusin laiva Queen Anne, ja tilaisuutta johtaa prinsessa Anne, edesmenneen kuningatar Elisabet II:n tytär ja kuningas Charles III:n sisar. Kunikaallista edustusta paikalla sietääkin olla, sillä tämä baronetti Samuel Cunardin vuonna 1840 perustama laivanvarustamo oli ensimmäinen, joka sai kunnian toimia Royal Mailin kuninkaallisena postihöyrylaivana, lyhenteenään R. M. S. eli Royal Mail Steamer. Alkuaikoina Cunardin höyrylaivat olivat ensimmäisen sukupolven konevoimalla kulkevia laivoja eli niissä yksinkertainen mäntähöyrykone pyöritti laivan kummallekin sivulle sijoitettuja siipirattaita, purjeiden toimiessa edelleen vähintäänkin varajärjestelmänä. Reissut Atlantin yli kestivät sen verran, että mukana kyydissä oli karjaa, josta saatiin tuoretta maitoa, kananmunia ja jopa lihaa. Myöhemmin, valtamerilaivojen kulta-aikoina Cunard Line osallistui vuosikymmenien mittaiseen ralliin, jossa kymmeniä miljoonia siirtolaisia kuljetettiin Vanhalta mantereelta Pohjois-Amerikkaan, ja samalla toki ylläpidettiin muutakin liikennettä Atlantin yli. Varmasti kuuluisimpia Cunardin laivoja ovat olleet ensimmäisen maailmansodan aikaan vuonna 1915 saksalaisen sukellusveneen torpedoimaksi joutunut ja siten traagisesti uponnut RMS Lusitania sekä myöhemmät isot valtamerilaivat Queen Mary, Queen Elizabeth sekä Queen Elizabeth 2. Cunard Linen arkkikilpailija oli aikoinaan White Star Line, jonka laivastoon ehti hetken aikaa kuulua maailmanhistorian kuuluisin valtamerilaiva, RMS Titanic. Cunard osti myöhemmin kilpailijansa White Starin itselleen. Carnival Corporation puolestaan osti Cunardin itselleen vuonna 1998. Vaikka valtamerilaivojen kulta-aika on suihkulentokoneiden myötä kaukana takana, toimittaa Cunard Line edelleen ainoana varustamona maailmassa aikataulun mukaista matkustajalaivaliikennettä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä, lippulaivallaan RMS Queen Mary 2:lla. Suurin osa Cunardin liiketoiminnasta koostuu tästäkin huolimatta nykyisin puhtaasti huviristeilyistä. P&O Cruises ja 181 vuotta Välimeren risteilyjäP&O on vielä Cunardiakin hiukan vanhempi laivanvarustamo, sillä se perustettiin vuonna 1837, siis tämän artikkelin julkaisun aikaan 188 vuotta sitten. Alkuperäinen varustamo alkoi liikennöimään Britanniasta Iberian niemimaalle eli Espanjaan ja Portugaliin sekä pian myös Lähi-itään, muun muassa Egyptiin. Tästä se sai nimensä P&O eli Peninsular and Oriental Steam Navigation Company. Myöhemmin P&O:sta tuli merkittävä maailmanlaajuinen laivayhtiö, joka kuljetti postia ja matkustajia ympäri brittiläistä imperiumia. Aivan pelkkää puurtamista ei P&O:n höyrylaivaliikenne ollut, sillä jo vuonna 1844 varustamo otti kyytiinsä ensimmäiset kansainväliset huviristeilymatkustajansa. Nämä lomailutarkoituksessa P&O:n höyrylaivojen kyytiin nousseet brittiläiset risteilymatkustajat kokivat tuolloin yli 180 vuotta sitten Southamptonista käsin muun muassa Gibraltarin, Maltan ja Ateenan. Kyseessä olivat siis viktoriaanisen ajan Välimeren-risteilyt. Tätä vastoin maailman ensimmäisen alusta alkaen pelkästään risteilykäyttöön suunnitellun laivan toi liikenteeseen saksalainen Hamburg America Line "vasta" vuonna 1900. Tuon SS Prinzessin Victoria Luisen risteilyt suuntautuivat Välimeren sijaan New Yorkista Karibialle. Sangen varhaisista Välimeren risteilyistään huolimatta P&O perusti risteilyihin erikoistuneen tytäryhtiön P&O Cruisesin vasta vuonna 1977. P&O:n ja P&O Cruisesin tiet erkanivat vuonna 2000, kun jälkimmäinen perusti yhteisen konsernin Princess Cruisesin kanssa. Vuodesta 2003 lähtien sekä P&O Cruises että Princess Cruises ovat olleet Carnival Corporationin omistuksessa. Aurora, Britannia ja Queen Anne ehtivät jo vierailla HelsingissäAurora on rakennettu vuonna 2000 Saksassa eli se on ehtinyt jo 25 vuoden ikään, ollen siten P&O Cruisesin nykylaivaston vanhin alus, ja edustaen jo nykyisin käytössä olevien loistoristeilijöiden iäkkäämpää joukkoa. Aurora on täten klassisemmalla tavalla kaunis laiva, kun mittasuhteet ovat sopusuhtaiset, eikä yläkansi ole täynnä vesiliukumäkiä tai muita törröttäviä juttuja. Pituutta Auroralla on 270 metriä ja bruttovetoisuutta noin 76 100 GT. Vuonna 2025 Aurora on ollut uutisaiheena venähtäneen uudistusprojektinsa vuoksi, jonka takia siltä jouduttiin perumaan yksi risteily. Aurora vieraili Helsingissä kahden yön ajan 14. - 16. toukokuuta. Kuten jokaisen P&O Cruisesin aluksen, myös Auroran kotisatama on Bermudan Hamilton. Britannia on puolestaan noin kaksi kertaa Auroraa suurempi laiva, ja tämän Italiassa rakennetun aluksen kastoi vuonna 2015 kuningatar Elisabet II. Mahtipontinen nimi on ansaittu muun muassa 330 metrin kokonaispituudella ja noin 144 700 GT:n bruttovetoisuudella. Yksi aluksen tunnistettavimmista piirteistä ovat kaksi peräkkäin asennettua sinistä savupiippua. Britannia poikkesi Helsingissä 15.5. eli se oli ankkuroituna satamassa yhtä aikaa Auroran kanssa. Hamiltonia kotisatamanaan pitävä Britannia on mahdollista nähdä Helsingissä tänä vuonna vielä 9.7. ja 24.9. Auroran ja Britannian ohella P&O Cruisesin nykyinen laivasto koostuu viidestä muusta erikokoisesta ja -ikäisestä loistoristeilijästä. Kookkaimmat niistä ovat sisarukset Iona ja Arvia, jotka ovat noin 185 000 GT:n bruttovetoisuudellaan suurimmat brittiläiselle varustamolle koskaan luovutetut matkustajalaivat. Queen Anne on Cunard Linen uusin ja neljäs nykyisin käytössä oleva laiva, joka teki neitsytmatkansa toukokuussa 2024. Italiassa rakennettu Queen Anne erottuu monista muista jättiristeilijöistä mustilla kyljillään sekä punaoranssilla savupiipullaan, jotka peritytyvät kaukaa Cunardin höyrylaiva-ajoilta. Höyrylaivojen kyljet maalattiin yleensä mustaksi, sillä hiili tuotiin sisään kyljistä, eivätkä hiilitahrat erottuneet mustasta pinnasta. 113 000 GT:n ja 322,5 metrin Queen Anne vieraili Helsingissä tänä vuonna vain yhden kerran, 5. toukokuuta. Tuon risteilyn jälkeen Queen Anne ehti hyvin ajaa Liverpooliin, jossa todellakin juhlallisuudet huipentuvat 27. toukokuuta Cunardin 185-vuotisjuhlaan kuninkaallisella läsnäololla. Queen Anne on yksi Cunardin laivaston neljästä aluksesta, niistä uusin ja myös toiseksi suurin. Muut laivat ovat Queen Elizabeth, Queen Victoria ja Queen Mary 2. Kaikkien niiden kotisatama on Bermudan Hamilton. Queen Anne on rakennettu niin ikään Carnival Corporationiin kuuluvan Holland America Linen Pinnacle-alusluokan piirustuksille. Queen Anne on Cunardin historian 249. laiva. Lähteet: Cunard Line, P&O Cruises, Cruise Industry News, Cruise MapperMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa – yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 27.4.2025 Laivat Kausi on korkattu – ainakin näitä risteilijöitä bongarin kannattaa odottaa Helsinkiin tänä vuonna 11.4.2025 Laivat Baltic Princess palasi liikenteeseen – olimme mukana risteilyllä 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen – ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille 29.3.2025 Laivat SS United Statesia valmistellaan jo upotettavaksi – käynnissä viimeinen vetoomus nopeusennätysvaltamerilaivan pelastamiseksi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster