26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin – nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 1840-luvulla maailman merille ei tosin lähdetty pelkästään huvin vuoksi, mutta sekä P&O että Cunard ovat toivottaneet varsin pitkään tervetulleeksi myös aivan silkkoja risteilymatkustajia. Jo 1840-luvulla koettiin viktoriaanisen ajan Välimeren-risteilyjä, asialla P&O. Brittiläis-amerikkalainen Carnival Corporation on maailman suurin risteilyvarustamo vuosittaisten matkustajamäärien perusteella mitattuna. Carnival Corporationin brändisateenvarjon alle mahtuu kahdeksan risteilyvarustamoa, ja niiden operoimien risteilyalusten yhteenlaskettu määrä on jo lähellä sataa. Maailman vanhin risteilytoimija Carnival Corporation ei sen sijaan ole, ei sitten lähellekään. Vuonna 1972 perustettuna Carnival on ollut juuri 50 vuotta toiminnassa. Tässä on valtaisa kontrasti siihen, että vanhimmat Carnival Corporationiin nykyisin kuuluvat varustamot ovat peräisin 1800-luvun ensimmäiseltä puoliskolta. Nämä kaksi varustamoa - brittiläiset Cunard Line ja P&O Cruises - nauttivat kuninkaallista arvovaltaa. Kumpikin varustamoista on sisällyttänyt risteilykauden 2025 ohjelmistoonsa Pohjois-Euroopan, ja sitä kautta molemmat ovat jo näin kauden alkuun tuoneet aluksiaan myös Helsinkiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCunard Line 185 vuotta kuningaskunnan palveluksessaCunard Line on eräs maailman tunnetuimmista laivanvarustajista, ja sen 185. toimintavuotta on määrä juhlia näyttävin menoin Liverpoolissa huomenna 27. toukokuuta 2025. Paikalla on Cunardin uusin laiva Queen Anne, ja tilaisuutta johtaa prinsessa Anne, edesmenneen kuningatar Elisabet II:n tytär ja kuningas Charles III:n sisar. Kunikaallista edustusta paikalla sietääkin olla, sillä tämä baronetti Samuel Cunardin vuonna 1840 perustama laivanvarustamo oli ensimmäinen, joka sai kunnian toimia Royal Mailin kuninkaallisena postihöyrylaivana, lyhenteenään R. M. S. eli Royal Mail Steamer. Alkuaikoina Cunardin höyrylaivat olivat ensimmäisen sukupolven konevoimalla kulkevia laivoja eli niissä yksinkertainen mäntähöyrykone pyöritti laivan kummallekin sivulle sijoitettuja siipirattaita, purjeiden toimiessa edelleen vähintäänkin varajärjestelmänä. Reissut Atlantin yli kestivät sen verran, että mukana kyydissä oli karjaa, josta saatiin tuoretta maitoa, kananmunia ja jopa lihaa. Myöhemmin, valtamerilaivojen kulta-aikoina Cunard Line osallistui vuosikymmenien mittaiseen ralliin, jossa kymmeniä miljoonia siirtolaisia kuljetettiin Vanhalta mantereelta Pohjois-Amerikkaan, ja samalla toki ylläpidettiin muutakin liikennettä Atlantin yli. Varmasti kuuluisimpia Cunardin laivoja ovat olleet ensimmäisen maailmansodan aikaan vuonna 1915 saksalaisen sukellusveneen torpedoimaksi joutunut ja siten traagisesti uponnut RMS Lusitania sekä myöhemmät isot valtamerilaivat Queen Mary, Queen Elizabeth sekä Queen Elizabeth 2. Cunard Linen arkkikilpailija oli aikoinaan White Star Line, jonka laivastoon ehti hetken aikaa kuulua maailmanhistorian kuuluisin valtamerilaiva, RMS Titanic. Cunard osti myöhemmin kilpailijansa White Starin itselleen. Carnival Corporation puolestaan osti Cunardin itselleen vuonna 1998. Vaikka valtamerilaivojen kulta-aika on suihkulentokoneiden myötä kaukana takana, toimittaa Cunard Line edelleen ainoana varustamona maailmassa aikataulun mukaista matkustajalaivaliikennettä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä, lippulaivallaan RMS Queen Mary 2:lla. Suurin osa Cunardin liiketoiminnasta koostuu tästäkin huolimatta nykyisin puhtaasti huviristeilyistä. P&O Cruises ja 181 vuotta Välimeren risteilyjäP&O on vielä Cunardiakin hiukan vanhempi laivanvarustamo, sillä se perustettiin vuonna 1837, siis tämän artikkelin julkaisun aikaan 188 vuotta sitten. Alkuperäinen varustamo alkoi liikennöimään Britanniasta Iberian niemimaalle eli Espanjaan ja Portugaliin sekä pian myös Lähi-itään, muun muassa Egyptiin. Tästä se sai nimensä P&O eli Peninsular and Oriental Steam Navigation Company. Myöhemmin P&O:sta tuli merkittävä maailmanlaajuinen laivayhtiö, joka kuljetti postia ja matkustajia ympäri brittiläistä imperiumia. Aivan pelkkää puurtamista ei P&O:n höyrylaivaliikenne ollut, sillä jo vuonna 1844 varustamo otti kyytiinsä ensimmäiset kansainväliset huviristeilymatkustajansa. Nämä lomailutarkoituksessa P&O:n höyrylaivojen kyytiin nousseet brittiläiset risteilymatkustajat kokivat tuolloin yli 180 vuotta sitten Southamptonista käsin muun muassa Gibraltarin, Maltan ja Ateenan. Kyseessä olivat siis viktoriaanisen ajan Välimeren-risteilyt. Tätä vastoin maailman ensimmäisen alusta alkaen pelkästään risteilykäyttöön suunnitellun laivan toi liikenteeseen saksalainen Hamburg America Line "vasta" vuonna 1900. Tuon SS Prinzessin Victoria Luisen risteilyt suuntautuivat Välimeren sijaan New Yorkista Karibialle. Sangen varhaisista Välimeren risteilyistään huolimatta P&O perusti risteilyihin erikoistuneen tytäryhtiön P&O Cruisesin vasta vuonna 1977. P&O:n ja P&O Cruisesin tiet erkanivat vuonna 2000, kun jälkimmäinen perusti yhteisen konsernin Princess Cruisesin kanssa. Vuodesta 2003 lähtien sekä P&O Cruises että Princess Cruises ovat olleet Carnival Corporationin omistuksessa. Aurora, Britannia ja Queen Anne ehtivät jo vierailla HelsingissäAurora on rakennettu vuonna 2000 Saksassa eli se on ehtinyt jo 25 vuoden ikään, ollen siten P&O Cruisesin nykylaivaston vanhin alus, ja edustaen jo nykyisin käytössä olevien loistoristeilijöiden iäkkäämpää joukkoa. Aurora on täten klassisemmalla tavalla kaunis laiva, kun mittasuhteet ovat sopusuhtaiset, eikä yläkansi ole täynnä vesiliukumäkiä tai muita törröttäviä juttuja. Pituutta Auroralla on 270 metriä ja bruttovetoisuutta noin 76 100 GT. Vuonna 2025 Aurora on ollut uutisaiheena venähtäneen uudistusprojektinsa vuoksi, jonka takia siltä jouduttiin perumaan yksi risteily. Aurora vieraili Helsingissä kahden yön ajan 14. - 16. toukokuuta. Kuten jokaisen P&O Cruisesin aluksen, myös Auroran kotisatama on Bermudan Hamilton. Britannia on puolestaan noin kaksi kertaa Auroraa suurempi laiva, ja tämän Italiassa rakennetun aluksen kastoi vuonna 2015 kuningatar Elisabet II. Mahtipontinen nimi on ansaittu muun muassa 330 metrin kokonaispituudella ja noin 144 700 GT:n bruttovetoisuudella. Yksi aluksen tunnistettavimmista piirteistä ovat kaksi peräkkäin asennettua sinistä savupiippua. Britannia poikkesi Helsingissä 15.5. eli se oli ankkuroituna satamassa yhtä aikaa Auroran kanssa. Hamiltonia kotisatamanaan pitävä Britannia on mahdollista nähdä Helsingissä tänä vuonna vielä 9.7. ja 24.9. Auroran ja Britannian ohella P&O Cruisesin nykyinen laivasto koostuu viidestä muusta erikokoisesta ja -ikäisestä loistoristeilijästä. Kookkaimmat niistä ovat sisarukset Iona ja Arvia, jotka ovat noin 185 000 GT:n bruttovetoisuudellaan suurimmat brittiläiselle varustamolle koskaan luovutetut matkustajalaivat. Queen Anne on Cunard Linen uusin ja neljäs nykyisin käytössä oleva laiva, joka teki neitsytmatkansa toukokuussa 2024. Italiassa rakennettu Queen Anne erottuu monista muista jättiristeilijöistä mustilla kyljillään sekä punaoranssilla savupiipullaan, jotka peritytyvät kaukaa Cunardin höyrylaiva-ajoilta. Höyrylaivojen kyljet maalattiin yleensä mustaksi, sillä hiili tuotiin sisään kyljistä, eivätkä hiilitahrat erottuneet mustasta pinnasta. 113 000 GT:n ja 322,5 metrin Queen Anne vieraili Helsingissä tänä vuonna vain yhden kerran, 5. toukokuuta. Tuon risteilyn jälkeen Queen Anne ehti hyvin ajaa Liverpooliin, jossa todellakin juhlallisuudet huipentuvat 27. toukokuuta Cunardin 185-vuotisjuhlaan kuninkaallisella läsnäololla. Queen Anne on yksi Cunardin laivaston neljästä aluksesta, niistä uusin ja myös toiseksi suurin. Muut laivat ovat Queen Elizabeth, Queen Victoria ja Queen Mary 2. Kaikkien niiden kotisatama on Bermudan Hamilton. Queen Anne on rakennettu niin ikään Carnival Corporationiin kuuluvan Holland America Linen Pinnacle-alusluokan piirustuksille. Queen Anne on Cunardin historian 249. laiva. Lähteet: Cunard Line, P&O Cruises, Cruise Industry News, Cruise MapperMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta – ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 7.7.2025 Laivat Helsingin ja Tallinnan välinen säännöllinen matkustajalaivareitti täytti tänään tasan 60 vuotta 2.7.2025 Laivat Karilleajoja, törmäyksiä ja lunastuksia – vesijettikausi vaatii varovaisuutta 28.6.2025 Laivat Puolen miljardin vahingot – 3 000 auton lasti katosi mereen 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? – 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma ”Lemmenlaiva” nähty Helsingin Katajanokalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen