27.12.2016 Liikenne Kamerat kuvasivat 905 törmäystä – Yliopistotutkimus paljastaa miksi kolaroimme Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Heikentynyt ajokyky ja väliaikaiset häiriötekijät taustalla 87 prosentissa onnettomuuksia. Yleensä tiedämme vain seuraukset. Taipunutta peltiä, höyryävää jäähdytinnestettä, rikkoutunutta lasia. Ehkä ihminen romun keskellä.Mikä sai kuljettajan epäonnistumaan? Sitä joukko Yhdysvaltalaisia yliopistoja lähti selvittämään kameroiden, anturien ja mittalaitteiden kanssa. Virginia Tech Transport Instituten kehittämällä menetelmällä seurattiin suurta joukkoa tavallisia autoilijoita 35 miljoonan mailin verran.Yli 3 500:n vapaaehtoisen autoon asennettiin tiedonkeruulaitteisto, joka mahdollisti onnettomuutta edeltäviin sekunteihin palaamisen. Kamerat kuvasivat autoa ulkoa ja sisältä, ohjaamoilman alkoholipitoisuutta mitattiin ja auton kiihtyvyyksiä tallennettiin.Kuljettajajoukko jakaantui mies- ja naiskuskeihin, ja ikähaarukka oli lavea, 16–98 vuotta. Tutkimuksen tekijät kertoivat painottaneensa nuoria ja ikäihmisiä, sillä näillä ryhmillä on tilastojen valossa suurin onnettomuusriski.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaisin onnettomuuspaikalleTutkimuksen aikana testijoukko kolaroi 905 kertaa. Jokaista onnettomuutta edeltäneet sekunnit tutkittiin, ja onnettomuussyyt kirjattiin ylös. Koko kolarimassan analysoinnin jälkeen tutkijoilla oli käsissään ainutlaatuista tietoa syistä ja tekijöistä, jotka johtivat kolariin.Kolariin vaikuttaneet toimet, kuten esimerkiksi alkoholin heikentämä ajokyky tai matkapuhelimen käytön aiheuttama häiriötekijä, pisteytettiin riskikertoimella, joka kuvaa onnettomuuden todennäköisyyttä.Esimerkiksi onnettomuuden todennäköisyyden arvo 2,0 tarkoittaa, että riski joutua onnettomuuteen on kaksinkertainen normaaliin ajokäyttäytymiseen verrattuna.Lisäksi tutkijat listasivat ylös samaisen toimen, esimerkiksi tekstaamisen, esiintymistiheyden normaalissa ajotilanteessa.Tekniikka kunnossaAuton mekaaninen vika oli onnettomuussyynä vain 0,01 prosentissa onnettomuuksista. 905 kolarista peräti 87,7 prosenttiin liittyi häiriötekijä, havaittavasti heikentynyt ajokyky tai molemmat.Heikentynyt ajokyky, jonka tutkijat päättelivät vain 20 sekunnin videosta ennen törmäystä, nosti keskimäärin onnettomuuden todennäköisyyden 5,2-kertaiseksi malliajamiseen verrattuna. Alkoholin käyttö laskettiin tähän ryhmään, ja se nosti riskin 35,9-kertaiseksi – onneksi sen esiintymistiheys oli vain 0,08 prosenttia ajoajasta.Heikentynyt ajokykyOnnettomuuden todennäköisyysEsiintymistiheysKeskimäärin5,21,92 %Alkoholi/huumeet35,90,08 %Väsymys3,41,57 %Vahva tunnetila (viha, suru, itkeminen tms.)9,80,22 %Ajovirheet ajokäyttäytymistäkin vaarallisempiaKaikista todennäköisimmin onnettomuuteen joutuu kuljettajan ajovirheellä, kuten väärin tulkitulla ajo-oikeudella. Keskimäärin kuljettajan ajovirheestä johtuva onnettomuuden todennäköisyys nousi 18,2:een, ja esiintymistiheyskin oli korkea, 4,81 prosenttia.Puhtaiden ajovirheiden lisäksi onnettomuuksia aiheutti ajokäyttäytyminen, kuten ylinopeus, riittämätön turvaväli tai vaaralliset ohitukset. Aggressiivinen ajotapa nostaa jopa onnettomuuden todennäköisyyden lähes rattijuoppouden tasolle!Ajokäyttäytymisen aiheuttama onnettomuuden todennäköisyys nousi 11,1:een, ja esiintymistiheys oli 4,22 prosenttia.Kuljettajan ajokäyttäytyminenOnnettomuuden todennäköisyysEsiintymistiheysKeskimäärin11,14,22 %Aggressiivinen ajotapa34,80,10 %Ylinopeus/liian suuri tilannenopeus12,82,77 %Ylinopeus tietyömailla14,20,05 %Laitoin tai vaarallinen ohittaminen14,40,18 %Riittämätön turvaväli13,50,07 %Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäpit irti puhelimestaEntä sitten kännykän käyttö? Se, ja muut häiriötekijät erottuivat esiintymistiheydellään, sillä peräti 51,93 prosenttia ajasta kuljettaja on altistunut häiriötekijöille. Onneksi häiriötekijöistä johtuva onnettomuuden todennäköisyys on vain 2,0.Silti häiriötekijät aiheuttivat 68,3 prosenttia tutkimuksen 905 kolarista.Tutkimuksen mukaan vaarallisinta on matkapuhelimella soittaminen (12,2), kun pelkkä puhuminen saa arvon 2,2 – joskin esiintymistiheys on korkea 3,24 prosenttia. Vertailun vuoksi autoradion käyttö lisää onnettomuuden todennäköisyyttä 1,9-kertaiseksi.Huolestuttavimpana tutkijat pitivät kännykän jatkuvaa räpläystä. Peräti 6,4 prosenttia ajasta kuljettajat olivat tekemisissä matkapuhelimen kanssa.HäiriötekijäOnnettomuuden todennäköisyysEsiintymistiheysKeskimäärin2,051,93 %Kännykän selaus2,70,73 %Kännykällä soittaminen12,20,14 %Tekstiviestin kirjoitus6,11,91 %Kännykkään puhuminen2,23,24 %Matkapuhelin keskimäärin3,66,40 %Vuorovaikutus toisen aikuisen kanssa1,414,58 %Juominen (alkoholiton)1,81,22 %Tanssiminen istuimella1,01,10 %Pitkä katse auton ulkopuoliseen kohteeseen7,10,93 %Odotusten vastaisesti takaistuimella matkaava vauva jopa laskee riskiä (0,5). Tutkijat päättelivät tämän johtuneen lapsen läsnäolon vaikutuksesta ajokäyttäytymiseen. Jos kuljettajan täytyy antaa huomiota lapselle, muistetaan ensin laskea nopeutta ja kasvattaa turvaväliä.Yhdysvaltalaisten yliopistojen tekemä tutkimus antaa ainutlaatuisen ikkunan hetkeen ennen kolaria. Tulokset todistavat tekniikan pelaavan, virhe löytyy lähes aina ohjauspyörän ja istuimen välistä.Teksti: Lauri Ahtiainen, Lähde: PNAS.org Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta